Återbetalningsskyldig?

Jag har en kompis vars Pappa har tagit privatlån för att renovera hans lägenhet. Kompisen står inte på lånet utan bara på lägenheten. Pappan har hamnat i en ekonomisk kris och det är stor risk att han hamnar på kronofogden. OM det skulle vara så att Pappan hamnar på kronofogden. Blir då sonen återbetalningskyldig till banken, då pengarna är investerade i hans lägenhet, eller finns där risk att kronofogden tar hans lägenhet? Eller ligger detta helt på hans far? Pappan står inte skriven på lägenheten alls.

Jag är inte jurist, men det låter ju mer som att pappan gett bort medel och inte äger det själv längre. Då tänker jag, golv, tapeter, färg etc. Så jag kan inte se hur det skulle gå till.

Men är det köpt t ex en massa vitvaror i pappans namn, men att de står hos sonen, då låter det värre.

Vad kompisen berättade va det att pappan hade tagit lån på planlösnings ändringar i lägenheten. Inga vitvaror.

Som sagt, inte jurist, men då är det ju s a s byggmaterial och hantverkskostnader. Det går knappast att kräva in tänker jag och borde då betraktas som en gåva. Men jag kan ha fel. Med lite tur ramlar det in info från nå’n som har bättre koll.

Har sonen inte pantsatt lägenheten kan banken givetvis inte anmoda Kronofogden att mäta ut lägenheten. Det finns ju ingen fordringshandling.

1 gillning

Okej. Skönt att höra. Han har varit orolig att något skulle kunna gå snett nu om pappan hamnar på kronofogden, men då sitter han säkert.

En helt vild tanke: har sonen funderat på att hjälpa sin far?

4 gillningar

Vi pratade om det. Men problemet är att hans far har skruvat till det riktigt rejält för sig. Köpt dåliga bilar på avbetalning etc och inte varit ärlig alltid. Han har också ett syskon till honom som är ett riktigt fuck up. Hen bor själv men hen vägrar ta ansvar för sin egen ekonomi etc och fadern får hjälpa hen hela tiden. Så det är en jävla cirkus… Han tror att han ska hamna på kronofogden just pågrund utav denna anledningen. En ond spiral som inte slutar.

Mot banken är det lugnt. Rent teoretiskt skulle andra kreditgivare kunna hävda att det finns en fordran mellan far och son som kan mätas ut. Då är det bara för sonen att hävda att det är en gåva. Jag skulle vilja se den Kronofogde som vill driva ärendet efter det.

Min första tanke var att grabben kan sitta lugnt - men sedan kom jag på att det finns något som heter “Bättre rätt”. Om det framkommer att pengarna har använts till att renovera sonens lägenhet kan kronofogden anse sig ha “bättre rätt” till en del av lägenheten som därigenom ökat i värde.

Om man kommer att vara framgångsrik i ett sådant krav är en annan sak - men jag har sett sådan “bättre rätt” fall med mindre på fötterna.

En idé hade ju varit att prata med kronofogden om problematiken och höra hur det brukar ligga till. Sonen har ju inte gjort något fel, tagit emot en gåva bara. Om det inte är så att lånet togs i samförstånd med uppsåt att det inte skulle kunna krävas tillbaka.

Nej! Lägenheten ägs av sonen och den är INTE pantsatt för pappans skulder. Har pappan som gåva bekostat en del av renoveringen så finns det inga som helst möjligheter att gå vidare.

3 gillningar

Om din vän mottagit en gåva från någon som blir på obestånd så kan gåvan återvinnas om pappan blir försatt i konkurs och förutsättningar för återvinning är uppfyllda. Om det skulle vara ett återvinningsfall så kan din vän få en fastställd skuld som kan drivas in av kronofogden. Se 4 kap konkurslagen.

Jodå, jag har varit med som sådan här sk-t också. Före konkursen betalar man sina vänner och bekanta, varpå konkursförvaltaren får jobba med återvinning.

I detta fall är inte pappan försatt i konkurs och rör det sig inte om ett mindre blancolån lär inget hända. Inkassobolag brukar inte anställa privatdetektiver. Men visst, rör det sig om större belopp bör jag nog modifiera mitt svar.

Min kompis tackar för alla svar. Han undrar hur det påverkar honom i framtiden, om han skulle vilja sälja lägenheten och flytta, om det är nu så att pappan skulle hamna på kronofogden.

Inget händer om nu inte kronis får för sig att gå vidare med något som faktiskt skulle vara görbart. Men som tråden säger, det är extremt osannolikt om inte något använts till lösöre som är säljbart.

Han kan vara lugnt. Pappan är ju inte inblandad som ägare. :smiley:

1 gillning

Du kan vara lugn.

1 gillning