Årets investering: bergvärme, 12 % riskfri avkastning

Eller en luftluft? :face_with_hand_over_mouth:

Installerade också bergvärme i vårt gamla hus. Kostade då 150000:- komplett inkl. bortforsling av gamla pannan (Olja). Detta var runt 2004-2005. Vi brände 4kbm olja/år, ca 43000:-/år vill jag minnas. Monterade en fasad mätare/elmätare direkt till bergvärmen och fram till vi sålde huset 2008 så förbrukade bergvärmen endast 5800Kwh/ år, en minimal kostnad mot tidigare. Elen kostade om jag kommer ihåg rätt runt 15-20 öre /kwh (+avgifter, skatter etc.) Payback på väldigt kort tid. Måste säga att det var en grym investering. Vad jag hört i efterhand så fungerar allt fortfarande perfekt även nu efter så många år. Magisk grej det med bergvärme faktiskt.

2 gillningar

Byter man från en gammal kombipanna är ny bergvärmepump ganska självklar. Såvida inte huset är litet och välisolerat.

Luft/vatten kan vara ett alternativ för somliga. Men inget jag skulle överväga om man bor i växtzon 4 eller högre. Dessutom anser jag det är större risk i o m utedelen som sitter oskyddad, dvs utsätts för problematiska väderförhållanden.

Vad gäller husvärdet skulle jag anta att en gammal kombipanna drar ner försälningsvärdet med minst 200000:-. Det finns många potentiella husköpare som skippar ett sånt hus direkt.

3 gillningar

Har haft bergvärme och slängde ut oljepannan. Den har gått som en klocka i 21 år. Bytte ut den till en effektivare förra året. Bästa investeringen jag någonsin gjort.

2 gillningar

Strålande! Det är ju den historien alla vill kunna berätta.

Mitt ior-inlägg syftade bara till att det är sunt att avvakta med att berätta historien tills den faktiskt har hänt.

Lika populärt som att bara gå över gatan när trafikljuset intill herr-gårman lyser grönt :joy:

Smutsigt? Pellets räknas som biobränsle. Det bästa som finns miljömässigt.:grin:

Biobränslen är bara bra för miljön om de görs av restprodukter.

Det må vara biobränsle. Men en bergvärmepump släpper inte ut någonting i jämförelse.

Nu är jag absolut inte någon som tycker miljöfrågan ska stå över allt annat, men den är inte helt oviktig. Ju fler som avskaffar pellets eller olja, desto bättre

1 gillning

Räknar ni inte lite ologiskt ändå när ni bara slänger in 12% som att ni har pengarna kvar på banken samtidigt?? Det är stor skillnad att säga att du köper en indexfond för 200tkr råkar få 12% avkastning och nu har 224tkr i handen. Iaf om vi pratar kassaflöde så ska ju de första 8,3 åren gå innan du har tillbaka pengarna i näven samt att du hade haft mer om du investerat de 200tkr (alternativkostnad). Vid 3% avkastning = ca 250tkr. Så då snuddar vi på 10 år innan du är ifatt med kassaflödet och börjar göra “positivt kassaflöde”.

MEN allt detta ska ju ställas i relation till att du höjer värdet och du hade antagligen ändå behövt investera i något annat om gamla pannan va 40 år.

Ville mest passa in resonemanget. Det man skulle kunna säga är att du lånar till hela beloppet till 4% ränta och då gör 8% avkastning dag 1 vilket också är grymt bra. “Överavkastningen” kan användas till att amortera ner lånet så att du stegvis närmar dig 12%. Mao en grymt bra investering ändå men lite mer korrekt än 12% från start.

Sen handlar det delvis om ifall du åker på en reparation på 50k vart sjunde år så gör ju det hack i % avk eller om den istället går som en klocka i 21 år som någons hade gjort.
Oavsett riktigt bra!

