Arrendeavtal Mast/betesmark

Hej alla.
Tänkte se lite om någon har kunskap om arrendeavtal med tex en mast eller betesmark…
Vad är skälig hyra för en Mast…
Har ärvt mark som de stått en telemast på 20år.
Nu 1:a januari 2025 går de gamla avtalet ut så de ska förnyas.
De har betalt ca 15k om året i 20 år och vill givetvis betala samma nu i 25 år till.
Men 15k år 2005 är ju inte 15k idag så de känns lite billigt i och med att allt blivit dyrare.
Samt att plocka ner en mast lär kosta betydligt mer än lite hyreshöjning.
Så vad är skälig hyra år 2025 och 25 år framåt…
Har även betesmark ca 7ha där avtalet är 5k/år just nu.
Så vad är skälig hyra i dessa fall…
mvh

Mast kan ofta vara en slags ”samhällsfunktion” som de kan tvinga fram en låg ersättning/arrende för mot enskilda markägare. Ungefär som ledningsrätt, vägar osv.

Hade mobilmast på min skog på 90-talet. Blev kaffepengar i ersättning. Typ 1200kr i engångsersättning för 25 år. Samma sak då man löste in mark till naturreservat och ersättning för skador på träd som försvaret åsamkat. Hade kontakt med, och i ett fall anlitade jurist för att driva vidare de frågorna men det ansågs i princip utsiktslöst och ersättningen blev i slutändan väldigt låg.

Samma sak med min pappa som ägde mark där Botniabanan (järnväg) skulle dras fram för 15-20 år sedan. Visst bråka du/säg nej men de får ändå interimsbeslut att köra igång och vinner ändå till slut den kampen.

Fick i vintras typ 2200kr + 75kr för ledningsrätt av Vattenfall då de skulle dra en kabel över vår tomt. De 75kr var kopplat till ytan/storlek på intrånget och de 2200kr var en grundersättning.

Så man kan prova kräva höjning/ersättning men som enskild markägare har man liten makt/chans om de säger nej och driver det vidare. För motparten är det oftast värt en hel del att ta strid med jurister/tid/pengar för att undvika enskilda dyra ersättningar som sen kan bli/användas som prejudikat för alla andra så totalkostnaderna skenar framöver.

Undantaget är nog om det är en privat enskild aktör och ett unikt brådskande projekt. Då kan de vara beredd betala mer för en snabb/effektiv lösning.

MEN i ditt fall bör du ju kunna hävda någon slags indexuppräkning eller inflation utan att de kan vifta bort det som grundlöst.

Vad det är värt är lite som hur långt är ett snöre. Och det är mer komplicerat än att du bara kan tvinga mastägaren till att betala vad som helst pga. Att det är dyrt att plocka ner masten.

Du kan begära 23tkr/år för att motsvara indexuppräkning sedan 2005.

Jag har arrendeavtal om 2 master men 3 operatörer som betalar. Avtalet är olika utformade men alla har indexuppräkning mot KPI årligen. Tror det är mellan 6000-10000kr per avtal och år, alla började på samma avgift men olika stor del av avtalet räknas upp med KPI. De står på skogsmark med hygglig bonitet.

Jag hade inte velat signera utan att få in uppräkning med KPI på avtalet, helst hela summan.

1 gillning