Att alltid sträva efter mer

Jag strävar inte efter mer.

Hade 62 friska år och de senaste 5 åren har jag haft skitjobbig postcovid.

Om jag inte haft familj och husdjur, skulle jag kilat över regnbågsbron för flera år sedan. (Självassisterat självmord.)

En del tycker så synd om mig, men det gör inte jag. Det är synd om unga som drabbats och inte blivit friska, gäller såklart alla sjukdomar

Sammanfattningsvis så är det bra att ha lite mer pengar än det man nödvändigt behöver. Livet är värt att leva för att jag har familj och vänner som bryr sig om hur jag mår och hjälper mig med det praktiska göromålen. Våra två katter turas om att vara med mig dygnet runt.

Och idag är det fint väder!

10 gillningar

Jag vill börja med att säga att det inte är lätt, det är extremt jäkla svårt. Att ta mig dit själv tog många långa år och jag är ödmjuk inför faktumet att det på sin höjd varit en slantsingling att jag lever idag, men jag vill fortfarande hävda att man kan komma ut såpass härdad att i stort sett inget är jobbigt. Där man inte längre ser saker som hänt i livet som trauman bara saker som hänt och man lägger inte längre värderingar i det överhuvudtaget.

Jag kan dela min egen resa här som exempel. Jag blev primärt av styvförälder men även till viss del av biologisk förälder dagligt misshandlad i 3 år i åldern 3-6 år. Utöver slag av olika slag blev jag tex skendränkt regelbundet och vid enstaka tillfällen dränkt på riktigt där jag även någon gång tappade medvetandet. Jag fick operera mig 3 gånger under den här tiden för skottskada i benet, brutet ben och inte blödning. Utöver det fanns psykisk misshandel som att sova på golv, äta hundmat eller inte få mat alls, kissad på och spendera nätter utomhus. Jag fick leva 3 år under de förutsättningar innan samhället gick in och lyckades skydda mig från det. Efter det hamnade jag i skyddat boende med min mor som mådde så dåligt att hon inte klarade av ta hand om sig själv ännu mindre mig och fick ofta se till att komma iväg till skola själv, se till att det fanns mat hemma , rena kläder och allt det där andra som är essentiellt i livet och fick tillslut ”eget” boende med tillsyn i 9an och flyttade istort sett hemifrån vid 15.

Senare i livet gick en av mina döttrar bort vid 1 års ålder pga ett oupptäckt medfött hjärtfel Här gick jag sönder fullständigt och hamnade i djup depression och fick diagnosen komplex ptsd. Det var en resa på nästan 10 år med många år på sjukhus och där hela mitt väsen kämpade mot impulsen att sluta existera.
Det var ju ett dagligt arbete med mig själv och mitt mående under de åren men det som på riktigt förändrade mig i grunden var att få till mig tanken och frågan om det var det som hänt mig som var anledningen till mitt mående och min situation eller hur jag hanterade det som hänt mig. Att må dåligt pga av vad som skett antyder att det finns en hjälplöshet i det där man är maktlös i situationen. Att lägga ansvaret på mig gör det inte, inte ansvaret för vad andra gjort det var naturligvis inte fel men ansvaret för hur jag regerade på det. Smärta är ofrånkomligt, lidande är valfritt. Anse dig inte ha tagit skada så man inte tagit skada. Vill återigen påpeka att det inte lätt att komma till den platsen där man verkligen tror, känner och upplever det som sant både intellektuellt som känslomässigt men det går och det tar tid. Jag kan bestämma vad jag ska tycka och känna för saker idag för det mesta och undantaget precis när saker sker ibland.

