Återbetalning av skuld till Försäkringskassan - Höjd ränta 2025

Efter att vi kom in på ämnet skulder och lån i chatten, så nämnde jag att jag har en skuld hos Försäkringskassan.

Försäkringskassan registrerade inte alla dokument jag skickade in under 2018-2019, så fick för stort bostadstillägg.

Då, 2020, så fick man välja återbetalningstakt. Jag valde en fast summa på 415kr per månad som dras från min sjukersättning.

Om FK begått samma fel idag, så hade jag behövt betala skulden inom 12 månader. Så värt att dubbelkolla att de dokument man skickar in, registreras.

Min skuld var på cirka 35 000kr år 2020, idag ligger den på cirka 20 000kr.

Men från och med nästa år så höjs statsräntan ganska rejält, från 1.12% till 2.04%. På det så lägger alltid FK på 2% vid återbetalningar.

Så jag pratade lite med Chatgpt om vad som var mer ekonomiskt lönsamt på sikt. Fortsätta betala på skulden månadsvis i 5-6 år till, eller betala av allt på ett bräde, med det uttag jag kommer göra från Lysas ISK i januari och därefter lägga på 415kr extra till månadssparandet.

Chatgpt räknade på min sparhorisont, 26+ år och kom fram till att det är mest lönsamt att betala av allt och sen skifta 415kr från återbetalning till mitt långsiktiga sparande.

Så så får det bli, även om det inte blir jättestor skillnad på sikt, så kommer det kännas bättre att betala sig själv.

Får se hur jag löser återbetalningen i förskott rent praktiskt, men håller er uppdaterade.

Skickar med lite länkar.

10 gillningar

Hm, ja, med 4% ränta (som inte ger ränteavdrag) och sårbar privatekonomi så kan det vara värt att betala tillbaka snabbt.

Annars är det här lånet en hävstång som alla andra. Det går att resonera som i avsnitten om att “amortera eller investera”. Men som sagt, de flesta som lever på FK ska nog inte ta den risken.

3 gillningar

Största skillnaden är nog att om jag fortsatt betala av skulden, så kanske jag inte hade ökat mitt månadssparande därefter.

Nu blir 415kr automatiskt överfört, även efter 5-6 år.

Eftersom jag också tar av vinstpengar, ihop med dyrare räntan så känns det vettigt att göra det nu.

4 gillningar

Surt med återbetalningskrav. Det vore väl bra om samma krav ställdes på FK i de fall där de har skjutit upp utbetalningar och senare förlorat i förvaltningsrätter. Då kanske besluten hade blivit mer rättsäkra.

4 gillningar