Att använda svenska bolån utomlands

Tjena!

Jag planerar att köpa ett fritidsboende/placeringsbostad i Finland, men deras banker har amorteringskrav och i princip fix amortering på max runt 35 år, med något lägre räntor än i Sverige, och framför allt möjlighet att binda i flera decennier till bara någon procents ränta. Men eftersom jag har en fastighet i Sverige, så kan man ju belåna den, och då kommer belåningen på fastigheten att vara rätt liten, under 25%. Detta innebär, om jag förstått det rätt, att jag inte kommer att behöva amortera alls, och istället kan jag ha de pengarna jag hade tvingats amortera investerade istället. Förvisso måste jag betala runt 30-40k i pantbrevsskatt, vilket jag räknat med, men det kanske man kan ta ett Avanza-superlån med sina mer stabila värdepapper som säkerhet…

Tänkte binda räntan på minst fem år, så om räntan skulle öka vid det laget så har man då sparat ihop så mycket att man kan betala av stora delar av lånet vid behov. Med genomsnittlig årlig börsavkastning på bara säg 6%, och en ränta i Sverige som kanske på sikt går upp mot 2% och behålls i Finland på runt 1%, så skulle detta på 40 år innebära rätt stor skillnad mot om jag tagit lånet i Finland, på minst 8 % i alla fall i totalt kapital enligt mina simuleringar (där jag har med att jag också hyr ut över lång tid, i Finland kan man nämligen vid uthyrning lätt få 6-7% i årlig avkastning på bostadens värde). Om några decennier så kanske man tar och säljer den, och då betalar man helt enkelt av lånet med en del av säljpriset direkt och tar ev. vinst (eller förlust, men på så lång sikt känns det otänkbart, i nominella termer i alla fall). Har det gått som det brukar så har inflationen ätit upp stora delar av lånet, och lånets storlek är vid det laget kanske inte ens halva värdet av fritidshusets värde (och kanske bara motsvarar någon årsinkomst då). Och hyran som jag kan få in har förstås gått upp lika mycket nominellt…

Tänkbara risker är väl att börsen går riktigt dåligt så att jag förlorar stora delar av mina besparingar på fem års sikt och räntan dessutom går upp, så att jag inte kan betala av ens en betydande del av lånet utan blir fast med att betala en skaplig ränta. Eller förstås ett deflationsscenario där min lön minskar och fritidshusets värde och även besparingarna minskar nominellt, men hur troligt är det egentligen? Eller att euron tankar mot kronan, så att jag inte får ut så mycket vid en försäljning och det blir en viss förlust då, och hyran jag kan få in blir ju då mindre relativt lånets storlek.

Har jag förstått detta korrekt? Tack på förhand!

1 gillning

Hej,

Mycket spekulationer och antaganden på hur allt ska röra sig i framtiden när det gäller räntor och priser. Detta är inget som jag själv känner att jag kan säga är rätt eller fel på något sätt, då det är en gissning.

Men att generellt belåna fastigheter för att istället investera pengarna på börsen har historiskt varit en riktigt bra affär.

Detta är absolut något du kan göra.
Har du 0% i belåning just nu?

Detta är absolut möjliga scenarion som man självklart får ta i beaktning så att man inte helt exponerar sig i en risk som man inte själv kan ta sig ur.

1 gillning

Tack för svar! Jo precis, men riksbanken strävar efter inflation och motverkar cyklerna med ännu mer potentiell framtida inflation i form av allt pengaskapande som nu är på väg att hitta ut på marknaderna, och staterna (och alla politiker som säkert ofta sitter med stora bolån som så många andra svenskar) förlorar ju väldigt mycket på höjda räntor med sina enorma skulder, så det känns lite som att jag hoppar in och spelar samma spel som dem :slight_smile: Men om inflationen skenar så kanske de tvingas höja räntorna naturligtvis, om jag förstått det rätt…

Jepp, 0% nu.

Alltså, skulle verkligen inte säga att du utsätter dig för så stora risker om du skulle belåna den nya fritidsbostaden med din bostad och du blir belånad till 25%.

Skulle säga att majoriteten sitter i en värre sits än dig och innan risken att du blir utblottad så har så stor del av svenska befolkningen hamnat på gatan att staten kommer behöva göra något innan dess.

Så länge du anser att du kommer kunna betala dom löpande kostnaderna till en högre ränta så ser jag inga nackdelar alls att ta lite risk och försöka maximera din ekonomi :slight_smile:

2 gillningar