Som någon tidigare skrivit är ETF (exchange traded fund) en fond som handlas på börsen och prissätts kontinuerligt under dagen, det till skillnad mot en “vanlig” fond som prissätts en gång per dygn.
Om du vill handla amerikanska ETF:er behöver du skaffa ett konto på Interactive Brokers eller annan mäklare som har tillgång till den marknaden. I EU brukar det inte gå att handla med amerikanska ETF:er för de har sällan produktblad skrivna på Svenska (för vi Svenskar förstår ju inte engelska och det är ju jättesannolikt att man skulle ta ett beslut efter att ha läst ett tresidorsprospekt på sitt eget modersmål (ironi x2)). Men skattetekniskt är det inte attraktivt att handla så eftersom det inte går att stoppa in saker i ISK. Och om man handlar riskabla produkter så är man antagligen ute efter överavkastning och då är ISK att föredra framför fondkonto.
Angående Arkk så har jag inte så bra koll men kan ge följande tips:
Där går Sven igenom en av de saker som gjort att Arkk haft bra avkastning: flow of funds. Genom att handla med små bolag pressas priset upp när Arkk går in i bolagen och det skapar en artificiell uppvärdering av boalgen. Om det är huvudnumret för Arkk så kan vi lista ut hur det går när folk börjar sälja av (paniksälj vid börskrasch t.ex.): Då kommer Arkk att krascha i dubbel takt.
Sedan har Arkk stor exponering mot Tesla. Kommer bolaget att fortsätta upp? Ner? Ingen aning. Så jag investerar inte i Tesla för jag kan inte bedöma värde och marknad där. Och så är det ett av de bolag som har högst PE-tal.
Om du vill bygga en egen Arkkfond så går det att titta på Arkks hemsida och köpa andelar i de bolag som Arkk är investerad i. Men det kan vara svårt att kopiera Arkk om det är så att en del av Arkks metod går ut på att köpa in sig i små bolag för att pressa upp priserna. Då kommer du alltid in efter Arkk vilket gör att du köper in dej i bolagen när andelarna redan är dyrare.
Det finns ju också fler teknikfonder än Arkk. Robur Teknikfond A är en av dem. Du kan ju kolla upp om du gillar innehaven i den fonden.
Det går alltid(?) att se vilka innehav (eng. holdings) en fond har.
I mina öron låter det rimligt att ha exponering mot ny teknik. Vi har ju kommit dit vi är nu på grund av ny teknik. Men det säger å andra sidan inget om hur stor avkastning ny teknik ger överlag.
Själv har jag ingen exponering mot ny teknik för det är ett område jag har exakt noll koll på.