Skulle tacksamt behöva lite råd i en familjeangelägenhet som uppstått.
Min bror har dragit på sig oönskade privatlån (blancolån) till hög ränta (cirka 10% i snitt) med en summa av 600 000 kr.
Hans sambo (som nu blivit medveten om problematiken) har tillsammans med min bror ett sparkonto med 300 000 kr.
Nu när detta uppdagats så har de kommit överens om att reglera skulden på privatlånet omedelbums med dessa 300 000 kr.
Då återstår en skuld om 300 000 kr (vilket i sig inte är en mega-kris rent ekonomiskt med 2 bra heltidslöner).
De har ett hus med belåningsvärde på runt 50% och är inne på att låna upp på huset för att helt lösa privatskulden.
Detta då givetvis för att få bästa möjliga ränta i sin kvarvarande skuld.
Så då till det jag då lovat min bror att kolla upp i detta forum:
- Min bror har frågat mig om han kan få låna de 300 000 kr som behövs för att lösa privatlånet helt INNAN de kontaktar banken för att han tror att det kan vara negativt vid ansökan om nytt lån på huset att banken ser att han har en Privatskuld på 300-600 000.
UC tar väl någon månad innan den har reglerat skulden när banken kör sin UC på dem vid låneansökan.
Därefter ska min bror föra tillbaka pengarna till mig när lånet går igenom.
Frågeställningen är här: Tror ni att det kan ligga låntagaren till last (de är ju 2 sambos som kommer ansöka ihop) och riskera ett nej från bank OM det finns privatlån på dessa summor?
- Nästa fråga är då OM jag lånar ut pengarna under en relativt kort period. Finns det risk för att några ”bankspärrar” slår till om jag överför 300 000
till ett annat privatkonto? (är ju aldrig några problem att hantera den typen av belopp på överföringar mellan exempelvis Nordea och Nordnet för fondköp.)
Är det tillåtet att föra över så mycket pengar till annat privatkonto?
Om ni ser några problem med detta kan man i så fall komma runt problematiken med att göra fler överföringar och med mindre belopp? Förslag i så fall på lämpligt schema och tänkande i detta.
- Sedan så är min bror och hans sambo lite fundersamma om det från bankens sida kan/kommer upplevas som negativt för beviljan av lån på huset i den storleksordningen om man samtidigt har de summorna stående på sitt sparkonto (dvs ”varför tar ni inte av dessa pengar istället/ tyvärr käre kund men pga att ni har pengar sparade så vill vi inte bevilja lån på huset”)
Detta låter väl dock ganska långsökt då det känns som att gemene man idag lånar upp på sitt hus till höger och vänster även om ett visst sparkapital finns.
Med-eller Mothåll på detta?
- Slutligen så funderar de lite kring det här med att köra med ”öppna kort” eller ej kring varför de vill låna på huset.
Själv har jag lånat upp dessa summor på min fastighet helt och hållet via ansökan på bankens hemsida och sedan lite mejl med bankmannen om det ”logistiska”.
Frågan är alltså då om det föreligger en risk med att banken EJ skulle vilja bevilja lån om de kör med öppna kort och talar om anledningen och att det då istället skulle vara bättre att bara säga att man vill låna till ”kök/badrum/bil/renovering” etc?
Tack!!! om någon orkat läsa så här långt och för kloka insikter såväl som svar som kan avdramatisera det hela.
Det är ju egentligen ingen megagrej detta rent ekonomiskt i och med att 300 000 finns kontant för att lösa stor del av privatskuld men för min bror och hans sambo så upplevs det väl som en väldigt stor grej (anledningen till varför skulden blivit ett faktum är ju också givetvis en stor parameter i att saken är stor för dem att hantera)
Tack på förhand!