Jo visst. Men mitt exempel utgick från att renoveringen inte var avdragsgill. Är det bara renovering av väldigt sliten fastighet till nytt utförande utan ombyggnad eller väsentlig standardhöjning så är det inte avdragsgillt. Då stämmer mitt exempel.
Jag kunde absolut ha varit tydligare i mitt första inlägg.
Här kan det dessutom vara läge på att väga ev vinst mot 1 %-regeln - är det verkligen värt det om inkomstökningen inte är större än X givet arbetsinsats Y?
Hälsar en som gått i den fällan mer än en gång. Men nu är jag förstås klokare
Sålde en lägenhet som behövde lite renovering i Gbg för något år sedan. Mäklaren råd var att låta nästa ägare få välja stil själv, och göra renoveringen. Så frågan är väl om det finns något som inte fungerar eller om det bara är omodernt.
Men tvåfamiljshus…
-Finns det huresgäster, eller äf det utan hyresgäster? En bostadsutbecklare vilm nog helst inte ha hyresgäster, så man kan ändra hyren friare…
- Är det självklart att man skall renovera, ellrr är göra om till annat typ av hus? (riva och bygga nytt alt att gör om till enfamiljs eller lägenheter). Det kan vara bra att fråga vilka friheter ni har med bygglov och kan vara bra att veta om man vill sälja till utvecklare.
Jag har en vän som köp och renoverat byggnader som har hyreskontrakt (flerfamiljshus och industrilokaler), och inga hyresgäster alt hyresgäster som är för en förändring gör det enklare för en utvecklare.
Hitta en mäklare som varit med och sålt liknade hus förr, och ger du dig in på renovera själv, se till att ha en bra bankkontakt så inte finansieringen av renoveringen blir ett problem.
Tvåfamiljshus… Är det privatägt eller via bolag/firma? Och är nuvarande ägarform det som är mest optimalt om fu tsr dig an en större renovering? (En bra mäklare vet vad som är bäst… inte jag)