Arv / pengar till barnen om barnet inte kan hantera pengarna eller utnyttjas

En del större banker verkar erbjuda rådgivning kring att bilda stiftelser. Värt att ta ett möte? Jag föreställer mig dock att laglotten oavsett blir ett problem och att (iaf en företagsam typ) ev skulle kunna försöka få ut sin laglott från en ev stiftelse med hjälp av 7:4 Ärvdabalken. Ett alternativ är såklart att köpa t.ex. en lägenhet till barnet och hoppas att den inte avyttras som någon föreslagit, alternativt att försöka skänka pengar till en bekant som kan pytsa ut dem men det kräver såklart att man kan lita på den bekanta och laglotten kan fortfarande vara ett problem. Man kan ju såklart testamentera bort allt utom laglotten eller upprätta olika typer av villkor för pengarna utöver laglotten (då bör man ta ett snack med en duktig familjerättsjurist). Ev. kan man med hjälp av de pengar som inte utgör del av laglotten sätta upp någon typ av incitament för användningen av laglotten men detta är lite djupt vatten mycket strul och juridisk osäkerhet tror jag men den kan säkert också en skicklig familjerättsjurist svara på.

Sen finns det väl lite av en brutal grej i att någon som blir utnyttjad, oansvarig, har olika typer av beroenden eller dyl. har stora problem oavsett och pengarna blir liksom det minsta av dem på nått sätt. Är läget så illa att man kanske kan tänka sig förvaltarskap eller godmanskap? Godmanskap måste man dock samtycka till och kan avsluta om man vill med det skulle ev vara en annan typ av lösning.

2 gillningar