Hej alla! Ny här hoppas jag postar på rätt ställe!
Jag har nyligen ärvt en summa pengar på 500 tkr. Funderar på vad som är bäst att göra med dom här pengarna för att använda dom på det smartaste sättet. Förövrigt har jag ett bolån på bostadsrätt där det är betalt 50% utav lånet så har amorteringsfritt.
Har för övrigt inga planera på att flytta igen framåt.
Till min del känns det inte värt det att t.ex betala av ännu mer på bolånet då det inte hade ändrat kostnaden där så mycket.
Tack till alla som tar sig tid att debattera detta med mig
Om du hade ärvt en aktieportfölj värd 500 k. Hade du sålt av då?
Jag sulade in hela mitt arv på börsen 2018 sen gick börsen som tåget. Det var tur och inget jag rekommenderar.
Efteråt begrep jag att man ska ha buffert innan man börjar investera och annan klokskap här på RT.
Om det känns ok kan du köpa 50% Global Aktieindexfond och ha 50% på bankkonto så har du det bästa av två världar och har gjort 50% rätt vad som än sker.
Börsen går upp: “Yes! Jag har pengar på börsen!”
Börsen går ner. “Skönt jag har pengar på bankkonto. Nu kan jag passa på att köpa mer när det är rea på börsen. ”
Bolånet hade jag bara låtit vara.
Kryptotrolleri hade jag undvikit.
När ska du använda pengarna? Vilken summa är du bekväm med åker bergochdalbana på börsen?
Jag har en (nästan för stor) buffert så jag kan hålla huvudet kallt på börsen just nu.
Jag håller med @Maximus kring att du bör ha en slant som buffert på banken. Hur stor eller liten den ska vara är det endast du som kan avgöra. Min råd är att inte ha för mycket pengar i buffert.
En annan del jag tycker spelar roll när du väljer din buffert är hur hög din inkomst är och vilka utgifter du har. Ju lägre inkomst, desto högre buffert bör du ha för att täcka kostnader.
Bestäm din buffert. Avsätt en liten del till skoj också, tex resor. Resten sätter du med fördel in på en billig global indexfond. Du kan 1) sätta in allting på en gång eller 2) sätta in delbelopp under tex 6-12 månader. Gör det som känns rätt i magen hos dig.