Återbetalningsskyldig?

Jag har en kompis vars Pappa har tagit privatlån för att renovera hans lägenhet. Kompisen står inte på lånet utan bara på lägenheten. Pappan har hamnat i en ekonomisk kris och det är stor risk att han hamnar på kronofogden. OM det skulle vara så att Pappan hamnar på kronofogden. Blir då sonen återbetalningskyldig till banken, då pengarna är investerade i hans lägenhet, eller finns där risk att kronofogden tar hans lägenhet? Eller ligger detta helt på hans far? Pappan står inte skriven på lägenheten alls.

Jag är inte jurist, men det låter ju mer som att pappan gett bort medel och inte äger det själv längre. Då tänker jag, golv, tapeter, färg etc. Så jag kan inte se hur det skulle gå till.

Men är det köpt t ex en massa vitvaror i pappans namn, men att de står hos sonen, då låter det värre.

Vad kompisen berättade va det att pappan hade tagit lån på planlösnings ändringar i lägenheten. Inga vitvaror.

Som sagt, inte jurist, men då är det ju s a s byggmaterial och hantverkskostnader. Det går knappast att kräva in tänker jag och borde då betraktas som en gåva. Men jag kan ha fel. Med lite tur ramlar det in info från nå’n som har bättre koll.

Har sonen inte pantsatt lägenheten kan banken givetvis inte anmoda Kronofogden att mäta ut lägenheten. Det finns ju ingen fordringshandling.

1 gillning

Okej. Skönt att höra. Han har varit orolig att något skulle kunna gå snett nu om pappan hamnar på kronofogden, men då sitter han säkert.

En helt vild tanke: har sonen funderat på att hjälpa sin far?

4 gillningar