Årsomkostnader för 80+are med guldkant?

Min Mamma är 71 år och har en hel del tillgångar men har inte en jättebra känsla för pengar och spenderar mycket. Jag tycker hon ska leva livet och unna sig och de närmaste 10 åren blir nog hennes roligaste i sitt kvarvarande liv (då jag tänker att kroppen och även sinnet ofta sen försämras i snabbare takt, och att hon därför inte orkar med restaurangbesöken och resorna på samma sätt). Vad jag funderar på är hur mycket som hon borde komma ihåg att ha kvar för livet efter 81 års ålder? Om vi ponerar att hon är “normalvital” för sin ålder, men inte behöver flytta till ett ålderdomshem och lever till 100 och verkligen vill sätta guldkant på tillvaron. Supertacksam för tankar och förslag!

I princip omöjligt att svara på men hur ser det ut för:

Boendekostnad?
Matkostnad?
Resor?

Sen finns det anhöriga i närheten som kan ”hjälpa till” med olika saker. Tex resor eller tänker du färdtjänst eller taxi?

Värt att kolla också är vad kostar det om hon skulle behöva/vilja bo på något slags boende? Är det olika pris för det om hon har egna tillgångar/besparingar?

Precis, hur långt är ett snöre.

Vad tänker TS ska hända med tillgångarna istället?

Svårt att höfta om behov i kronor som de andra skriver.

Däremot upplever jag som har en del släkt i denna ålder att mellan 70 och 80 händer relativt mycket med åldrandet. En 70-åring kan framstå som pigg och helt arbetsför men redan runt 75 börjar det med hörapparater och småkrämpor av olika slag. Många tar någon form av tabletter, tex blodförtunnande. Så min bild är att resor efter 80 i så fall är väldigt trygga resor, tex kanarieöarna med familjen. Inte den typen av dyrare och järvare långresor som många 70+ gör idag typ till Sydafrika och liknande. Sannolikt behöver man därför mindre kapital utöver det löpande runt 80 och därefter.

1 gillning

Något jag hört från kompisar som uppskattas av deras föräldrar är hjälp som städning och mer hjälp med saker hemma så att de kan lägga sin energi på annat. Så jag skulle nog räknat in en högre budget för sådant.

1 gillning

Passar säkert bra för väldigt många, men inte för mig. RUT är ju ändå 50 procent. När mina barn besöker mig och min fru vill vi umgås med dem. Vi vill inte att de skall gå runt i huset och städa.

1 gillning

Sorry, menade så klart inte att barnen skulle städa utan att man skulle budgetera för det / att barnen betalar för de föräldrar som inte ha råd.

1 gillning

Väldigt svårt att svara på utan att veta intressen. Guldkant kan ju vara att äta utelunch en gång i veckan, men kan också innebära 6 månader vid medelhavet varje år.

Hjälpte morsan lite med ekonomin igår, vi kom fram till att hon borde klara sig på 13000 kr netto i månaden. 8000 till hyra och sen 5000 kr till “resten”. Då har hon i princip inga intressen mer än matlagning och sudoku och promenader. Inga tillgångar. Bor i hyreslägenhet.

/H

1 gillning

Superstort tack för alla era svar och tankar!! Och ja, jag förstår att det är väldigt svårt att svara på i rena kronor utan att veta hennes löpande kostnader nu. Min bedömning är att fortsätter hon spendera i den takt hon gör, har hon använt alla sina besparingar (inkl det som är bundet) senast när hon är 85. Men som sagt om hon inte orkar det livet hela vägen, är det kanske inget problem. Jag kanske kan hitta det på forumet här någonstans, men jag skulle tycka det vore intressant att läsa en större mängd pensionärers olika fördelning av de fyra hinkarna; hur mycket de lägger i varje hink och motivationen till det.

Men återigen tack för era resonemang!

Mvh
Daniel