Återbetalningstid för luftvärmepump

Jag satte in en värmepump med underhållsvärme i mitt fristående isolerade dubbelgarage i mellansverige för många år sedan.
Jag har ingen mätning av energiåtgång på garaget. Jag kör pumpen uppvärmningssäsongen och den står normalt på +8C. Viktigt är dock även att jag i perioder som kan vara flera veckor eller ibland månader även värmer till ca 16 grader för att mecka med hobbybilen vintertid.
Mitt garage är på 50 kvm. isoleringen i snitt motsvarar nog ca 10 cm mineralull
Ytan mot uteluften är ca 2,5 x 8 x 4 + 50 = 130 Kvm. och nedåt 50 kvm . Golvet/grunden håller härad 4 C vintertid utan värme på dvs läckaget nedåt är nog inte stort med 8 C i garaget. Gisssar på att 25% går ut den vägen.
När det är kallt ute säg -10 blir värmebehovet med 16 C i rummet ut genom tak och väggar. 26 x 130 * 0,038 / 0,1 = 1,3 kW. Och därtill skattade jag ca 0.4 kW ned genom golvet. det ger 1.7 kW. Stämmer rätt bra med minnesbilden av vad en 2 kW värmare klarade innan värmepumpen.
DVS vintertid med -10 C ut och 16 C inne drar garaget 41 kWh per dygn. Inte kul alls.
Däremot när jag kör 8 C stabilt vintertid och medeltemperaturen är säg +2 C utetemp lär den dra 0.4 kW. Även det stämmer rätt bra då jag brukade ha 8 X 40 W =320 W lysrör på OCH en 250 W termostatstyrd värmare som gick på om det var längre kall period.
Dvs i mitt fall.
värmepumpen jag har är modern inverter och lär vid +8 C inne och normal vintertemperatur på runt 2 C ute ge riktigt bra utbyte. Brukar inte anges i specarna. Gissar på värmefaktor COP snitt 4.
Det betyder att värmepumpen bara kommer dra häraden 100 W i snitt under 6 månaders uppvärmningsäsong i mitt fall. Dvs 2.5 kwh per dygn Det ger 2,5x6x 30 = 450 kWh på ett år vid +8 C.
OM jag inte haft pumpen hade det kostat 1800 kWh per år. Med kalkyl på 2 Kr/ kWh. ger det sparad kostnad årligen på 3500 SEK. Jag gav 13.000 inkl allt för 10 år sedan. Dvs en bra investering för mig.
MEN Att i mitt fall köra 16 C en månad sparar 1800SEK per månad i mitt fall.
Den stora fördelen med värmepumpen är dock en annan När jag vill jobba i garaget och jag kör full effekt är det möjligt att få ut härad 5-6 kW värme från pumpen med säg max 1500 W elförbrukning. Det värmer upp luften SNABBT. Nån timme räcker långt.
I ditt fall med ett enbilsgarage så får man modifiera kalkylen. Säg under förutsättning att du sällan/aldrig använder garaget som hobbylokal.
Borde gå att få till installationen med enklare pump för 15.000 totalt.
Om du sparar säg 2500Sek per år kanske det tar 6-7 år att få igen pengarna.
Vad man skall köpa är en bra fråga. Jag har en LG i garaget som hade usla billigaste kullager från ett U-land i fläkten som jag fått byta ut. En bekant hade samma problem med sin TOSHIBA. :weary:
Allt lull lull dom försöker sälja in med sensorer etc etc skulle jag försöka undvika. Köp en enklare inverterpump av känt märke med underhållsvärme! säg 8 C max. Många har 16 C som lägst och det är helt fel i ett garage.

2 gillningar