Arbetstidsförkortning som politiskt förslag

Nja, det var SKR. Dvs tjänstemannabyråkratin. Sen tar tjänstemannabyråkratin i teorin order från politiken, men det är otroligt svårt att i efterhand ändra riktning för den stenen när den väl är satt i rullning.

1 gillning

Hänger inte med varför det är motsägelsefullt - handlar mer om två effekter samtidigt.
Arbetstidsförkortning ger BÅDE ökad produktivitet och fler timmar att dela på.

Exempel för skolboksräkning: 5 timmars arbetstidsförkortning leder till 1 timme i mer produktivt arbete, 4 timmar mer timmar att dela på och 100 % nöjdare medarbetare

Japp. Har högern som kollektiv sett egentligen någonsin varit för förändringar som syftar till att det stora flertalet ska få bättre arbetsvillkor? Självklart inte. Storkapitalet måste ha sitt, såklart.

Och detta säger jag som högerlutande själv.

Vissa hävdar att det inte blir dyrare för arbetsgivaren eftersom effektiviteten ökar. Om det gäller ersätts inte timmarna av någon annan.

2 gillningar

Det stämmer i teorin men kanske inte i praktiken.

Problemet du gör är att ser världen som en sovjetisk traktorfabrik. Det systemet var aktuellt 1950 till 70-80 talet.

Världen har förändrats och gamla system är inte aktuella längre. Tyvärr lever många kvar i det gamla tänket men man behöver lyfta blicken och förstå att det är mycket mer komplext än så

Nej jag levde inte på 50 talet så kan nog inte ha sett världen så. Undrar dock vad du blir upprörd över? Tycker du det är fult att personer faktiskt tycker om att jobba?

Den sovjetiska kommentaren är ju intressant då det är kommunisterna, förlåt vänsterpartiet som mest har argumenterat för att vi ska korta ner arbetsveckan.

Sen har vi i sverige aldrig hagt något system av sovjetisk traktorfabrik, vilket ju är tur för annars skulle vi inte producera några bilar. Men ska bli kul att berätta för Volvos VD att några lastbilar kan vi inte längre producera på lördagar och söndagar, eller fredagar eller torsdagar för då ska vi alla vara lediga men att man inte ska vara orolig, för det löser sig ändå.

Och hur långt är det mellan Rosenbad och LO borgen? Var är våra före detta fackliga representanter som blev poliser nu? De springer runt och fakturerar 5000 kr i timmen hos näringslivet.

Glashuset är inte långt bort…

Problemet är att politikerna säger samma sak. Om politiken vill, och har råd, kan den ju faktiskt gå före och säga att vård, skola, omsorg får arbetstidsförkortning först.

1 gillning

Vilka politiker? Det är några stycken riksdagspartier som har arbetstidsförkortning på sin agenda inför nästa val, enligt uppgift.

Du får gärna motivera varför du tycker det är bättre än att alla får det.

Arbetstidsförkortning handlar om hur avkastningen på produktionen skall fördelas.
Lön, kortare arbetstid eller utdelning till ägarna av produktionsmedeln.

4 gillningar

Bara för att vi lyckats sänka arbetstiden från typ 72h/h när vi jobbade tolv timmar om dagen sex dagar i veckan till 40 timmar på fem dagar i veckan - så betyder inte det att det kan fortsätta ner till 0h/veckan.

Någonstans måste golvet finnas. Och att gå från 72 till 40 har vi gjort genom enorma effektiviseringar. Från typ häst och vagn och handsmide till global masstillverkning över hela klotet där allt görs på det stället där det kostar minst och finns mest maskiner.

De lågt hängande frukterna är redan tagna.

3 gillningar

Mnja. 1973 gick vi från 48 timmars arbetsvecka till 40 timmar. Inte jättelänge sedan.

1 gillning

Jag tycker inte att det är bättre. Det jag menar är att om politikerna vill så är det de som bestämmer, så länge pengarna finns, över stora områden på arbetsmarknaden så de kan ju börja och sedan tvinga alla andra att göra det.

1 gillning

Skillnaden är väl att på 70-talet hade vi mycket lägre standard på allt. Nu har vi hållit kvar 40h/veckan men lyckats höja standarden på det mesta.

Men du tror alltså inte att det finns ett golv för hur lite vi behöver jobba för att producera och ta hand om allt ger oss det liv vi har idag?

Det är ju bara ett invecklat sätt säga man hellre dör än jobbar :wink:

1 gillning

Inte minst på hemmafronten. Det var inte så att forna hemmafruar satt och målade naglarna hela dagen.

Japp! Vore underbart om alla bara fick 100 000 på kontot varje månad. Utöver eventuell lön.

Dö kommer jag göra oavsett. Men jag har hellre tid över till att leva livet som ung och frisk än som pensionär.

Nu förspråkar du ett längre mindre intensivt arbetsliv.

Det är en annan sak än ett kortare liv.