Hej!
Första inlägget här och efter att ha läst en del inlägg, funderat själv och försökt komma på ett bra svar själv kom jag fram till att jag behöver era insikter och erfarenheter för att komma till ett bra beslut.
Lite bakgrund till mina funderingar.
Vi får backa bandet till sommaren 2017 efter att ha kommit ur en längre depression så får jag äntligen nytt jobb, träffar min sambo och bor i en liten 1a på 30kvm med inga ekonomiska bekymmer. Sparar ihop till kontantinsats och vi köper en lägenhet 3rok 2019.
Påbörjar mindre renoveringar samtidigt som vi lägger undan pengar för att kunna renovera köket.
Detta gör vi 2021, och i samma veva får vi ett riktigt bra erbjudande på att glass in balkongen. Då de sparade pengarna för renovering var borta pga köket så fick vi ta de på en avbetalning. Vi hade de inte knapert och erbjudandet va såpass bra så tog vi en avbetalningsplan.
Under 2022 hände en hel del.
Början av året så behövde min syster komma snabbt ut ur ett destruktivt förhållande, hela familjen ställde upp, vilka mycket de gjorde för mig när jag va som sämst, så jag (och flera i familjen) tog var sitt blancolån så systern snabbt kunde köpa loss sitt ex och kunde starta om, så fort hon hade ekonomin skulle detta betalas tillbaka (en pågående process, men vad gör man inte för familjen). Hade ju råd att hjälpa, så såg inga hinder om att inte hjälpa.
Och sen på våren 2022 ändrades väldigt mycket. Sambon hade känt sig halv hängig en längre tid och efter kontroller så får vi reda på att hon va gravid i månad 6, och de var inte planerat. Chock, glädje, ja många känslor samtidigt med en stor omställning. Här gick mycket av sparkapitalet till att skaffa grundläggande saker för att kunna ta hand om de nya liv som skulle vara hos oss inom 3 månader.
Detta gjorde såklart att inkomsten blev påverkad när det blev föräldraledighet, extra utgifter man inte räknat med osv.
Kan fortfarande spara, men inte alls i den utsträckning som innan.
Sen kom höjd ränta, inflation som ledde såklart till högre utgifter och mindre sparande.
Lånen vi sitter med nu är följande
Bolån: 2 300 000
Snitt Ränta: 3,5% (1 del låst till 1,69 till Nov 2024,och en del rörligt)
Amortering: 4300
Avbetalning balkong: 40 000
Effektiv Ränta: 1,8% (fast så länge vi följer amorteringsplanen)
Amortera: 3200
Blancolån: 110 000
Ränta: 8,5%
Amortering: 1555
Sparkapital: 40 000
Placering: 3 olika fonder hos avanza
Vill säga att vi går inte på knäna, vi klarar oss, men börjar komma till en gräns där man börjar bli smått otrolig då man inte vill komma till en gräns där en oväntad utgift gör att ekonomin faller.
Blancolånet som jag tog åt syrran får lösas i efterhand, hennes ekonomi tillåter inte att kunna ta över de lånet i nuläget, men hon är fullt medveten om skulden och att den skall betalas åter när hennes ekonomi tillåter de.
Min fundering är om de är värt att ta en “reset” på sparandet, genom att ta ut pengarna och betala av betalningen för balkongen, få mer utrymme i ekonomin för att sen komma igång med sparandet igen, alternativt höja bolånet för att betala av alla lån, för att sänka månadskostnaden, men behålla sparkapitalet?
Tänker jag tok fel och ser spöken som inte finns, eller är de värt att ställa om ekonomin, och få mer luft i ekonomin?