Skillnaden är väl helt enkelt att det ena är en illikvid investering med 12 % i avkastning och det andra en likvid investering med 12 % i avkastning. Har man god likviditet kan det vara vettigt att investera illikvitt för högre avkastning.

2 gillningar

Nej, jag ser inget ologiskt i detta. De 200k är pengar som vi inte behöver till vardags. Om vi lägger dem i ett ägande av en indexfond eller värmepump spelar bara roll i termer av vilken avkastning de ger (värdeökning respektive minskade utgifter med bibehållen levnadsstandard).

Det finns ingen anledning att just värmepumpar måste ha gett lika stor besparing som de kostade från början, det är bara en konvention att man brukar räkna så. Man kan lika gärna säga om en indexfond att “ja ja, du har tjänat 24 000 nu men du har ju stoppat in 200k som du nu inte kan använda till annat och som riskerar att falla i värde, du kan inte räkna det som en vinst förrän du har avkastat mer än 200k”.

Rent praktiskt så är det rejält smutsigt, sotigt och dammigt att elda någonting inne, bära in säckar, öppna säckar och hälla ut i ”förrådet”, sota av inne i pannan osv.. Det var ett stort lyft för hela vår källares ”renhet” när vi bytte från pellets till bergvärme.

Sen miljömässigt kan man ju tänka och räkna på olika sätt. Småskalig eldning är väl inte speciellt bra ur ett partikelperspektiv. Men biobränsle räknas ju generellt som något väldigt bra. Sen finns det ju faktiskt alternativa användningsområden för just biobränslet spån, tex använda i byggmaterial vilken potentiellt låser in kolet en längre tid jämfört med att elda upp det direkt. Men det där är ju en hel vetenskap och det känns som man kan räkna och tänka på olika sätt kring det :upside_down_face:

Skillnaden är som resten av mitt inlägg tydliggör att du kan plocka ut det initiala beloppet om det sätts på räntekonto eller indexfond. Värmepumpens investerade belopp kan du inte plocka ut, det är förverkat. Därmed inte sagt att det är en dålig investering, bara att det är en parameter som påverkar verklig procentuell avkastning.

I en jämförelse mellan 2 olika investeringsalternativ blir det fel att strunta i om investeringsbeloppet förverkas eller kvarstår. Säg att det vore 1 mkr som investeras så känns det nog mer påtagligt. Men det är upp till dig och vill du sätta alternativkostnad 0 på dom 200k så ska jag inte lägga mig i det :blush:

Som havsekorre är inne på är det mest en fråga om likviditet: Det är en mindre likvid investering än indexfonden, ja.

Men likaväl som jag kan sälja indexfonden efter ett år kan jag sälja värmepumpen efter ett år om jag vill (borrhålet blir svårare dock). Då blir det en sämre affär, men en indexfond kan ju också bli en dålig affär på ett års sikt.

Så ja, det är en skillnad mot att ha investerat i en indexfond och fått en viss avkastning. Men det är ingen principiell skillnad mot att investera i en indexfond och förvänta sig en viss avkastning framåt. Och min beräkning på 12 % avkastning på pumpen kommer troligen vara mer rätt än min beräknade avkastning om 6 % på mina indexfonder.

Det är lätt att bli lite lurad av att ens värdepapper alltid anges på banken i exakta siffror i kronor. De är inga kronor, de är värdepapper. De kronor man har betalt för dem äger man inte längre. De är, med dina ord, förverkade.

Sedan är det olika svårt med olika saker man äger att omsätta dem till kronor igen och då få vettigt betalt. Indexfonder är lätt, värmepumpar är svårt. Men värdepapper kan vara svårt på samma sätt, om man t ex äger mycket aktier i ett mindre bolag med låg handelsomsättning.

Avskrivning på 15 år känns rimligt som någon annan skrev, och man kan väl anta att det finns antingen en låneränta eller en potentiell sparränta som också ska tas med i beräkningen, lite underhåll måste nog också läggas upp i en 15-årskalkyl, kanske 1000 kr/år eller nåt sånt.