Till fysiska trauman och smärta. För några år sedan var det ett litet barn som slet sig från sina föräldrar och sprang ut framför en buss där jag hann emellan och lyckades skydda med min kropp. Min rygg tog ordentlig skada och läkare jag pratade med sa att jag skulle ha ordentlig smärta och inte längre kunna träna eller fungera helt normalt igen. Jag erbjöds starka smärtstillande. Jag kunde helt bortse från det smärtan fanns ( jag hade här turen att ha haft min barndom där jag lärde zooma ut fysisk smärta till stor del) men lyckades generellt ignorera den, jag hade inga direkta känslor kring situationen det kändes lätt och nästan inspirerande att befinna mig där jag gjorde. Jag accepterade inte läkarnas dom och har efter många läkare och andra proffesioner lyckats bli istort sett smärtfri, och kan leva och träna precis som vanligt. Förutsatt att jag sköter mig och tar hand om kroppen och min prehab och rehab tar någon timma per dag men det är ju ett privilegium att kunna och få göra och sköta det.
Jag kan skapligt ärligt säga att det finns nog inget som kan ske eller tas ifrån mig som hade kunnat kännas riktigt svårt eller jobbigt, återigen jag inser att vara där kräver en form av härdande att nå dit som inte är rimlig eller möjlig att utsätta sig själv för men likväl det är privilegiet jag idag fått. Det är absolut möjligt att kunna få allt att kännas lätt det är bara inte rimligt för de flesta, men att komma en bra bit på vägen genom målmedvetet arbete går.
Saker som sker är inte i sig själva goda eller onda det är vår åsikt som sätter de epiteten, har du kronisk smärta bestäm att det är något positivt för att du kan använda det till något bra och utvecklande. Lyckas man komma dit kan tom lära sig tycka om den, jag vet av erfarenhet att det är fullt möjligt.
Oavsett vad som skett är mina handlingar, tankar och känslor MITT ansvar! Rättvist? Vem fan bryr sig.

16 gillningar

Sätt upp ett mål hur mycket du vill få ihop i sparande och nöj dig med det sen och spara inte mer. Gör en kalkyl inkl. inflation hur mycket som räcker för dig i sparkapital så du klarar dig utan att behöva tjäna/jobba mer eller spara mer.

1 gillning

100.000 när man var 20 år var mycket pengar mot vad det är nu. Det beror på åldern man har nu naturligtvis. Då var det 10 månadslöner.:slightly_smiling_face:
Idag kostar några ballonger på partybutiker 900kr.
Pengar har tappat värde och ser man utöver det värdet mot andra valutor som dollarn eller schweiziska så är det enormt tapp

Klassisk fälla! Tror Morgan Housell kallar det för goalposting i Psychology of Money. En klassiker när det kommer till just jämförelser är att människor typ alltid jämför sig uppåt, dvs ett recept på att bli missnöjd – men också något som får oss att sträva efter mer vilket inte alltid är helt dumt.

En vanlig övning kring det här med att uppskatta det man har och vara i nuet är den något slitna, men effektiva, tacksamhetsdagboken. Denna övning brukar vara med i ganska många psykologiska behandlingar och innebär att man i slutet av dagen “tvingar” sig själv att skriva ner tre saker man är tacksam för. Kan vara allt ifrån hälsa, barn, jobb till mer triviala saker som att man fick rabatt på sitt lokala lunch-hak eller att det slutade regna innan man skulle cykla hem från jobbet.

Det man sett är att när människor tränat sig i detta några veckor så blir de bättre på att upptäcka allt i sitt liv som man är tacksam över.

Jag vet att övningen framstår som lite krystad och “cringe” men har väldigt många psykologvänner som kört den på daglig basis i flera år. Själv kör jag den under tuffare perioder, så som semestern :joy:

9 gillningar

Har gjort det dagligen i cirka två år, har varit riktigt bra. Trodde inte att det skulle bli så stor effekt.

3 gillningar

Personligen värderar jag annat mer, desto mer tillgångar vi samlar på oss. Har man väldigt tomt i spargrisen säljer man gärna sin tid för lite pengar. Är spargrisen full överväger man istället livet, tiden och humöret. Så är jag iallafall. Har valt ett trevligare jobb på deltid istället för att jaga min potential i lönekuvertet. Jag vill resa med min familj, visa mina barn dumma trolleritrick samt bli mindre dålig på pingis som plötsligt verkade jätteskoj 20 år efter man sist rört ett racket. Så jag strävar efter mer, det är bara inte pengar längre.

