Just nu har vi en Renault Clio och ett barn.
För tillfället tycker jag mig inte behöva större bil.
Är det någon med barn som kör en bil i småbil segmentet?
Vi hade tänkt skaffa ett till barn.
Behöver man verkligen en volvo då som de flesta har?
Eller är det lite smidigare och ett flockbeteende?
Och vilka åldrar behöver den stora Volvon som mest? Vagnperioden?
Dela gärna med er av erfarenheter.
Ett barn går fint i bil av åtminstone golf-klass utan att man behöver tumma på utrustning till skidresan. Det är med två barn det börjar bli lite kämpigare.
Skulle säga att barnvagn är stora problemet när man har liten bil och ska åka lite längre. Kan du lösa det, två barnstolar får plats och du inte behöver mittensätet bak så tror jag det kommer fortsätta gå utmärkt med Clion.
Mina svärföräldrar har 3 combi bilar, fråga mig inte varför.
När vi kör längre sträckor har vi lyxen att alltid kunna låna av dem.
Blir nog att behålla clion då.
Mycket tveksamt. Fysikens lagar är inte så lätta att snacka bort.
Inom rimliga gränser sitter jag hellre i en tung gammal bil än en liten fransk burk om det smäller. Särskilt om de smäller med varandra.
Däremot är det ju ren självspäkelse att pressa in två ungar, och en barnvagn i en pyttebil om man inte måste.
Som småbarnsförälder blir livet betydligt enklare om man får plats med barnvagn utan att strula, och om man kan sitta normalt inne i kupén trots ett par bilbarnstolar. Som bonus får man oftast en säkrare bil.
Fram för mindre bilar tycker jag. Bra för plånboken och miljön. Gick själv från V90 till tesla 3 och har familj med 2 barn. Funkar utmärkt.
Det är väl under barnvagnsåren man har mest glädje av kombi eller i alla fall halvkombi. Takbox eller bakbox är bra att ha.
Större bilar är inte alltid säkrare:
Ett intressant gammalt klipp:
Teslan är ju iofs inte jätteliten med sina 472 cm och dessutom både tung och säker så nån småbil är det ju inte direkt. Ironiskt nog är ju en Tesla Model 3 en av de rymligaste bilarna som går att hitta i sin klass medan V90 är trängre än många av sina konkurrenter i kombiklassen. Inte minst lastutrymmet är en besvikelse i Volvon och en positiv överraskning i Teslan. Även baksätet är ok tycker jag, om man bara har två kids är det sällan en grej.
Sant, en clio är nåt annat än mod 3. Men principen att gå för något mindre gillar jag skarpt. Vi har en a-klass också från 2010. Händer att vi åker alla 4 i den ibland och det förvånar mig alltid hur rymlig den är för sin storlek.
Ingen aning om den jämförelsen. Jag har förmånen att köra nytt (XC60 2024) och kan ej vara mer nöjd med bilen. Rymlig, säker, tyst, snygg, kan köra 8 mil på el = täcker mina behov till 90 % på el.
Jag kikade på andrabil och såg att en vanlig clio gick för ca 15-20k mindre än en combi version av clion. Nu blev det en golf alltrack kombi istället, clio/megane hade för låg markfrigång för våra behov(egentligen var det 4hjulsdriften och dragkapaciteten, men markfrigången hjälper också så som vi bor). För mig och min ekonomi är det en självklarhet att lägga de extra pengarna för allt det ger. Full respekt för att det inte är samma för alla när det kommer till 20k extra dock.
Men i min värld så blir livet enklare i ett par år för 20k extra. Det behöver inte vara valet mellan en liten clio och en volvo kombi(eller annan kombi i lyxsegmentet) för 3x pengarna.
NCAP definitionen ändras över tid och innehåller numera massa elektroniskt trams.
En bil med högre fysisk säkerhet kan alltså få sämre eftersom den inte har massa autobroms och pip.