Vid större skador på en relativt ny bergvärmepump hjälper hemförsäkringen till lite, så några enorma kostnader kommer inte de första åren.

Luftvärmepumpar har bäst ROI, de betalar sig ofta på 2-3 år, och sparar sedan kanske 30-60% av uppvärmningskostnaderna beroende på hur huset ser ut, typ storlek, öppan planlösning, byggt i en eller flera våningar, antal boende påverkar också hur stor del av årskostnaden som ligger på varmvatten.

Ideala kunden för luftvärmepump är ensamstående person i litet hus med öppen planlösning som oftast duschar på jobbet.

Sämst tänkbara är familjen med 4 tonårstjejer, i ett gammalt hus med många rum byggt i tre plan, sluten planlösning.

200 000 kr var billigt för bergvärme idag, grattis.

Köpte min första bergvärmepump 2002, bytte för ca 5 år sedan, de har sparat i runda slängar 20 000 kWh/år i 23 år, eller runt 460 000 kWh.

Första pumpen installerades för ca 40 000 kr, gjorde allt själv, den andra kostade 102 000 kr, gjorde allt själv.

OM man räknar elpriset till 1 krona, som nog är lite väl högt här i elområde 1, så har de generat en besparing på ca 460 000 kr, mot en insats på 142 000 kr, över 23 år.

Är för dålig på matte för att räkna på avkastningen men 318 000 i vinst är 18 000 kr mer än vi gav för huset när vi köpte det år 2001, så jag är nöjd.

Att intresset i värmepumpar har genererar ytterligare några miljoner på andra sätt är ett extra plus i kanten, men det kan inte alla räkna med.

2 gillningar

Japp, tog indexfond för att kunna göra liknelsen med 12% avk. Men ett räntekonto blir mer korrekt på vissa sätt. Samtidigt finns en del osäkra variabler med VP inv vi får översätta till risk. Så en 50/50 portfölj kanske :blush::wink:

Lycka till med investeringen, blir säkert kanon :+1::+1:

1 gillning

Rätt normalt tror jag? Vi installerade ny 8kW pump och 190m hål för ett år sedan för 205’. Sen fick vi bidrag på 30’ så slutnota på 175’. 6 år garanti på hela pumpen och 10 på kompressorn.

Men 1kr för elpriset låter väldigt lågt idag. Totalt tror jag man har svårt att komma under 2kr/kWh inkl. elnät. Men du räknar på så lång period att man behöver tänka på inflation också. Nominellt har det ju hänt en del på 23 år.

Jag tror mer på att vara utanför systemet eller bara kopplat för att sälja överskott, som backup och för att ladda överskott billigt på natten.

Det blir ett system. Många elektriker skulle kunna göra det själva nästan men de jag känner är inte problemlösaere på set sättet. De kan men kanske inte kan räkna på investeringar. De är generellt pessimistiska till obeprövad teknik utifrån deras eget perspektiv.

En vän valde fjärvärme och de har ökat rejält över inflationen. Abonnemangs kostnader kostar är också något som ökar mer än inflationen och en större andel av månadskostnaden om man har låg elförbrukning.

Jag lämnade fjärrvärme två år sedan.

Hade en kombination av FLVP och fjärrvärme men det kändes för dyrt att fortsätta med. Speciellt då man betalar månadsavgifter för både elnät och fjv-nät.

6709:- per år från 1/1 2026 för fjärrvärmen här i området. Sen tillkommer energin man använder och här har man inte någon utväxling som man har på luftvärmepumpar :person_facepalming:

1 gillning

För prick ett år sedan var jag involverad i en bergvärmeinstallation i en villa. Borrades brutala 240 meter och allt kostade inkl 9 kW bergvärmepump cirka 275.000 kr installerat och klart efter ROT. Så dina 200.000 kr upplever jag som mycket prisvärt.

Edit: skrivfel djup

1 gillning