Du borde ju kunna spara betydligt mer än 10 000kr/mån om du amortera allt med de räntorna och gissningsvis 1% amortering.
Får det till drygt 14 000kr/mån.
Sedan kan man ju välja att öka konsumtionen när man får detta bättre ställt, men så man inte lurar sig själv.
Jag hade nog haft 2 miljoner kvar i lån på bostaden utan amortering och satt 3Mkr i Lysa eller något liknande.
Med ovan får du ca 10 000kr/mån bättre garanterat kassaflöde.
Räntan lär ju fortsätta ner och förbättra det ytterligare.
Du har 20-30 år kvar att arbeta, låt pengarna jobba åt dig och gör en ny utvärdering om några år.
Går ju nästan att få samma inlåningsränta som låneränta idag. Köp fonder för 1Mkr, resten på två olika sparbanker och sedan köper du mer fonder för tex 100 000 kr mån för att minska risken för att köpa för allt innan en ev sättning.
Jag är i en annorlunda men på sätt och vis liknande situation. Jag gjorde lite exit och fick på ett bräde mer än det dubbla TS fick i arv. Hade sedan tidigare en bra ekonomisk situation, men ändå 4m i bostadslån kvar, mkt låg belåningsgrad och inga andra skulder samt bra pension och äldre än TS.
Jag har ändå valt att ha kvar bostadslånet och investerat den stora merparten i ett antal olika portföljer med kanske en total fördelning 60/40 just nu. Sålänge du har mer likvida tillgångar än lånet så försvinner troligtvis all stress (om du känner det), räntor är dessutom på väg ner ordentligt. Att investera 5m+ på en 15-20 års period kan sannolikt ge dig mkt fina äldre dagar och du har all tid i världen att betala av dit huslån om du så önskar. Betala privatlånet och investera der du har över.
Med investera menar jag då passiv global indexfond samt den mängd krockkudde du anser dig behöva.
Andas ut. Sen börja tänk på årsbasis. Generellt sett ökar indexfonder med i genomsnitt 8 % per år. Det betyder att din förmögenhet går upp med 520 000 kronor per år. Förutsatt att det du ärvt är reda pengar, och inte fast egendom. Din amortering på din egen fastighet är inte så mycket en kostnad, utan bara en utgift. Varje gång du amorterar så flyttar du bara pengar från en kolumn till en annan.
Vore jag du skulle jag realisera värdet av det du ärvt, stoppa in allt i en indexfond, och sen ta ut 4% av kapitalet varje januari och stoppa in det på ett sparkonto. Sedan på lönedagen plockar du ut 21,000 från sparkontot. Det kan du använda till att amortera, eller till annat. Du behöver alltså inte betala av hela lånet på en gång.
Du kanske tänker ”men räntan då”? Du tjänar 8% ränta på 6,5 miljoner eller sparar 4% ränta på vad nu ditt bolån är uppe i. Du får alltså mera pengar om du har kvar ditt bolån än om du dödar det.
På 5-7 års sikt hoppas jag att mina investerade pengar dubblerar i värde.
Min situation är inte lik din då jag “bara” har bolån men låt mig berätta hur jag tänker (jag fyller 40 mästa år).
Under mitt liv har jag betalt 0kr i amortering. Varför? För jag vill investera mina pengar med förhoppningen att de dubblas inom 5-7år.
Om mina förhoppningar fortsätter att slå in så kommer jag befinna mig i en ekonomiskt fin situation när jag går i pension.
Jag, med med min “riskvilja”, skulle därmed inte använt en krona till att amortera mer än vad långivaren kräver (om du inte har något lån med hutlös ränta, då ska det betalas av på direkten)
Det kräver en väldigt hög avkastning. T.o.m. så hög att sannolikheten att du misslyckas är väldigt hög. Skulle absolut vilja avråda från att jaga den nivån av snittavkastning på så kort sikt.