Jag satte in en värmepump med underhållsvärme i mitt fristående isolerade dubbelgarage i mellansverige för många år sedan.
Jag har ingen mätning av energiåtgång på garaget. Jag kör pumpen uppvärmningssäsongen och den står normalt på +8C. Viktigt är dock även att jag i perioder som kan vara flera veckor eller ibland månader även värmer till ca 16 grader för att mecka med hobbybilen vintertid.
Mitt garage är på 50 kvm. isoleringen i snitt motsvarar nog ca 10 cm mineralull
Ytan mot uteluften är ca 2,5 x 8 x 4 + 50 = 130 Kvm. och nedåt 50 kvm . Golvet/grunden håller härad 4 C vintertid utan värme på dvs läckaget nedåt är nog inte stort med 8 C i garaget. Gisssar på att 25% går ut den vägen.
När det är kallt ute säg -10 blir värmebehovet med 16 C i rummet ut genom tak och väggar. 26 x 130 * 0,038 / 0,1 = 1,3 kW. Och därtill skattade jag ca 0.4 kW ned genom golvet. det ger 1.7 kW. Stämmer rätt bra med minnesbilden av vad en 2 kW värmare klarade innan värmepumpen.
DVS vintertid med -10 C ut och 16 C inne drar garaget 41 kWh per dygn. Inte kul alls.
Däremot när jag kör 8 C stabilt vintertid och medeltemperaturen är säg +2 C utetemp lär den dra 0.4 kW. Även det stämmer rätt bra då jag brukade ha 8 X 40 W =320 W lysrör på OCH en 250 W termostatstyrd värmare som gick på om det var längre kall period.
Dvs i mitt fall.
värmepumpen jag har är modern inverter och lär vid +8 C inne och normal vintertemperatur på runt 2 C ute ge riktigt bra utbyte. Brukar inte anges i specarna. Gissar på värmefaktor COP snitt 4.
Det betyder att värmepumpen bara kommer dra häraden 100 W i snitt under 6 månaders uppvärmningsäsong i mitt fall. Dvs 2.5 kwh per dygn Det ger 2,5x6x 30 = 450 kWh på ett år vid +8 C.
OM jag inte haft pumpen hade det kostat 1800 kWh per år. Med kalkyl på 2 Kr/ kWh. ger det sparad kostnad årligen på 3500 SEK. Jag gav 13.000 inkl allt för 10 år sedan. Dvs en bra investering för mig.
MEN Att i mitt fall köra 16 C en månad sparar 1800SEK per månad i mitt fall.
Den stora fördelen med värmepumpen är dock en annan När jag vill jobba i garaget och jag kör full effekt är det möjligt att få ut härad 5-6 kW värme från pumpen med säg max 1500 W elförbrukning. Det värmer upp luften SNABBT. Nån timme räcker långt.
I ditt fall med ett enbilsgarage så får man modifiera kalkylen. Säg under förutsättning att du sällan/aldrig använder garaget som hobbylokal.
Borde gå att få till installationen med enklare pump för 15.000 totalt.
Om du sparar säg 2500Sek per år kanske det tar 6-7 år att få igen pengarna.
Vad man skall köpa är en bra fråga. Jag har en LG i garaget som hade usla billigaste kullager från ett U-land i fläkten som jag fått byta ut. En bekant hade samma problem med sin TOSHIBA.
Allt lull lull dom försöker sälja in med sensorer etc etc skulle jag försöka undvika. Köp en enklare inverterpump av känt märke med underhållsvärme! säg 8 C max. Många har 16 C som lägst och det är helt fel i ett garage.
2 gillningar