Hur ser ni som jobbar inom vården (sjuksköterskor, läkare etc.) på möjligheterna att ersätta delar av era arbetsuppgifter med AI?
Jag tror AI kommer inom en snar framtid ha större inflytande eller helt tagit över schemaplanering och journalföring av läkardiktering.
Även om det inte går så bra just nu så försöker dom redan med AI-scheman som skulle minska arbetsbördan för enhetschefer och bemanningsassistenter. Att AI bli bättre på att tyda röster kommer resultera i att AI kan lyssna på läkardiktering och ansvara för journalföring, det jobb som medicinska sekreterare gör idag.
Jag tror absolut att läkemedelshantering kan gynnas av AI och maskiner. Både för att iordningställa och att dela ut. Större delen av dagen för sjuksköterskor spenderas inne i medicinrummet och om den arbetsbördan går att minimera så kan dom lägga mera tid på andra arbetsuppgifter.
Det kommer på bred front:
Tex. Beslutsstöd: OVISS studien i Jama
Analyser och tolkningar av stora data.
Mm
Mm
Fast nu var frågan ersätta. Som i oövervakad.
Kompletterande/fasciliterande/stödjande, ja.
Ersättande, mer sällan.
Fast nu var frågan ”ersätta DELAR av”. ![]()
Vi har användt “Tandem” för journalföring.
För sjuksköterskor med medicinuppföljning har det varit värdelöst, då den inte alls följer “skolboken” med korta anteckningar.
Den skriver långt, upprepar sig under varje sökord och tolkar även in fel ibland.
Vilket gör att redigeringen tar längre tid än att skriva in det manuellt.
För socionomer/kurator etc för bedömning om utredning osv har det varit bra. Då det är mer omfattande journalföring.
Skulle tro att AI kommer ta över en hel del, både för medicinsk sekreterare, journalföring mm
Det provas på högt och lågt, och det kommer väl utkristalliseras var det är till stor hjälp, och var det bara är en fluga. Fler områden där det diskuteras:
Tolkning av röntgenbilder.
Att sammanfatta massa information i en stor/lång patientjournal till en kort summering verkar gynnsamt
Sammanfatta mycket information tex nya forskningsrön
Skriva forskningsartiklar ( ej tillåtet, men förekommer)
Generera grafer
Skriva föreläsningar
Tentaplugga
Frågade så klart AI samma fråga och det överensstämmer bra med vad alla sagt ovan( hoppas det är ok eftersom det är inom ämnet, (texten är modifierad och genomläst))
Kolla också KI:s hemsida Tema: AI inom medicin och hälsa | Karolinska Institutet
“Ersätta delar av” kan iofs tolkas på olika sätt, och titeln indikerar ngt annat, men då förstår jag vad du menade.
Jag tror detta skulle kunna skapa klass skillnader vi bara skulle kunna drömma om.
Har en kompis som jobbat som medicinsk sekreterare. Hon har räddat flera liv genom åren. Läkare dikterar inte sällan fel. Tex att vänster ben ska amputeras när det skulle vara höger. Orimliga dosor för medicin, mm.
Jag tror inte AI kommer rätta läkare som säger fel när dom dikterar…
Det skulle definitivt går att använda AI som sanity-check:ers för journaler, medicindosering m m. SÅ man kan göra det i flera steg och/eller olika typer av flaggningssystem.
AI inom provanalys/röntgenbilder är väl inget nytt? (Som komplement/hjälpmedel för läkare då, inte istället för).
Det lustiga är ju att alla mestadels onödiga administratörer inom vård och inom andra företag också nu tittar på hur de ska kunna ersätta folk som faktiskt utför ett hederligt dagsverke (sköterskor, läkare, mfl) med AI.
Man kunde önska att de först undersökte hur AI kan ersätta dessa sänken till administratörer och HR. Kanske lite AI-agenter kunde ta över deras otaliga onödiga möten som inte leder någon vart och köra lite power point presentationer för varandra. Kanske AI skulle kunna ta över att skriva dessa onödiga epost man får varje dag också som knappt någon läser förutom den som skrev dem.
Så inom vården tänker jag mig att AI skulle kunna ta över HR, mellanchefer, PR, kommunikatörer, PM-författare osv innan de börjar skära ner på faktisk vårdpersonal och mänsklig omvårdnad för patienter.
Ja. Men jag tänker samtidigt att väl utformat AI-stöd för de uppgifter där den gör ett bra jobb, kan effektivisera och förbättra, snarare än ersätta, även inom de “riktiga” vårdjobben.
Ja absolut. Men det finns lägre hängande frukt tänker jag också. Inom marknadsföring, veckobrev, rutiner, PM, värdegrunder osv. Låt AI skriva detta dravel som ingen ändå läser. Skulle förmodligen kunna sparka tiotusentals överbetalda byråkrater redan nästa vecka utan att det skulle märkas. Vården skulle snarare flyta på bättre.
Ursäkta om jag låter lite hård men det är något som stör mig enormt. Hur pappersvändarna exploderat i antal och löner medans vårdpersonal stått i princip still de senaste decennierna. LEAN och Six sigma osv. Blä!