Investera medel

Jag har för tillfället en kontantbuffert på ca 900k kronor, bor i bostadsrätt med ett barn med lön på runt 95k/månaden. Jag har en del investerat i aktier också. På ett rationellt plan inser jag att det är för mycket pengar att ha i kontanta medel. Rent känslomässigt har jag dock svårt att ta steget att kasta in del av denna buffert på börsen. Jag har helt enkelt sagt mig att jag sover bäst om natten om jag vet att jag har en (för) stor mängd kontanter liggandes på ett konto, rationellt givetvis inte men tyvärr funkar min hjärna inte rationellt på denna punkt. Kanske en konstig fråga men har ni några goda råd för att jag ska komma ur denna tankevurpa och kasta in pengarna på börsen. Sedan, hur stor kontantbuffert bör jag behålla och vad skulle ni investerat dessa medel i givet att jag redan har en ganska stor portfölj med amerikanska teknikaktier och hög risk; inser att jag måste få till en bättre riskspridning.

Det enkla svaret är att inte kasta in pengarna på börsen, utan börja stegvis om det känns enklare. Sätt in 10000 idag på en indexfond. Nästa vecka gör du samma sak. Efter ett tag kommer du inte uppleva det som så ångestladdat.

Med bostadsrätt och hög lön skulle jag säga att din buffert är typ en faktor 10 för stor, men där finns olika syn.

2 gillningar

Sätt in pengarna på börsen, men tänk på att det är all time high nu.

Jag räknar alltid med en börsnedgång på 50% på en månad om en riktig finans kris som inte finns nu, dyker upp. Sätter själv in det jag kan överleva utan.

Det känns nog bäst för dom flesta, att sätta in pengarna uppdelat på en längre period. Men du verkar inte ny på börsen, rent matematiskt så är det all in som ger mest även vid stora engångs belopp. Timea inte, time in market är bättre än att försöka hitta rätt tidpunkt. Tiden just nu är all time high.

Om du kan behöva pengarna på kort tid så är ett vanligt sparkonto med några procent där pengarna bör vara oavsett vad din tidsgräns är.
Lönekontot är alltid den sämsta platsen att förvara pengar.

Dom flesta på rt skulle rekommendera indexfonder med låga avgifter.

1 gillning

Vad är din tidslinje för pengarna ?
Hur lång tid tror du att du vill och kan låta pengarna vara utan att agera eller förändra investeringen ?

Tack för råd. Tidshorisonten är nog runt 5 år, medveten om att det är en rätt kort i horisont i aktiesparande sammanhang

okej. här kommer en hot take som ingen kommer hålla med om, men det är mitt förslag för 5 år.
dela 100k till 5 aktier, 20k i varje.
Du skrev aktiesparande, så det är det jag föreslår om du redan tänker i dom banorna.
Inget tech eftersom du redan har en fot inne där.

20k Neste Oy
20k Corticeira amorim SGPS
20k Pfizer
20k Albemarle
20k Yara international

Nu är du inne i Specialbränslen, Kork, Medicin, Lithium och Gödsel branschen.
Sen har du 800k kvar, Dom har jag inget tips för.

Indexfonder är inte alls min grej, Men jag erkänner att det är ett bättre val än enstaka aktier. Lycka till kompis.

1 gillning

Jag har liknande summor på mina bankkonton (100k USD) och jag tycker det är en lagom buffert. Det känns väldigt skönt att slippa sälja aktier när man plötsligt behöver ett nytt tak eller en generator eller för den delen en bil eller när man åker på semester.

Även skönt att veta att man kan klara sig minst 6 månader utan lön om man blir av med jobbet,

I ditt fall dock med svenskt skyddsnät och billig barnomsorg, sjukvård, utbildning osv tänker jag att en buffert på 6 månadsutgifter kan vara mer lagom. Resten kan du DCA in i en global indexfond över 6 månader eller så.

1 gillning