Åsikter om Metalla?

Jag hörde nyligen talas om företaget Metalla vars affärsmodell är att tjäna pengar på royalties från guld- och silvergruvor. Jag har försökt läsa på om dem men om jag ska vara ärlig så har jag lite svårt att få grepp om dem. Förmodligen för att jag inte har 100% koll på systemet med royalties.

Är det någon som har koll på Metalla som kan ge sin åsikt om dem? Jag inser att det är en högriskinvestering eftersom de flesta av deras gruvor fortfarande i “Development” eller “Exploratory”, men jag skulle gärna höra er andras synpunkter (bra/dålig investering, risk, miljöstandard).

Om Metalla

Presentation (pdf)

1 gillning

Metalla är bara ett bland många Royalty & streaming (RS) bolag inom mining sektorn. Jag själv gillar RS då jag upplever dem som den bästa formen av exponeringen mot bl.a. ädelmetaller i förhållande till det problem jag vill lösa/lucka jag vill fylla. Har pratat med @AuAgEric om en fond med RS-bolag, men tyvärr så finns det för få som är tillräckligt stora. Både silver bullet och ESGO innehåller RS-bolag, varpå ESGO innehåller fler - 5 kontra 2.

Jag själv äger inte Metalla, utan fokuserar på andra bolag inom RS. Det sagt så har E.B. Tucker gjort ett väldigt bra jobb med Metalla, särskilt när det kommer till marknadsföring, där han säkert tagit lite inspiration from Keith Neumeyer som också är en gud på marknadsföring. Metalla har dubblats ett par gånger redan och jag vet att individer på det här forumet har tjänat rätt bra pengar.

Gillar du företagsmodellen och tror att den typen av företag kan passa i din portfölj som en investering så läs gärna på mer om vilka alternativ som finns och hur RS fungerar. Sen blir frågan mer om värdering och alternativen som finns inom den delen av mining sektorn, och vilket problem du vill att en sådan investering ska lösa för dig. Reflektera gärna också över huruvida det är något för din huvudsakliga portfölj eller lekhinken.

Lyssna inte bara på löften och storyn om ett bolag, gör din due diligence :slight_smile:

1 gillning

Tack så jättemycket för svaret. Mycket uppskattat! Jag har läst på om principen bakom RS-bolag så nu är jag med på banan :slightly_smiling_face:. Det kommer att ta lite tid att läsa på om de enskilda bolagen och för min del så passar investering i ett enskilt RS-bolag nog för lekhinken. Jag tänker att ESGO kan få vara en del av passiva hinken. Jag kanske återkommer när jag nördat ner mig i de enskilda bolagen :grin:

1 gillning