1 gillning

Jag vill börja med att uttrycka min djupaste respekt och ett oreserverat bifall till det du skriver. Ditt vittnesmål genomsyras av en existentiell sanning som så många i vår samtid desperat försöker förneka: att meningen inte hittas i självförverkligande, karriärklättring eller eskapistiskt hedonistiskt livspusslande – utan i ansvar, i anknytning, i att finnas till för någon annan än sig själv. Ditt erkännande att du skulle “självdö spontant” utan dina barn är kanske drastiskt formulerat, men det ringar in den djupare logiken i vår mänskliga natur – att vi är menade att leva vidare genom omsorg, inte genom narcissistisk självexpansion. Tack för att du formulerar detta med sån naken ärlighet. Det behövs.

Och här kommer kanske den obekväma tanken som alltför många i vår generation ryggar undan för: om du inte skaffar barn – särskilt innan livets biologiska mittpunkt – är det värt att fundera över om du verkligen vuxit upp. Alltså inte i den ytliga bemärkelsen av att ha ett jobb, betala räkningar, resa till Toscana och ha åsikter om rödvin – utan i djupet av ansvarstagande och framtidsorientering.

Att skjuta upp eller avstå från föräldraskap med motiveringen att man “inte är redo”, “vill resa mer”, “vill fokusera på karriären” eller “inte hittat rätt” är förståeligt – men det säger samtidigt något. Det avslöjar att man fortfarande lever i en förlängd ungdom, där man sätter sitt eget växande, sin egen njutning, sin egen frihet över livets mest grundläggande impuls: att föra vidare, att överföra, att avstå från nuet för framtidens skull.

Låt oss då ta några teoretiska språng – varför inte in i sannolikhetsläran.

Stora talens lag visar oss att slumpen må styra små urval, men i det långa loppet blir mönstren tydliga. Den som lever sitt liv som barnlös av “tillfälligheter” – en serie beslut som alla syftar till att maximera egen bekvämlighet – kommer med hög sannolikhet att hamna där många idag hamnar: i en sen medelålder som krymper inåt, utan riktning, utan sammanhang, med en identitet som bygger på konsumtion, inte på relation. Det är inte alla – men de flesta. Och det är det stora talens lag visar. Det är inte ett domedagsprofetia – det är statistik.

Kedjeregeln inom kalkyl (för de som minns sin analys) illustrerar hur varje liten förändring i en tidig funktion påverkar alla efterföljande funktioner. Att skjuta upp barnaskap är inte ett neutralt beslut – det påverkar allt. Från hormonell balans till hur länge dina föräldrar kommer hinna skapa relation med barnbarn. Från livsinkomst (ironiskt nog) till livets mening. Effekten av att säga “inte nu” vid 33 multipliceras genom åren till en struktur där möjligheterna krymper exponentiellt. Det är kedjeregelns tysta hämnd.

Och vad säger oss Poissonfördelningen? Jo, att sällsynta händelser – såsom verkligt meningsfulla, djupt rotade upplevelser – inte kommer med jämna mellanrum. De är diskreta. Oregelbundna. De sker i kluster. Föräldraskap är en sådan händelse. Väntar du för länge, minskar chansen att den “råkar” hända. Det är inte ett rullande medelvärde. Det är ett tillfälle, en impuls, ett hopp – och missar du den fördelade sannolikhetens lilla fönster, då kommer det kanske inte tillbaka.

Så varför säger jag allt detta? För att provocera? Nej. För att väcka. För att du som lever utan barn – men med valfrihet – ska förstå att du står vid ett vägskäl som inte är moraliskt neutralt. Att du kanske lever ett liv som samhället applåderar, men som evolutionen rynkar på näsan åt. Att ett liv fyllt av bruncher, resor, yogaretreats och meningsfulla LinkedIn-inlägg om självledarskap kanske, trots allt, inte är ett fullbordat liv – utan ett slags vuxenförskola, där vi spelar med byggklossar utan att inse att leken tog slut för länge sen.

