Nu när jag tänkt lite och faktiskt kan ställa upp problemet för allmän beskådning kommer den här:
Min fru har även en farmor som med samma mål som hennes föräldrar men annan metod med vitt skilda resultat.
Fruns föräldrar:
Mål: barnbarnet skall växa upp i en trygg stabil miljö med säkrade finanser genom arv
Metod: Genom tvång
Resultat: Jag och min fru prata om att skilja oss och hur denna process isf skulle gå till. Jurister behöver kontaktas avtal skrivas massa krångel och minskad tillit bara för att det kommer upp på bordet utan att det egentligen är aktuellt. Barnet kommer om detta blir aktuellt att växa upp utan två gifta föräldrar med alla dom statistiska nackdelar detta bidrar till. Familjen och dess finanser blir mindre stabila ökade levnadsomkostnader och barnbarnets arv blir alltså minder.
Måluppfyllelse: är lika med noll eller till och med negativt.
Farmodern på hennes sida:
Mål: att hennes barnbarn och barnbarnbarn skall växa upp och leva i en trygg miljö.
Metod: Vädjan och logiska argument en öppen diskussion om hennes erfarenheter och vilka familjer som klarat sig bra från en tid då ström inte existerade i Sverige. Hon bad mig att på heder och samvete lova henne att ta hand om min fru och mitt barn samt vårda det arv som kommer socialt, finansiellt och dess historia.
Resultat: Jag planerat inte att bryta detta löfte och tar stolthet i att vårda det förtroende jag fick. Måluppfyllelse 100%. Hon är tyvärr död idag men hennes direktiv och arv lever vidare.
Båda har samma mål det ena fungerar det andra har en direkt negativ inverkan. Detta är generellt med denna generation. De ärvde ett full fungerande infrastruktur nät att förvalta och bygga vidare på. Själva har dom suttit på möten och diskuterat lösningar medans elnätet eroderat bort under deras fötter pga underlåtelse att agera. Enda rådet denna generation har är att låna pengar till allt det löser sig med sjunkande räntor och staten fixar. Möten och vad man känner är viktigare än logik och handling.
Jag gillar deras föräldrageneration och ser upp till den men min egna funderar jag mest på vad dom egentligen rökte på 70talet.
Mvh
Fredrik