Att bli en "digital nomad"

Kan svara på detta då jag bott utomlands och varit nomad i många år.

Egentligen är det enkelt; bestäm dig för vilket land du vill ha som bas och var skriven där och betala inkomstskatt där.

Om du vill flytta runt hyfsat regelbundet kommer det absolut inte vara lönt att du ska skriva in dig i massa olika länder för att bo där några månader.

Tro mig, du vill inte göra tax returns i 3 olika länder med språk du inte kan på ett år.

Om du däremot planerar att verkligen bosätta dig i ett land minst 2-3 år så är det en annan femma. Då vill du kanske starta ett liv där, öppna bankkonto lokalt osv.

Ang visum så är digital nomad lite gråzon. Svårt att ansöka om ett arbetsvisa när du inte ens har någon arbetsanknytning till landet du ska till. Håll dig till turistvisum om det ens behövs visum.

Så mitt förslag är; var skriven i Sverige bedriv ditt AB och betala skatt där om du inte bosätter sig mer permanent på ett annat ställe.

2 gillningar

Rätta mig om jag har fel, men kriteriet för att man ska behöva skriva ut sig från Sverige är inte nödvändigtvis att du befinner dig utanför Sverige 6 månader om året, utan att du befinner dig minst 6 månader i ETT annat land. Jag har förstått det som att du kan fortsätta vara skriven, och anses ha hemvist i Sverige, även om du är här mindre än 6 månader per år, givet att du är max 5 mån 29 dagar i ett och samma annat land. Du kan alltså flytta runt mellan två (eller fler) olika andra länder så länge du inte stannar 6 månader någonstans, för då ska du skriva dig där.

Har du dessutom bostadsrätt eller annat ägt hem, bolag, familj osv i Sverige finns än större skäl att anse att din hemvist är Sverige (eftersom du inte anses ha någon annan hemvist då du inte är 6månader i något annat land).

Tack, jo, jag vet precis hur det är, tyvärr. Händer även när man flyttar runt mellan länder med lite längre perioder, flyttåren så att säga. Inte kul :joy:

Ja det är väl så vi resonerat. Så länge man ”sköter sig” i boende landet så är det ingen som klagar. Speciellt inte om man reser runt en del.

Lagstiftningen är ju inte glasklar men man får väl tänka mer upptäcktsrisk.

• Många länder verkar inte ställa krav på skattskyldighet om man är där under 6 mån, så det kanske man ska hålla sig till oavsett.
  • Sverige kräver att man skriver ut sig om man ska vara borta över ett år, så man kan ju se till att vara hemma minst en gång om året - om man har bas i Sverige.

Enda problemet rent legalt med sista punkten är att man förväntas egentligen vara en längre period före eller efter bortavaron för att det ska räknas som stadigvarande vistelse i Sverige. Tex om man är borta 8 månader så ska perioden före eller efter vara längre än 8 månader för att det ska räknas så att säga.

Världen är inte riktigt byggd för att hantera digitala nomader men det kanske kommer :slight_smile:

1 gillning

Helt klart. Det blir ännu jobbigare om man vill göra rätt med socialförsäkringen, som är frikopplad från beskattningen. Det kommer dock digital nomad visas i fler länder nu, det borde underlätta.

Precis. Tar man ut lönen från bolaget i Sverige så betalar man såklart sociala avgifter i Sverige men det landet man vistas i får ju inget. Det är väl ok för andra landet så länge man tar han om ev vårdkostnader mm. själv eller via försäkring.