Ja det var dyrare, men också ett rejält djupt hål, känns nästan överdimensionerat för en 9 kW pump, men vet ju såklart inte allt. Borrningen kan ju skilja en del i kostnader t.ex. pga hur långt ner berget ligger, även om alla andra kostnader skulle vara desamma.
Det var inte optimala förhållanden med poröst berglager innan fastare berg. Det är inte ”bara att borra”. Det kräver många rätt för att lyckas. Har man egen mark som räcker till är jordvärme en promenad i parken i jämförelse.
Eller bara orimlig återbetalningstid. Vi har en luftvatten, saknar separat mätare men vårt hus årsförbrukning 7000kwh. Inkl hushållsels, värme/varmvatten och pool. Gissar på ca 3-4000kwh till pumpen. Egentligen kan jag knappt motivera luftvatten över en luftluft rent ekonomiskt. ![]()
Komfortskillnad
Skönt med varma golv
Håller med! Hade det innan i flera rum men löste det genom att köpa innetofflor för 149 kr ![]()
Har drömt i 25 år om att installera sjövärme men nu har vi ist två LVP och köper runt 10000 kWh jmf 22000 tidigare. Sen tillkommer runt 3K kWh från solpaneler men då säljer vi också runt 9K kWh/år. Gammalt renoverat större torp med stampat jordgolv kvar i några rum men 100% isolerglas och tilläggsisolerat där det går men tyvärr kommer jag nog aldrig kunna räkna hem sjövärme.
24 000 kr/år i minskad kostnad?! Värmer du hela tomten eller vad är det frågan om? ![]()
Ja såklart, därför jag skrev ekonomiskt. ![]()
Vad är det som är konstigt med detta?
Uppvärmningen för en genomsnittlig villa går på runt 15 000 kWh/år:
Elpriset inklusive allt kan snitta runt 2 kr: Vad kostar 1 kWh 2025? - Se totalt elpris per kWh
Bergvärmepump sänker energiförbrukningen ca 70 %: Bergvärme vs Elpatron – Så Mycket Effektivare är Bergvärme – Wilkmans
Totalt 30 000/år med uppvärmning via elpatron, 9 000/år med bergvärmepump. Det blir 21 000 i minskade kostnader med genomsnittliga förhållanden.
Mer än så om man har ett stort hus byggt på 60-talet som vi.
10 år efter vi satte in bergvärme gick pannan sönder. Det kostade 100.000. Inte lika prisvärt längre.
Du kan av förklarliga skäl inte räkna om den fasta kostnaden för elnätet och elhandel till pris per kWh, som den där sidan gör. 2 kWh är för högt räknat, även om värmepumpen används som mest när elpriset är högre.
Det förändras ju dock en del med effektavgifter på elnätet som kommer senast i år. Värmepumpen kräver ju mycket lägre toppeffekt än enbart elvärme och ofta blir ju en stor del av den tidigare fasta säkringsavgiften nu “rörlig“.
Sammanställde min och min fars kostnader för el precis.
SE3.
Jag har timpris men styr inget i hemmet och ingen elbil.
Han har snittpris med elbil (ja det är knas men han orkar inte styra)
Vi landade båda på 2,17 kr/kwh för 2025
Jag landade på 1,53 kr också i SE3, snitt 1040 kWh i månaden (varav 178 elbil) med rörligt timpris.
Bra att fixa styrning för elbilen, det gör ganska stor skillnad, man behöver inte göra det så smart utan det räcker att ladda på natten för att dra ner snittkostnaden för laddning 50 öre eller nåt.
Exakt, styrning av bilen är det som kan pressa elpriset. Värme och varmvatten not so much så elpris på över 2kr är mer än rimligt.
62% av min elkostnad är från nätet så kan enbart “jobba” med dom övriga 38% av kostnaderna. Så tyvärr inte allt för stora belopp man kan spara.
Varför är det knas? Det är väl det enklaste om man inte vill hålla på med styrning av förbrukning?
Pengar i sjön då det är ett väldigt lätt sätt att spara pengar.
Men det är som sagt ett val han gjort för att han inte orkar.
Då tycker han nog inte att det är så lätt
Och det gäller ju att avvika från genomsnittligt användningsmönster, annars blir ju timpris ändå samma som månadsmedel.