Hej, första inlägget här på forumet men har följt med i andra trådar en längre tid.
Min Mamma gick bort för 2 månader sen, och där till lämnade huset efter sig. Jag och min flickvän skulle vilja ta över huset och alltså köpa ut mina 3 bröder, alla syskon är okej med detta och vi har kommit fram till pris genom att ta in flera olika värderingar från mäklare.
Jag och flickvännen har sparat kortsiktigt i hela vår vuxna tid (vi är 25 respektive 26år) för att kunna åka ut och resa ett år eller två för att sen komma tillbaka till Sverige för att jobba och spara ihop mer pengar. När jag fick beskedet att att vår mor är döende så växte tanken av att faktiskt ta över huset och stadga oss i Sverige efter allt resande.
Vi har tillsammans 65.000kr brutto varje månad. Huset är värderat till 3 miljoner. Eftersom det går i arv så blir det ingen “försäljning” av huset. Detta innebär att vi även kommer att ta över vinstskatten som är knutet till huset ca 500.000kr. Samt att jag och mina syskon ärver ungefär 600.000 vardera.
Så min fråga är hur ska vi resonera kring storlek på lånet. Vi har ett gemensamt sparande på ca 700.000 i vanligt sparkonto
Alternativ 1. Jag går in med allt jag ärver och vi har då ett lån på 2 miljoner. Vilket leder till att vi får billigare månadskostnad som kan vara lämplig nu när räntorna är osäkra.
Alternativ 2. Jag tar det jag ärver och investerar på börsen, detta kommer i sig leda till att vi får det lite mindre att röra oss med per månad.
Vår nuvarande tanke är att jag går in med hela mitt arv och byter tak (detta måste göras) och samtidigt sätter solpaneler, detta gör vi isf med våra sparade pengar.
Tänker vi rätt här eller finns det kanske ett tredje alternativ vi missar?
Är solpaneler ekonomiskt vettigt? Jag uppfattar att den frågan är oklar. Att det har varit en stor vinst för den som installerade när priserna var lägre och subventionerna högre är givet men är det en given vinst idag?
I din situation hade jag minskat min belåning så mycket som jag är bekväm med. Den som är billig i drift sitter säkert. Oförutsedda saker händer, som arbetslöshet sjukskrivning och annat. Är du då billig i drift sitter du tryggare.
Börsen är en plats för spekulation och vi kan inte räkna med den som en kassako.
Solpaneler skulle jag vänta med tills skiftet är klart och ni är etablerade i huset. Det är lätt att lockas till att göra allt på samma gång men ibland kan det vara bra att ge det lite mer eftertanke.
Jag råder inte till någonting utan skriver hur jag förmodligen hade gjort.
Behöver de självklart inte vara, det har bara kännts som en rimlig sak att göra då elpriserna har varit som dom varit senaste tiden men kanske ska tänka om kring det och satsa på ett lägre bolån istället.
Dåligt formulerat av mig så inte helt lätt att hänga med.
Jag ska lösa ut mina syskon ur huset vilket i säg är ca 300.000 var sen finns det pengar på konton som ska delas ut som vi delar på.
Ja tanken är att vi ska äga hälften var där vi får skriva något form av samboavtal där mina investerade pengar i fastighet är mina vid en försäljning så att de jag ärver förblir mitt även ifall jag och sambon går skilda vägar.
Vilken uppvärmning har ni av huset ?
Installation av bergvärme ?
Om jag var i era kläder skulle jag låna så lite som möjligt men dock se till att uppvärmnings kostnaden var låg vilket den oftast är med bergvärme.
Lycka till !