Ärvt hus: Hyra ut eller sälja?

Har ärvt ett hus i Malmö, 140 kvm och fyra rum, funderar på att istället för att sälja det att istället hyra ut det.

Funderade på att hyra ut till företag, finns ju de som sysslar med relocation och så.

Dels tänker jag att priserna kanske hämtar sig om några år, dels att det kunde ge en liten extrainkomst.

Det finns idag ett litet lån på c:a 15-20% av husets värde, kan lösa det.

Alternativet är att sälja, värderingen är 4,5 miljoner, och stoppa in överskottet i en pengamaskin på Lysa eller dylikt.

Hur håller mitt resonemang?
Några gissningar på vad man kan få in?
Hur är erfarenheterna med detta?
Några tips på förmedlare att kontakta?
Fallgropar, tips?

Kan inte riktigt kommentera siffrorna, men:

Har du ett annat jobb och vill inte lägga tid på det här? Sälj. Känner du att du har timmar över och att det skulle vara ett kul jobb? Hyr ut.

1 gillning

Du kommer behöva sköta om huset ifall du hyr ut det.
Och kan behöva åka dit akut för vissa typer av elände.

Som ovan nämnt, bor du nära så kan det gå bra. Men bor du långt bort behöver du lägga ut det jobbet på någon firma eller så.

Priserna kommer nog krypa uppåt men det kan ta år.

1 gillning