Arv efter mor och förvaltande av detta

Jag skulle säga motsattsen till objektivt, nämligen din subjektiva åsikt. Vilket kan vara ok på ett forum som detta, men föreslår du tänker på tonen och slutar bete dig som om du sitter på facit rörande andras liv.

1 gillning

Jag betackar mig, tack alla ni andra för objektiva och tänkvärda råd och tankar.

1 gillning

Absolut inte.

Detta är objektivt korrekt.

Även detta. Om TS gett några sådana indikationer i tråden som jag missat kommer jag naturligtvis böja mig.

Det var ett märkligt resonemang.

Ingen här har hela bilden klar för sig när det gäller TS livssituation. Då är det kanske bra att undvika att uttrycka sig på ett dömande och skuldbeläggande sätt.

2 gillningar

Du citerar de delar där du kommer med objektiva påståenden, och råkar skippa de delar där du levererar subjektiv moralpredikan med nedlåtande ton. Sen agerar du som om de objektiva snuttarna var vad folk irriterade sig på. Kom igen.

3 gillningar

Kan ha missat något som skrivits.
Men om du inte vill spara till barnen om du har några skulle jag snarare ha så belånad bostad som möjligt när du går i pension. Det kan bli svårt att få nytt lån på bostaden senare.
Vet inte hur gammal du har tänkt att bli men större “roliga grejer” skulle jag föreslå att göra så snart som möjligt.
Du kommer använda pengarna relativt snart så jag skulle fundera på vanligt bankkonto.

1 gillning

Jag avslutar min delaktighet här tror jag, mest med tanke på att min ursprungliga fråga tappats bort och utvecklat sig till något annat, något otrevligt. Jag och min fru har under många år sparat till barnen, självklart. Dessutom kommer de att ärva vårt hus och en eventuell lägenhet någonstans utomlands. Att det uppfattats som att jag inte tänkt på dem känns bara tråkigt.

5 gillningar

Tycker inte du har någon skyldighet åt något håll. Men för att svara på ursprungsfrågan får man ju väga in om du siktar på “die with zero” eller tänkt efterlämna något. Men om du tänkt att barnen ärver lägenhet och bostad så kanske det räcker? I så fall skulle jag maxa amortering/betala av lån i och med att det sänker risken. Sedan räkna på hur mycket du bör ha kvar om ca 10 år och ha det i fonder. Det som ska användas inom 10 år eller i varje fall 5 år skulle jag ha på högräntekonto med bindningstid.
Allt blir en avvägning med när du tänkt använda pengarna. Situationen blir en annan om du ska lämna något efter dig.

1 gillning

Tyvärr alltför vanligt så ta det inte personligt. :sweat_smile: Såklart vill du ha hjälp med din fråga och inte ifrågasättande kring eventuellt arv efter er. Det är ju något för er familj och ingen annan.

Mina tips är väl

1. Ge dig själv tid, 6-12 mån, att klura ut hur du vill göra. Det finns inget rätt eller fel, bara olika beroende på sin situation, mål, mm.

2. Om du betalar av huslånet så blir det svårt om du en dag skulle vilja belåna huset igen, tex för guldkant i pension. Banker har svårt att låna ut till pensionärer pga deras regelverk. Som en konsekvens så hade väl jag sett till att jag låg under 50% belåningsgrad för att slippa tvingas amortera just nu men behållit resten av lånet tillsvidare. Du kan alltid betala av resten senare om du ångrar dig. Har du betalat av det så blir det nog svårt att reversera. Maximera flexibilitet helt enkelt.

3. Investera resten. Det du uttrycker är väl att du både vill investera på sikt och använda pengarna under tiden. Det sätter i min mening vissa begränsningar på hur mycket risk du kanske bör ta. Speciellt om pensionen bara täcker livets nödtorft och inte mycket mer. Förhoppningsvis har du å andra sidan en stabil pension som inte påverkas så mycket av börsen (PPM och tjänstepension i aktiefonder gör det men tex inkomstpension och förmånsbaserad pension påverkas inte av börsen). Och att du väl nu ganska snart får en lägre skatt som pensionär, det är väl året man fyller 67 för närvarande. Förhoppningsvis sträcker det pensionen till lite mer. Att investera som 66 åring på både lång och kort sikt låter för mig som ”stay rich” portföljen dvs 50/50 räntor/aktier. I sin enklaste form hade jag tänkt 50% AMF räntefond Lång, 30-40% DNB globalt indeks och 10-20% PLUS Allabolag (Sverige) eller motsvarande fonder i din bank. Eller för den delen en fondrobot som Lysa eller Opti om du är ointresserad och vill hålla det så enkelt som man kan. 50/50 räntor/altier ger en viss avkastning, gissningsvis runt 4-5% realt över tid. Det ger också en stabilitet så värdet inte fluktuerar för mycket vilket kan kännas jobbigt när man ska ta av pengarna (åtminstone tycker jag det). Vill man vara extra försiktig så kan man sätta av 1-2 års behov av extra pengar (det som behövs som komplement till pensionen) på sparkonto med insättningsgaranti och vettig ränta (i dagsläget runt 2%) så man slipper sälja av från fonderna utifall både räntor och aktier har gått ner (händer ibland men rätt sällan). Från en 50/50 ränte/aktie portfölj bör du då kunna ta ut runt en 4% om året utan att för den delen ta av huvudkapitalet du satt in.

4. Jag hade valt att sätta investeringarna i ett ISK konto. Det schablonbeskattas i deklarationen så det är väldigt enkelt för att slippa redovisa alla affärer som på en depå. Schablonskatten kan också användas för tex Rut/Rot avdrag om ni behöver renovera någon gång. Den möjligheten finns inte för Kapitalförsäkring. Därav att jag hade föredragit ISK konto.

