Vad har du för kostnader?
Vad kommer du ha för pension vid 80?
Hur bor du nu?
Hur vill du bo då?
Vad har du för tillgångar?
Hur vill du spendera åren efter 80?
Har du någon som skall ärva dig?
Har du någon du vill ge en viss mängd pengar till?
Äldreboende är det numera förhållandevis få som kommer ifråga för. Medelåldern på äldreboenden är också över 90 år. Så såg det ut på de äldreboenden där jag jobbade för snart 30 år sedan och det har inte sjunkit sedan dess. Längre tillbaka var det möjligt att komma till äldreboende betydligt tidigare.
Det är svårt att bedöma livslängd i förväg. Om man är 80 år och frisk idag har man relativt hög chans att bli 90 år.
Jag skulle mer generellt satsa på att anpassa kostymen till lägre kostnader och ett enklare liv.
Det är omöjligt att veta hur frisk man är vid den åldern. En del 80-åringar är ute och reser eller på annat sätt njuter av livet, andra sitter på ett Vardaga-boende och undrar när nattpersonalen ska svara på trygghetslarmet som de aktiverade för en timme sedan.
Om man när man är yngre är väldigt rastlös och behöver göra aktiva saker hela tiden kommer man väl även när man blir äldre, över 80, vilja göra det om man kan.
Jag älskar att resa och att gå långa promenader i skogen men jag gillar också billiga, slöa nöjen som att ligga i soffan en hel dag och titta på filmer och gamla serier.
Om jag inte har råd att resa eller göra andra dyra saker när jag blir gammal kan jag nöja mig med billiga saker som tv-tittande och promenader. Det skulle också vara ett helt okej liv för mig.
Vi har redan pratat om att den längre resa vi ska göra i vår kanske blir vår sista långresa eftersom vi blir äldre. (Jag är 55 och min hustru några år äldre.)