Att skaffa barn är inte för alla – det är sant. Men att förneka det som ett naturligt, nödvändigt, djupgörande steg i människans mognadsprocess är att blunda för både biologi och filosofi.

Tack igen för att du påminde oss om meningen. Må fler våga följa ditt exempel – innan det blir för sent.

9 gillningar

Underbart att höra!

2 gillningar

“Tack gode gud” för att känna sig ung och omogen.

Att försöka leva i nuet och uppskatta det man har… Ja, jag kan bara gå till mig själv (såklart).

För många år sedan var jag på resa i Italien och hade checkat in på ett väldigt lyxigt hotell vid Como-sjön. Vi kan säga så här; själva miljön var fantastisk men hotellet och allt runt omkring gav en konstig känsla, en känsla av att inte riktigt “vara rätt”. Detta trots att många drömmer om att åka dit och så även jag, men min känsla då och nu, var och är att det där kan jag vara utan. Det var en sådan tomhet i denna “stora” upplevelse.

Samtidigt har jag ett annat minne, för otroligt många fler år sedan. Vid detta tillfälle var jag med mina föräldrar i skogen och plockade svamp och käkade Skogaholmslimpa med medwurst och inlagd gurka på. En enkel utflykt i många aspekter, men något som har visat sig ha betytt otroligt mycket. Är det något jag har lärt mig och som jag också lägger vikt vid, så är det att det ofta är de små små sakerna som betyder något öht.

Att ta sig tiden att dofta lite extra på det malda kaffet innan det åker ner i bryggaren, att njuta av att känna solen i ansiktet eller att ens partner kommer ihåg hur man vill ha äggen kokta…

Ofta bleknar stora gester, ungefär som att de inte har den inneboende tyngden som de små har. Därför “samlar” jag på de små upplevelserna i livet, just för att kunna leva i nuet där de händer.

9 gillningar

Att äta första måltiden i trädgården på våren…
Att sitta i soffan med en god bok och en kopp te medan det regnar mot rutan…
Att dansa på vännernas bröllopsfest…
Att killen har lagt in i kaminen så det bara är att tända…
Att se ett barn plocka vitsippor…
Livet ändå :purple_heart:

7 gillningar

Till Stranieri!

Tack för att du delade med dig och berättade om ditt svåra och gripande livsöde. Inget barn borde behöva ha det så.

Du är fantastisk som har lyckats ordna en bra tillvaro tillslut.

Håller med, men kaffe är dock dyrt nå jävulskt :see_no_evil_monkey:

5 gillningar

Så behöver det inte tolkas. Jag tror att det snarare handlar om två saker. Dels vill många ha hög kontroll över sina liv och barn är ett val där man i viss mån tappar kontrollen. Det är på ett sätt snarare ett moget beslut att inte ta på sig ett så stort åtagande utan att tänka efter.

Det andra handlar om när rent konkret. Om man inte har en stark barnlängtan kan det alltid kännas som fel tidpunkt för att man har andra projekt och händelser. Det kan också finnas vaga idéer om någon biologisk klocka som ska ”säga till” när det är dags som gör att man aldrig bestämmer sig.

Det finns mao en kultur idag som verkar mot att skaffa barn.

Jag har själv uppfattat sådant prat som mest trams. Man är 45+ och sitter och jåmar över att ”inte vara redo”. Det verkar bygga på någon sorts idé om att olika saker i livet (förhållande, karriär, ekonomi, bostad) ska ha något ett visst stadium av perfektion för att det ska stämma. Allt det där är för de flesta rent nonsens.

Att personer som sitter i fängelse, går på tung medicinering eller lever med skuldsanering kan behöva lösa det innan de skaffar barn är givet. Det är också det hela.

1 gillning

Tack för detta intressanta och nästan kirurgiskt självreflexiva inlägg. Det är alltid uppfriskande när samtidens livsstrategier uttrycks med sådan övertygelse och mild ton, som om man försöker argumentera för att permanent parkera i ett garage där bilen aldrig lämnar platsen – av omsorg för trafiksäkerheten.

