Årets sista dag: Hur spenderade du dina pengar under 2022?

Njae, jag ser det som boendekostnader. Förvisso gör de ju att huset bibehåller sitt värde, så på sätt och vis är det ju investeringar. Fast, ska man då räkna t.ex. reperationer på bilen som investeringar med då?

Jag skulle säga att det mest pedantiska sättet att se på det är att renoveringar är investeringar och att förslitningen är konsumtion (man har ju tappat på balansräkningen oavsett om reparationen görs eller ej) men att man oftast kan förenkla det till att att värdeskapande renoveringar är investeringar medan värdebevarande kan ses som konsumtion. Och om värdehöjningen är mindre än utgiften (typ att man bygger en bastu för €100k vilket höjer värdet med €50k) skulle jag se mellanskillnaden som konsumtion.

Låter som ett vettigt tankesätt, med tanke på att vi bott här i 14 år och planerar att bo här länge till så hamnar nog de flesta renoveringar vi gör under värdebevarande, vi har och kommer konsumera upp de själva förmodligen.

Som jämförelse kan vi ta vårt första boende där vi köpte nedslitet, renoverade och sålde med vinst. Där var renoveringskostnaderna nog mer åt investeringshållet.

Jag utgår från att du räknar den som en kostnad när du köper den och har alltså inte den kostnaden under 2023. Därför är jämförelsen absolut rättvis.

• Hus 30%
  • Barnen 60%
  • Frugan 9%
  • Jag 1%
6 gillningar

Inga egentliga överraskningar i år, förutom kanske att mina totala utgifter ökat med 11% sen förra året.

Min fördelning:

• Boende 21%
  • Mat 8%
  • Sparande och amortering 54%
  • Övrigt 17%
1 gillning

Apropå att fönstret är öppet nu.

Beställt resa till mig och barnen till ishotellet i Kiruna på sportlovet ink hundspann och lite annat kul.
Sovvagn upp och hem, säkert ett minne för livet.

1 gillning

Nu har jag summerat året och ser att budgeten höll i stora drag. Jag ligger på i runda slängar 10k i månaden och då har jag t o m räknat in ISK-skatten i de pengarna.

noterbart för min del:

• bensinkostnaderna gick ner med ca 35% mot budget för att jag helt enkelt cyklat och gått mer.
  • tågresekostnaderna sjönk ca 30% mot budget för att jag rest mindre pga struligt SJ och att särbon rest mer.
  • bilservice etc steg ca 35%, men från låga nivåer och utgörs mest av nytt batteri. :slight_smile:
  • husunderhåll steg, men från låga nivåer under pandemin. Fortfarande på fyrsiffriga värden på årsbasis.
  • diversekontot för prylar, presenter och annat skräp steg, mest för att jag nog helt enkelt budgeterat galet. :see_no_evil:

Sparandet hamnar på ca 70% om man nu väljer att ta med det i budgeten.

1 gillning

Detta är väl inte ekonomihumortråden? :wink:

Hur kan barnkostnaderna vara 60% av hushållsekonomin? Är de målvakter åt brottsyndikat?

1 gillning

Jag misstänker starkt missvisande redovisning enligt @AimHigher s teorem här mellan mina och dina siffror. Jag kommer inte under 5 siffrigt i € ens…

Imponerande att du klarar av att driva ett hushåll i villa med två personer och bil på 10.000 per månad.

Applåder !!

1 gillning

Vi får väl bena ut det. Underhållskontot i år har innehållit en ny toalettstol, en del virke för förrådsrenovering och lite smågrejer. Jag bokför det som händer under året, så för 6-7 år sedan hade jag slängt in takbytet på sexsiffrigt belopp där. Men jag sprider inte ut nämnda takpengar över t ex 40 år. Så ja, det är ju en skillnad. Vad räknar du med i husunderhåll? För drift är för mig nå’t annat i budgeten. VA, sophämtning, en mindre post elnätsavgifter, fastighetsavgift, hemförsäkring, internet, och public service-avgift ligger under drift och är betydligt högre. Men det är mer den där konsumtionen ni pratade om tidigare medan underhåll är värdebevarande.

Nu är vi typ 1½, eftersom det är jag på heltid och sonen på halvtid. Tiden då särbon är här och jag där tar s a s ut varandra. Men tackar!. :smiley:

Blir det FIRE som jag ju skissar på så summerar de totala bilkostnaderna och A-kasseavgifterna till ungefär 10k. Båda sakerna planerar jag att skippa då. Då blir det mer på buss o dyl, men inga 10k iaf.

Jag gör exakt likadant, så underhåll av skorsten, installation av plåtugn samt en kamin på sammanlagt ca 10 000€ hamnar under det här årets utgifter.

Sen har jag en massa poster från “Plantagen” under mitt Hus & Renovering, ingen aning vad det kan vara, bara frugan som handlar där… :thinking: Men det är ju inte direkt underhåll såklart.

Jepp, allt det där går in under mitt Hus & Renovering.

Så, redovisningsskillnader, helt klart.

1 gillning

Det blir ju så och speglar väl hur man ser på sin egen ekonomi också. Slänger jag allt kring drift och underhåll av bostaden i samma pott så blir det ca 1/3 av mina utgifter.

Jag gillar också gröna växter, men de har hamnat på “matkontot” då de mest inhandlats i sådana butiker (typ Lidl).

1 gillning

Troligen växter, jord, täckbark eller annat roligt till trädgården :joy:

:joy: Jo men lite humor bjuder jag på.

Det är kanske inte den faktiska fördelningen, men det känns så i alla fall. Speciellt i december…

Jo, helt klart sånt. Jag skulle kanske inte budgetera samma mängd för trädgårdskötsel om det enbart vore jag som bestämde. Kompromisser kompromisser.

OT: Plantagen uttalas som det skrivs här, säger man “plantaashen” kollar de på en oförstående.

1 gillning

“När vi blir av med blodsugarna” brukar min fru benämna tiden efter att ungarna flugit ut, när vi planerar för framtiden.