Artikel om boendesegretation

Sverige mest boendesegregerat, Nederländerna väljer annan väg | SvD

Citat: Är svenskar rädda för det som skaver?

Om man är strikt demokratisk och tar reda på vad folk innerst inne vill, utan en massa laddade frågor inför partisk publik - så tror jag inte att gemene man vill att det ska “skava” när man kommer hem.

Blanda inte skjul åt knarkare med sjuåringar som ska till skolan, eller studenter som ska festa till klockan fyra med vuxet folk som ska till jobbet halv sju.

Leve boendesegregationen: Enda sättet för breda grupper att få vettig livskvalitet.

Jag vill då inte att det skaver med dysfunktionella grannar när jag kommer hem.

5 gillningar

Har själv bott på rätt hemska ställen, både i knarktäta kvarter och i lägenheter med hemska grannar.

Kommer troligen aldrig hitta bättre grannar och en bättre lägenhet för mig, än där jag bor nu. Tyvärr är den egentligen för dyr, men jag lever hellre snålt och tryggt, än billigt och hemskt. :see_no_evil:

Men spanar efter en billigare lägenhet, men de finns knappt i min stad. Så kan ta ett par år att hitta. :crossed_fingers:

4 gillningar

Ja, vi har boendesegregation i Sverige, både genom anvisning av vissa grupper från myndigheters sida till vissa områden och genom hushållens egna initiativ.
Tidigare var nästan det enda sättet att välja skola för sina barn att bosätta sig i rätt område.
På senare tid än så har det för vissa även blivit ett sätt att rösta med fötterna, det som betecknas som “white flight”.
Den som har råd köper sig en bättre boende och uppväxtmiljö.

Samtidigt ska det i ärlighetens namn sägas att det med fritt skolval har blivit betydligt lättare att bosätta sig “var man vill”. När man var låst till en viss skola baserad på adressen blev det naturligt att vissa adresser blev “haussade” på grund av detta och vice versa. Nu går det ändå att hantera eventuella brister i den närmast liggande skolan på ett rimligt sätt, om man nu känner behov av det.

Ja, jag ville bara påpeka att bostadssegregation är något vi har haft länge.