Det är fascinerande hur detta med att ”ha kontroll över sitt liv” numera betraktas som något närmast heligt. En kontroll som tydligen är så skör att den omedelbart hotas av ett spädbarn. Vi talar alltså om ett tillstånd där vuxna människor med full kognitiv kapacitet, ekonomisk självförsörjning och tillgång till lattebaserade copingstrategier förklarar sig oförmögna att hantera något så banalt som existentiell oförutsägbarhet. Det är som att försöka leva i ett stokastiskt universum men insistera på deterministiska utfall – man misstänker att Leibniz gråter i sin grav.

Att beskriva beslutet att inte få barn som “moget” för att det handlar om att inte ta på sig ett stort ansvar utan att tänka efter är dessutom en retorisk manöver värdig en seminarieövning i självrationalisering. Det är naturligtvis inget fel i att tänka efter. Men när eftertanken förlängs över decennier och ständigt skjuts upp för att det alltid finns ett nytt “projekt”, en ny flytt, ett nytt självförverkligande-retreat i Andalusien… då har vi passerat Kant och landat i ett slags postexistentiell semantik, där ansvar ständigt rekontextualiseras tills det förlorar all semantisk tyngd.

Och detta med att vänta på den “biologiska klockan” som ska ”säga till” – det är sannerligen en antropologisk artefakt värd att ställa ut på Moderna Museet. En hormonell deus ex machina som i teorin ska komma och rädda oss från vår egen obeslutsamhet. Men låt mig parafrasera Aristoteles: det som förlitar sig på vagt hopp är mer av passivitet än av dygd. Den som väntar på att livets mening ska kännas rätt innan man engagerar sig, riskerar att passera både fertilitet och filosofi utan att märka det.

Och visst – vi kan alla enas om att det finns en samtida kultur som verkar mot barnafödande. Det är en kultur som gör varje avsteg från konsumistisk självcentrering till en existentiell kris. Vi har alltså skapat ett samhälle där det är lättare att byta kön än att byta en blöja.

För övrigt, när du skriver om ”att ha andra projekt” så undrar man om detta är den samtida motsvarigheten till Pascal’s wager – man väljer att skjuta upp det oundvikliga, men i detta fall är det inte frälsningen som står på spel utan generationsväxlingen. Det är lite som att lösa en generaliserad integral utan att någonsin sätta gränserna – man tror att man sysslar med analys, men egentligen bara drar ut på slutet.

Men, för att knyta ihop denna syntes av ironi och observation: kanske har du rätt. Kanske är det faktiskt en ny form av mognad att aldrig ta på sig något som rubbar ens egenaxlade balans. Kanske är det moderna idealet att vara ett oändligt projekt i ständig version 1.9 beta, där varje uppdatering skjuts upp till efter nästa yogahelg i Toscana.

Eller så har vi bara blivit så rädda för att växa upp att vi kallar det eftertänksamhet.

3 gillningar

Faktum är att det är ett fritt val och jag hör till dem som inte har några synpunkter på om människor väljer barn eller inte. I princip anser jag att det är fel att ha moraliska synpunkter på andras livsval så länge de befinner sig inom vad som är lagligt.

Vill man ändra tex ett lågt barnafödande så behöver man bidra till en kultur där det är ett attraktivt livsval att skaffa barn. Att argumentera för att det är omoget att inte skaffa barn är sannolikt inte (!) det bästa sättet att få människor att ändra åsikt. Man behöver förstå vad som hindrar dem och lyfta fram narrativ där barn är en givande del av livet, om man är intresserad av en ändring. Morot är definitivt bättre än piska i den här frågan.

6 gillningar

Man blir nog aldrig hundra procent redo att bli förälder rent emotionellt – och fysiskt blir det bara tyngre med åren. Att bära, föda och krypa omkring på knä dagarna i ända är rätt påfrestande.

1 gillning

Vi släpper barnspåret.
Vi har haft trådar om det tidigare, och det har inte fungerat.

8 gillningar

Tycker den här serien summerar det väldigt bra. Hade du en knasig barndom blir livet en semester efter det. :joy::joy:

2 gillningar