Asien fond i modellportföljerna?

Satt här och inventerade lite bland mina konton och fonder. Följer mer eller mindre Jans modellportföljer (https://rikatillsammans.se/ombalansering-2021/#h-nyb-rjarportf-ljen-2021) för mitt sparande. T ex högrisken (100% aktier):

Länsförsäkringar Global Indexnära 70%
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 10%
PLUS Allabolag Sverige 10%

Enkelt och bra men jag funderar lite på Asien. Är det lönt att lägga till t ex Swedbank Robur Access Asien A eller blir det för mycket överlapp med Emerging Markets? (typ 5% Swedbank och 5% emergin?)

Du tappar lite Sydamerika, Ryssland, Sydafrika mm. Men utgör så försvinnande liten del av portföljen så du lär knappt märka någon skillnad. Vad är anledningen till att du vill göra så?

Egentligen bara för att jag vill ha en så bred portfölj som möjligt. Men samtidigt vill jag inte göra det mer komplicerat än nödvändigt.

Okej, då är det ingen mening med att ha Asien fonden, den täcks in av EM.

1 gillning

Då låter jag det vara som det är. :slight_smile:

2 gillningar

Du gör som du vill :slight_smile:
Vill du köra ännu enklare kan du också köra 87% LF global och 13% Avanza EM, eller 100% SPP aktiefond Global eller Lysa, eller 100% Avanza Global osv osv…
Man kan ändå ”singla slant” om vad som kommer ge bäst avkastning långsiktigt mellan alla dessa alternativ.
Det bästa tycker jag är att ha något långsiktigt som man känner sig trygg med att man inte säljer av för tidigt eller byter stup i kvarten. Fråga @Jakke och mig, vi har tappat flera % avkastning i år med allt fondhoppande :joy:

5 gillningar

Vad säger du nu :joy:? Jag trodde att det är bara jag som som uppför mig onaturligt :joy:. Nu håller jag och flyttar allt till LF bank Isk från Avanza. Jätte bra då det inte finns möjlighet till fondbyte på ett bra tag :joy:. Jag känner mig lugn och hoppas att det ska ta så långt tid som möjligt innan flytten är helt genomförd. :joy:. Tråkigast av allt är att bara på 1 fondbyte kan man tappa 10år avg i den billigaste Global indexfonden LF Global indexnära :-1::grimacing:.

2 gillningar