Lycka till och hoppas ni får en riktigt skön och lång tid med mycket glädje som pensionärer :heart:

4 gillningar

Tack så mycket för ett genomtänkt svar🙏 Förstod jag det rätt att du skulle amorterat så att du låg under 50% lån på huset som första åtgärd, och därefter slutat helt att amortera? Jag ska läsa på om ”Stay Rich”-portföljen. Idag har jag Avanza global och lite i Avanza Zero, men jag ska se över de tipsen du gav.

Jag har bestämt mig för att ägna mer intresse åt hur jag ska bygga en portfölj. Jag och min fru har sparat åt barnen i över 30 år så de har det bättre ställt än vi faktiskt😆. Min tanke med arvet var att vi, tillsammans med våra pensioner (min fru uppnår riktåldern om 3 år, men det skulle vara härligt om hon kunde gå tidigare), ska kunna leva gott (jag pratar inte om en Ferrari på uppfarten) och förhoppningsvis ha en lägenhet någonstans där det är lite varmare under de kalla månaderna här i Sverige.

Jag skulle vilja börja leva det livet nu. Därför är jag också intresserad av lite mer högriskinvestering med en del av pengarna

2 gillningar

Ja precis. Så hade jag nog tänkt. Själv gjorde vi oss skuldfria men tänker att vi säljer boendet och hyr något när vi blir riktig gamla. På så sätt får vi loss pengarna.

Har man däremot ett boende man absolut inte vill släppa förrän man ställer tofflorna så kan det var bara att ha kvar en bit lån så länge. Eftersom det är svårt att få nytt lån senare.

Så det är rätt individuellt hur man vill göra.

Aza Global är bra. Aza Zero är lite snäv, bara 30 bolag, medan Plus Allabolag har runt 300 bolag. Mer diversifierad.

Enda skillnader mellan din och stay rich portföljen är såklart bra mycket mer räntefond, 50%. Det är något du får fundera på om det passar dig eller du är beredd på att ta mer risk och ha högre volatilitet på din pengar. Väldigt individuellt.

Ja det är verkligen en höjning av livskvalitet att kunna vara mer aktiv än vad man tenderar att bli svenska vintrar. Vi har gjort det valet. Hellre ett vinterboende i värme än ett sommarhus i Sverige tänkte vi.

Ja det kan du ju göra. Dela upp pengarna i olika hinkar. Cash för när det är dåliga tider att ta av. Mellan risk / stay rich 50/50 för den större delen. Högrisk del där du kan satsa hårdare för att förhoppningsvis få pengar till något extraordinärt.

Lycka till :+1:

2 gillningar

Ja, flera råd jag fått går i de banorna, tack!

Nu hittar du ju bara på saker ur tomma luften igen. Om vi tittar på de delar som ”skippades” i mitt senaste inlägg:

Totalt fritt från vare sig moralpredikan eller nedsättande ton.

Som en ren inledning till mina objektiva konstateranden, förutom det sista som utelämnades:

Som också är helt objektivt korrekt.

Damn good answer och precis vad TS efterfrågade.

Jag håller med och behöver inte skriva det även om jag tänkte det.

Men jag skulle nog bara satsa en liten del i en högriskinvestering. Orsaken är tidshorisonten. Du är 66 och vill njuta nu.

Då är det nog viktigare att utgå från att pengarna bör bevaras snarare än att växa.

4 gillningar

Tack🙏 Jag kommer i oktober att få en pension som enbart täcker nödtorvt. Mina fonder i Avanza global och det jag får efter mor hade jag tänkt disponera på ett sätt som kan ge lite guldkant i tillvaron. Helst skulle jag vilja bidra till att min fru kan gå i pension samtidigt vilket blir tre år innan riktålder. Jag har alldeles för lite kunskap i ämnet. Barnen sparar jag till i fonder månatligen sedan mer än 30 år tillbaka

Borde jag kontakta en finansiell rådgivare för några inledande direktiv (i så fall vilken), skaffa Fondrobot eller helt enkelt justera efter de råd jag fått?

1 gillning

Absolut INTE finansiell orådgivare.

Fondrobot är en bra början.

Låga förvaltningsavgifter. Följ råden du fått, använd kommande 6-12 månader som JFB rekommenderade att både fundera men ocksånlurka runt på Rikatillsammans. Det kommer klarna med tiden.

Det finns ett par “börja här” avsnitt. Fortsätt ställa frågor .

Du har INGEN brådska. Sätt pengarna på två (insättningsgarantin täcker upp till ca 1 MSEK) bankkonton under tiden.

Det är viktigt att fundera innan du springer iväg.

2 gillningar

Hmmm… Flera svar är inne på samma sak. Vad är syftet med sparandet?
Finns många möjliga svar generellt sett på dina frågor.
Exempelvis.

• “Mest pengar när man dör vinner”. Vissa är ekorrar och kanske får ångest av att spendera mer än nödvändigt. Ibland får almänna arvsfonden en rejäl summa.
  • Andra mår bra och känner sig trygga av att ha 5-10 års förbrukning på sitt bankkonto
  • Förgylla min ålderdom på ett säkert sätt så att pengarna räcker minst till jag blir X år gammal.
  • En maximal summa för mina efterlevande att ärva.

Ja, det är punkt 4 som ligger närmast. Jag vill göra en anpassad FIRE anpassad efter min situation

Ja, eller punkt 3 och 4…

Kn du tipsa om hur man kan tänka när det kommer till högriskinvestering? Jag skulle vilja leka lite med 10%