Hej.
Skulle behöva hjälp med att förklara ett scenario som jag inte får ihop.
Avser LF bank och deras app/spargenerator i frågeställningen.
Om man leker med siffror och har ett månatligt fondsparande på en viss summa så får man följande prognos för ihopsparat belopp 2040:
LF fastighetsfond A 50%
LF Sverige Vision B 50% Detta är dyra fonder med avgifter runt 1,5%.
Stark utveckling = 4 566 204 kr
Svag utveckling = 1 804 184 kr
Bygger man en portfölj som jag sett rekommenderas här enligt följande:
LF Tillväxt Index A 10%
SEB Sverige index A 20%
LF Global Index 60%
HB Global Index 10%, vilket skall vara billiga fonder.
Om man sparar samma summa under samma tidsperiod får man följande prognos:
Stark utveckling: 4 175 049 kr
Svag utveckling: 1 936 750 kr
Vid svag utveckling riskerar man alltså att ha fått ihop ca 130 000 kronor mindre, men vid stark utveckling ca 500 000 kronor mer med de dyra fonderna.
Slår man samma exempel i någorlunda liknande branschers indexfonder, som de dyra fonderna så blir skillnaderna ännu större:
PLUS fastigheter Sverige Index 50%
LF Sverige Index 50%
Stark utveckling 3 819 494 kronor
Svag utveckling: 1 930 065 kronor
Man riskerar vid svag utveckling ha ca 125 000 kronor mindre, ställt mot att man vid stark utveckling kan ha ca 750 000 kronor mer om man kör på dyra fonder…
Allt med samma ingångsvärde och sparande över tid.
Jag frågar inte för att provocera, utan för att jag inte förstår. Överallt pratar man om avgifterna och hur de urholkar sparandet, men enligt exemplet ovan kan det ju vara värt att riskera 125 000-130 000 ställt mot att kanske tjäna 500 000-750 000 kronor om ni förstår hur jag menar.
Luras LF:s spargenrator medvetet eller vad står på? Den använder tydligen DSG/OPAL som beräkningsmotorer vilket inte säger mig någonting…
Jag fattar att det är spekulationer och prognoser och olika branscher, men undrar över principen då avgifterna i mitt exempel inte verkar förstöra prognosen helt snarare tvärtom.
Hjälp mig förstå!
Tack på förhand.