En ETF är en “Exchange Traded Fund” vilket i princip är väldigt likt en vanlig fond fast där man kan köpa och sälja andelar på den öppna marknaden. Så en andel handlas som en aktie.
För att det ska fungera så att varje fondandel följer priset på de underliggande tillgångarna så har man “authorized participants” som kan skapa eller förstöra andelar och byta de underliggande aktierna mot andelar i ena eller andra riktningen. Kan låta lite lurigt men det har vissa fördelar.
Just ARKK är ARK:s flagskeppsfond. Drivs av en fondförvaltare som heter Cathy Wood. I praktiken är det en aktivt förvaltad teknikfond som siktar in sig på det som de ser som disruptiva innovationer.
Personligen skulle jag avråda från att investera i nischade aktiva fonder generellt och personligen är jag inte ett fan av ARKK. Huvudsakligen p.g.a. extrem hype som jag inte alls delar, mycket PR och väldigt hög avkastning de senaste tiden (under techrusningen efter Corona). Sen har det gått rätt kass (sen årskiftet) och det gjorde det även för ett par år sen.
Lite som Swedbank Robur Ny Teknik.
Med lång horisont (som även jag har) satsa på billigaste globala indexfonden, i dagsläget LF Global indexnära. Att försöka tajma när marknaden har underprisat teknik eller annan sekter är oerhört svårt, speciellt över lång tid.