Spendera pengarna medans man är frisk och så länge pengarna har något värde,eftersom pengarna inte är uppbackade av någonting till skillnad mot förr då pengarna var uppbackade av guld
YOLO!
Tanken på guldkantad pension eller tidig exit är nice men när man väl blir sjuk skulle man offra mycket pengar bara för att bli frisk.
En bekant till mig nu i 70årsåldern sa åt mig när jag nojade över ett lite dyrare val av bil att passa på att njuta av det nu när jag är ung och frisk istället för att tro att jag ska vara frisk och orka göra av med pengar om 30år. Han har gott om pengar och är frisk men säger att orken inte är den samma. Alla är olika men alla ska vi dö.
Mina bästa Krya på dig-hälsningar, Kroken!
Och tack för bra råd. Själv har jag sparande som hobby och vill a) få en trygg pension b) kunna hjälpa mina barn med lägenhet framöver.
Jag har inga materiella behov utöver det bra liv som jag redan lever.
Lyckligast är den som inget behöver ( och som har hälsan <3 ).
Så sant! ![]()
Tack
Jag förtår din situation. Var själv med om liknande när jag fick ms.
Problemet med att njuta av pengarna nu är.
Man kanske lever till 85-90. Och så bara garanti pension och tomt konto. Sitta 20-30 år i en etta med billig mat och bara grundutbud på tv och driva tiden med.
Gäller hitta en balans. Själv satte jag av 1 mille som får jobba i 25 år. Till hjälp till min garanti pension.
Har nu separat sparande där varje krona vinst ska spenderas. Och ökar sakta ìmed månadssparande.
Ja, man måste både ha acceptabel livskvalitet över hela livet och ett sparande som hjälper till att förbättra den ekonomiska situationen, i balans.
Är lättare sagt än gjort. Sparasjukan är svår och komma över.
Är på väg att ta ut en 10 tusen som är till vad som helst. Men ändå tänker man att det blir 100 kr mindre per procent om man tar ut dom
Ja, tänker man så om allt man spenderar blir ju alltid svindyrt i längden. Men förstår att har väl det tänket satt sig så sitter det sen
Jag är tvärtom, det jag köpt vet jag att jag har, och ingen kan ta det ifrån mig. Investerade pengar kan ju gå upp i rök närsomhelst. (Men sparar likväl en del jag också)
Hoppas din miljon växer till sig bra, men framförallt att du verkligen anväder pengarna sen när det är dags, och inte sitter som 92-åring och håller på dem för sämre tider…
Tror i mitt fall så försvinner det när jag blir ekonomiskt stabil. Just nu är det konstant rädsla om man kommer klara sig.
Blev precis uppsagd och sjukskriven. Så om räntan inte höjs så går jag nu jämt.
Ska jag börja arbetsträna och jag kan jobba 50%. Då får jag under tiden jag söker jobb 7 000 efter skatt. Kan klara mig med 4% principen om trump inte sabbar börsen för mycket. Är det nedgång samtidigt, och tar lång tid att få jobb. Så kommer jag förlora allt. Bostad och pengar.
Så man vill leva. Men är samtidigt rädd för att göra det.
Jag klarar mig bättre ju sjukare jag är. Ju friskare jag är, desto större risk att min liv kollapsar totalt. Helt sinnessjukt ![]()
Som min gamle far brukar säga:
- Hellre rik och frisk än fattig och sjuk