Återstående livslängd och sannolikhet att dö vid olika åldrar

Vem flaggade ner ett oskyldigt skämt?
“Man blir döv långt innan man dör.”

Jag vill räkna ut hur stor risk att någon av mig eller min fru dör de närmsta 20 åren, vi är båda 54år. Tänker jag rätt när jag räknar så här?

År1: 1- (1-Risk att dö (54år, man)x(1-risk att dö (54år, kvinna))
År2: 1- (1-Risk att dö (55år, man)x(1-risk att dö (55år, kvinna))
År3: 1- (1-Risk att dö (56år, man)x(1-risk att dö (56år, kvinna))

År20: 1- (1-Risk att dö (74år, man)x(1-risk att dö (74år, kvinna))
Total risk 20 år framåt= 1-(risk år 1) x år2 x … x år20

Det här känns som en typisk @Nightowl fråga. Får alltid lite dåligt självförtroende i sådant här. :see_no_evil:

Ser redan att det jag skrev är fel. Den enskildes död är en oberoende händelse därför ska sannolikheterna summeras inte multipliceras.

2 gillningar

Lite oklart vad din matematiska funktion “Risk att dö (X år, man)” tar hänsyn till. Det är lite för länge sedan jag satt med sannolikhetsläran, men det är i alla fall stor skillnad på hur stor risken är att en man dör vid X års ålder och att en man som redan har överlevt (X-1) år dör vid X års ålder.

Riske

Dom enskilda årens risk att dö just det året kommer från tabellen som finns i inlägg nr 2 i den här tråden.

Aha, ok, där verkar procenttalen förutsätta att man har levt till året innan och funderar över sannolikheten att dö vid nästa ålder.
Sannolikhet att ingen av er dör vid 55 = sannolikheten att bägge överlever, d.v.s. (1-0,91%) * (1-0,53%) = 99,09% * 99,47% = 0,98564823
Sannolikhet att ingen av er dör vid 56 = sannolikheten att bägge överlever, d.v.s. (1-0,99%) * (1-0,57%) = 99,01% * 99,43% = 0,98445643

Sannolikhet att ingen av er dör vid 74 = sannolikheten att bägge överlever, d.v.s. (1-3,70%) * (1-2,50%) = 96,30% * 97,50% = 0,938925

Multipicera alla rader så har du svaret på frågan hur stor sannolikheten är att ni bägge överlever 74-årsfirandet.
Ta 1 minus denna sannolikhet så har du svaret på din fråga.
Tror jag. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Källa: Vanguard.

1 gillning

Vilken data bygger den tabellen på? Gissningsvis USA.

1 gillning

Ja. Svensk data finns överst i tråden.

Boken Lifespan av Harvardprofessorn David Sinclair är relevant boktips.

Han forskar på livslängd och hans bok går igenom allt från diet, träning, exponering till kyla, värme, vilka gener som påverkar livslängd osv.

Har även en youtube kanal som går igenom en hel del och pratar om hur olika diet, träning m.m leder till lägre risk för dödsfall.

Sen är det ju inte åren som räknas utan vad man gör med dem :scream::joy:

1 gillning

1 gillning

Nytt år nya siffror,

1 gillning

Kvinnor lever längre än män. Varför?

Du ställde samma fråga i början av denna tråd. Gissar att svaren du fick då fortfarande gäller.

Intressant fråga, googlade och hittade detta https://varfor.se/varfor-lever-kvinnor-langre-an-man/

Sammanfattningsvis kan skillnaden i livslängd mellan könen tillskrivas en kombination av biologiska, beteendemässiga, hormonella och sociala faktorer. Kvinnor har ofta fördelar när det gäller genetik, hormonella profil och hälsobeteenden som kan bidra till en längre livslängd.

1 gillning

Inga acceptabla svar. Farsan blev bara 46 medan morsan blev 87.

Min farbror som var professor i medicin svarade direkt utan tvekan:
-Kvinnor har bättre immunförsvar
på frågan varför kvinnor lever längre än män. Men det verkar märkligt nog som att forskarna inte har en helt klar bild om varför.