Arbetstid och veckovila vid arbetsresa utomlands

Jag kommer att resa utomlands för ett uppdrag åt min arbetsgivare. Av olika anledningar kör planeringen ihop sig och planen är att jag ska jobba 11 dagar i streck utan någon paus. Det jag undrar är vad som gäller med veckovila, får jag jobba så?

Vi har kollektivavtal, teknikarbetgivarna (?) Teknikarbetsgivarna | Unionen
Jag är tjänsteman och jobbar dagtid mån-fredag 40h/vecka.

Vad jag förstår av avtalet så ska man ha 35 h sammanhängande vila per 7 dagar. Men jag är osäker på om vi har något lokalt avtal. Dessutom står det att det kan finnas undantag för oväntade saker. Då min resa ligger relativt långt borta i framtiden är det inte plötsligt och oväntat.

Mom 2:5 Veckovila

Om de lokala parterna inte enas om annat ska tjänsteman ha minst trettiofem timmars sammanhängande viloperiod under varje period om sju dagar (veckovila).

Dessutom så tillkommer det att jag reser utomlands, i Europa, jag vet inte vad som gäller då. Vad jag förstått så gäller arbetsmiljölagarna för det landet man är i?

Jag tror inte att min chef vet vad som gäller, så jag behöver lite fakta när jag lägger fram det.

Jag är medlem i unionen men upplever att de helst inte vill att man ska kontakta dem… Så jag vet inte riktigt vart man ska vända sig för att få hjälp av dem, är det skyddsombud eller någon annan i lokala klubben, vem skulle det vara?

Det är en spännande känsla du har. Var kommer den ifrån? Mitt enda råd är att ringa Unionen och be om råd. Det kostar ingenting mer än några minuter av din tid.

1 gillning

Inom sjukvården är det helt okej att veckovilan ligger i början resp slutet av två 7-dagarsperioder. Rätt vanligt att man jobbar måndag-söndag vecka 1 + måndag-torsdag vecka 2 (11 dagar). Du får då veckovilan under helgen innan vecka 1 och fredag-lördag vecka 2. Antar att detsamma gäller överallt, men det är bara en gissning.

Låter konstigt med ett fackförbund som inte vill prata om fackliga frågor, det är väl deras jobb?

1 gillning

Jag tolkar att det är så det funkar här också. Men jag skulle jobba måndag-onsdag. Jag förstod det som att 7-dagarsveckan räknas som kalendervecka. Alltså man kan ha ledighet mån-tisdag vecka 1 och sen lördag-söndag vecka 2, 10 dagar i rad. Olika avtal har olika lång vila, kortare vila ger längre sammanhängande arbete.

Mnja, din arbetsvecka behöver inte i lagens mening börja på en måndag. Tänk att din arbetsvecka börjar klockan tolv på lördagen, till exempel.

Återigen, jag vet inte om det gäller i din bransch, så det klokaste är att höra med facket.

Jo jag får försöka lite mer. Tycker det är oklart vart man ska vända sig.

Jag förstår, men det leder ju till konsekvenser för veckan innan. Veckan innan skulle jag behöva två veckovilor. En veckovila kan väl inte räknas till två olika perioder?

Alltså vecka 0 som är normal arbetsvecka, vecka 1 som är 7 dagars arbete och vecka 2 med 3 dagars arbete.

Då måste vecka 0 ha vilan för vecka 1 på helgen men samtidigt ha vilan för perioden innan, som skulle vara måndag-fredag.

Som jag förstår det så får man jobba 11 dagar i rad.
Dag 12 brukar ju då infalla på en fredag då man ofta börjar måndagar. Denna fredag blir då ledig med betalt då det är en arbetsdag som man inte får jobba.

Intressant!

Om din arbetsvecka börjar klockan tolv på lördagen har du alltid din veckovila under “helgen innan” när du jobbar vanliga femdagarsveckor, så det gäller för vecka 0, vecka -1 etc också.

Sen har du ju en skrivelse om att det är okej att frångå reglerna ibland i särskilda situationer, vilket det här kanske kan kvala in till. Inom min bransch räcker det med “det är sommarperiod”, så det verkar inte krävas supertunga skäl :sweat_smile:.

Får och får. Om du själv känner att det är rimligt så kommer det knappast komma någon polis och knacka på dörren. Du kan ju berätta för din arbetsgivare att du förväntar dig kompensation för utebliven helg, och om du inte är övertidsavlösning lär det väl bli tal om restidsersättning och lite annat.

Om du däremot inte tycker det känns rimligt kan du ju berätta för din arbetsgivare att du inte är intresserad av utlandsuppdraget.

Att börja gegga med fack och annat är rätt meningslöst innan du vet om du riskerar att hamna i en sits du absolut inte vill, kan eller klarar. Eller om du misstänker att arbetsgivaren tänkt blåsa dig på något sätt.

2 gillningar