Hej! Jag har hängt här på forumet ungefär ett år men detta är första inlägget så ber om ursäkt om liknande fråga tagits upp tidigare - men here we go:
Jag har majoriteten av mitt kapital på Avanza/DB i en fördelning som liknar Nybörjarportföljen + Globala barnportföljen. Jag har även ett mindre kapital på SAVR, men inte riktigt landat i en tydlig strategi där.
Senaste tiden har jag lekt med tanken om att återskapa Globala barnportföljens marknad/tillgångs-exponering fast med aktivt förvaltade fonder, främst som ett experiment.
Då SAVRs USP är avgiftsrabatten tänker jag att man bör ha större möjlighet att hämta hem ev. överavkastning på SAVR än på en en klassiskt prissatt fondmarknadsplats, men fortfarande behålla en hyfsat bred exponering.
Frågan till forumet är då:
Vad tror ni om idén i stort - rimligt eller vad missar jag? (Utöver den uppenbara invändningen med index vs aktivt förvaltade fonder)?
Hur hade ni optimerat fondvalet? Förvaltarens track record, % avgiftsrabatt för liknande innehav, eller annat?
Vilka fonder skulle ni valt som ersättare för indexfonderna i Globala barnportföljen?
En första tanke skulle kunna vara:
60% Globala storbolag - Coeli Global Select R SEK (1,12%)
5% Globala småbolag - ODIN Small Cap C SEK (0,86%)
5% Tillväxtmarknad storbolag - LF Tillväxtmarknad Aktiv A (1,27%)
10% Sverige alla bolag - ODIN Sverige C SEK (0,71%)
10% Guld - AuAg Precious Green (0,88%)
10% Sparkonto/räntor - inte intressant i sammanhanget eller finns någon vettig mix-räntefond?
ODIN Small Cap är dock inte global, hade svårt att hitta någon rimligt billig global small cap-fond på SAVR. AuAg Precious Green är också inte en ren guld-tillgång, men close enough?
Om detta känns vettigt vore det kanske även intressant att bygga övriga RikaTilsammans-portföljer med aktivt förvaltade fonder.
Jag har inte definierat något specifikt väntevärde då min tidshorisont är 10+ år så egentligen är väl det jag är ute efter att veta om denna strategi kan överprestera index över lång tid, då platformsavgiften är såpass mycket lägre och jag därmed får behålla större del av avkastningen.
Så generellt skulle jag vara “nöjd” om portföljen överhuvudtaget överkastar jämförelseindex för motsvarande indexfond på 10+ år. Större volatilitet är ingenting jag ser som ett problem då det är på lång sikt.
Rimligt! Jag får ta mig en närmare titt på det och återkomma. Jag tror mitt antagande var att använda fondavgiften (inkl platformsavgiften) som en proxy för hur mycket fondförvaltaren hoppas överprestera index efter hypotesen att slutkund sällan får ta del av den överavkastning som ges.
Även om vi analyserar avgiftsrabatten så ger väl fondförvaltarna generellt sällan specifika siffror på förväntad överavkastning? Därför har jag svårt att se hur jag ska komma fram till en mer kvalificerad gissning på förväntad avkastning förutom ”bättre än jämförelseindex” då hela grundhypotesen är att de i viss mån kan slå index med sin skill. Men jag kanske missar något
Om vi vänder på det bör vi dock kunna använda avgiften för att förstå hur mycket bättre än index de måste vara för att det ska vara en lönsam strategi (va indexfonder), och sen reflektera om det är en rimlig förväntan.