Arv, amortering och bolån

Kan jag få ta del av era kloka infallsvinklar i ett ärende?

Jag har mottagit ett arv tillsammans med mitt syskon. Vi måste nu fatta ett beslut för att komma vidare. Situationen ligger till på följande vis.

• Fastighet 1 ska säljas. Den är senast värderad till 5 miljoner kronor.
  • Fastighet 2 ska behållas. Den är senast värderad till 9 miljoner kronor. Kopplat till denna fastighet finns ett lån på 2 miljoner kronor.

Mitt och mitt syskons mål: förstås att spara så mycket pengar i denna situation som möjligt. Jag tänkte mig följande scenarion.

Scenario 1. Jag och mitt syskon tar över lånen och investerar pengarna istället för att amortera. Problem: vi kommer få mycket lägre privata bolån då, dessutom blir amorteringskravet högre. Jag hade tänkt mig att välja scenario 1 men de banker jag talat med rekommenderar oss att absolut betala av alla lån.

Scenario 2. Lånen betalas av.
Problem: vi förlorar ju pengar som bara går raka vägen till banken.

Juristerna hjälper inte mig i dessa frågor (vilket jag har förståelse för, då detta inte är deras beslut att fatta). Mitt senaste möte med en bank kan sammanfattas med: ”betala av allt, annars kommer du aldrig att kunna ta ett lån för en egen bostad i framtiden”.

Kan vi göra på något annat sätt?

Tack för en fantastisk podd, Jan och Caroline!

Kommer ni äga bostaden tillsammans? I så fall är det enklast om ni inte har lån, mindre risk för tjafs… gör en plan för hur den ska underhållas, kanske att en andel ska användas som renoveringsfond på den gemensamma bostaden.

Sälj bostaden och betala av lånet. Ni har 3 miljoner kvar att dela på, era privata lån behöver ni inte betala av om ni inte vill. 1,5 miljon är inte ”ingenting”.

1 gillning

Lite överdrivet och vi saknar viktig information men,

Enligt SEB:s bolånekalkylator skulle ni gemensamt kunna toppa ett lån på fastighet 2 om båda har en lön på minst 46 500 kr eller liknande kombination. Då skulle ni kunna frilägga 9 000 000 - 1 350 000 (kontantinsats) - 2 000 000 (befintligt lån) = 5 650 000 kr. Eller 2 825 000 kr vardera.

Jag vet inte om det är möjligt men om en av er avstår sin del av fastighet 1 och flyttar in i den under minst ett år kan reavinsten skjutas upp vid byte till en ersättningsbostad. Effekten blir då att hela skatten kan skjutas på framtiden vilket lämnar hela restvärdet som likvid ni kan dela rättmätigt på som gåva.

Då har ni kvar fastighet 2 och (5 650 000 + 5 000 000) - 229 500 (ett års 3% amortering) / 2 = 5 210 250 kr vardera före räntor plus eventuella egna medel ni kan köpa bostad eller annat för även om ni inte beviljas mer lån.

Kanske inte realistiskt men ett maxat upplägg. Kan ev. kombineras med ytterligare medlåntagare.

Tack för dina infallsvinklar! Dock så säger Skatteverket och de jusister som hjälpt oss i ärendet att uppskov är helt omöjligt när det kommer till dödsbo?

Tack för dina infallsvinklar! Ja, vi ska äga bostaden tillsammans.

Ojdå, det verkar vara så som du säger. Det hade krävs att någon av er fått bostaden som gåva och inte i samband med bodelningen.