Arvet går upp i rök - vad borde vi göra?

Fast då är det inte realiserat utfall du analyserar, utan just beslutsprocessen kring hur olika möjliga utfall skulle kunna påverka, vilket är det @filur pratar om, dvs ni pratar om samma sak. Hade dessa fonder gått upp 50% så skulle det fortfarande kunna ha varit ett dåligt beslut att investera här, eftersom en ordentlig analys kring investeringen t.ex skulle visat att de inte kan hantera en volatil tillgång och därför inte borde ha investerat i denna och bara undkom problem på p.g.a tur.

Sen kan utfallet i sig även tydliggöra brister i beslutsprocessen, dvs beslutsprocessen var egentligen bra, men baserades på felaktiga grunder som tydliggjordes av ett utfall (been there done that: Investering denominerad i rubel borde vara någorlunda hedgad mot oljepris och energipris. Did not see that coming…)

Jag kommer stoiskt påpeka till min sambo den dagen hon vinner 25k i månaden i 20 år på trisslotter att det fortfarande var ett dåligt beslut att köpa den där lotten :rofl:

Förlusten uppstår ju bara om du säljer. Husägare som inte går i säljtankar upplever väl inte att de förlorat pengar när bostadsmarknaden viker? Samma med fondandelar - värdet kommer vända upp igen.

3 gillningar

Om du inte säljer har du en orealiserad förlust. Det är också att betrakta som en förlust även om det skattetekniskt inte är det. Att inte vilja se det är att blunda för verkligheten, enligt min mening.

Husägaren vars hus tappar i värde använder tillgången dagligen genom att bo. Denne måste bo någonstans och får därmed ut något av sitt hus även om värdet sjunker.

Fondandelar som sjunker i värde urholkar köpkraften och gör kanske att du måste omprioritera eller helt tänka bort målen med sparandet. Fondsparandets enda syfte och funktion är att kunna köpa för värdet vid ett senare tillfälle.

Du har rätt… Kanske är detta med sälj och köp en filosofisk fråga. Egentligen bör man väl bara se framåt till vilken placering man mest tror på, inte hur det gått historiskt.

1 gillning

Aldrig påstått att majoriteten investerar, jag sa att det är intressant med Svenssons som blir förvånade när deras bitcoin / nyemission / investering i x faller isär.

1 gillning

Det kan vara bra att titta på fördelning i bolagen på din småbolagsfond. Är den nu mer defensiv så har förvaltaren balanserat om dvs lite tryggare men fonden kanske laggar lite i uppgång. Bra att jämföra olika förvaltare då det kan skilja ganska mycket i portföljen även hur dom sprider riskerna. Du har ju valt småbolag som din strategi så håll dig till det och månadsspara.

Byter du strategi tror jag du kommer att få börspsykos och lägga pengarna på sparkonto istället.

Det är en evig kamp med ens psyke att handla med småbolag.