Ärva strandtomt eller pengar, vad är bäst?

Har fått en möjlighet att ärva.

Har två val.

1. Ärva en strandtomt på en ö i finska skärgården som är värderad till ca 60 000 euro och dela ägandet med min mor 50/50 och jag skulle behöva betala en viss arvsskatt enligt finsk lagstiftning. Tomten är på 1,5 hektar med bygglov. Finns inga vägar, el, vatten, avlopp eller liknande på ön och är mer lämpad för fritidshus än permanent boende. Skulle den säljas skulle den nog gå för 180 000 euro enligt andra på ön men det är inte säkert…

2. Ärva ca 30 000 euro och betala arvsskatt på beloppet enligt finsk lagstiftning.

Hur bör man tänka här?

Utan att vara insatt i finsk arvsskatt hade jag gått för strandtomten, men det beror ju på din situation tex om du är i behov av pengarna inom snar framtid…

Låter lite konstigt att värderingen och vad du tror att tomten kan säljas för skiljer sig så mycket. Hur blev den värderad?

Sedan att äga någonting med sin mor beror ju på hur pass väl du tror att ni kommer överens om förvaltningen. Om t.ex. någon av er vill sälja.
Till sist beror det också på om du sas. behöver pengarna nu. Tänker att de annars blir låsta om inte du och din mor kommer överens om att sälja. Im Sverige kan man tvångssälja om man inte kommer överens men det är ingen kul historia för du är man i konflikt.

Fråga: Vi snackar Finland nu och inte Åland va’? Jag bara funderar lite då jag förstått att det här med ägarregler etc är annorlunda på Åland.

Tack för svar, låt säga att arvsskatten inte är särskilt stor så den kan man nog bortse ifrån i min fråga.

Bra fråga med själva värderingen, den lägre värderingen är gjord i samband med att arvets värderades och beloppet är framtaget av min mor och hennes syskon så inte av någon annan objektiv… Oklart varför. Beloppet 180 000 euro kommer från av att en annan tomt sålts innan.

Tror inte på en konflikt, hennes delägande ses mer som ett tidigare arv för att jag ska kunna ärva tomten nu rent tekniskt.

Inte behov av pengar just nu så frågan handlar nog om en tomt vs pengar som kan investeras.

Finland ja, inte Åland i detta fallet. Är finsk medborgare så väl som svensk medborgare men bor och skattar i Sverige. Förutom när det gäller just arvsskatten i det här fallet, då ska den betalas in till Finland…

1 gillning

Tomt, alla dagar i veckan hade jag sagt om du inte behöver pengarna!

Men det förutsätter att du gillar dom problemen det medför… men det är också en investering

2 gillningar

Utan hembygdsrätt får endast bröstarvingar ärva fastigheter på Åland.

1 gillning

Visste jag inte innan men tur då att tomten finns i Finland och inte just Åland i detta fallet. =)

1 gillning

Då skulle jag kontakta någon/några mäklare för att få en mer marknadsmässig bedömning innan avgörandet. Sedan får du väl göra en kalkyl på värdeutveckling kontra annan investering.

Svårt - ja men kanske räkna med att tomten ökar i värde med åtminstone inflationen. Väldigt berorende på hur attraktiv tomten är.

1 gillning

Precis. Och så är ju fallet här också, men det ska visst finnas en del andra regler också. Oavsett, nu snackar vi inte Åland så det strulet slipper man. Men skulle man vilja kränga den vidare hade det varit synnerligen relevant.

1 gillning

Helt klart värt att kontrollera innan, samt kolla om värderingen med någon mäklare.

Skillnaden är 600k, för det skulle iaf jag gärna ta hand om krångligheterna.

Men jag blir lite konfunderad av värderingen. Behöver du inte betala arvsskatt för marken? Finns det andra som ärver? Om det faktiska värdet är 1800k, så känns det märkligt att ”få” den för 600k. Det kan sticka i ögonen och skapa konflikter med andra arvtagare, och kanske Skatteverket.

Finland har fastighetsskatt, så det borde finnas ett taxeringsvärde som ligger till grund för bouppteckningen.

Ja, verkar som om värdering av tillgångar vid arv görs av arvingarna i Finland av någon märklig anledning. Är väl också lite svårt att värdera tomter, fastigheter etc utan att sälja kanske. Kändes också lite märkligt när jag hörde det så lär nog också vara värt att titta närmare på.

Ännu en bra fråga jag behöver gräva lite i, tack för denna flaggning.

tomter kommer det bli svårare att få tag i och kommer ju aldrig gå back på en tomt känns det som, speciellt inte när du får den. Pengarna är ju så klart bra men 300 000 kr är ju inte något som kommer förändra ditt liv på något vis, så behöver du inte pengarna just nu pga olika anledningar skulle jag valt tomten, se det som att du kan göra vad du vill med den eller ha den orörd och i värsta fall kan du ge bort den i framtiden, sälja den eller kanske låta den gå i arv och skapa en tradition :slight_smile:

1 gillning

Ta tomten så kan jag köpa din andel sedan för 31 000 euro :wink:

1 gillning