Att bli rik är alltid nåt att sträva mot | Fler unga läser på ekonomiprogrammet för att bli rika

Arbetar med ungdomar, flera har som mål att bli rika, samtidigt som fler unga väljer ekonomiprogrammet för att någon i framtiden bli rik.

Det jag mest blir orolig med dagens ungdom är att man ska helst bli rik fort som möjligt, man ska göra minimalt för att bli rik och de ständigt har rättigheter men glömmer av sina skyldigheter.

4 gillningar

Varför skulle man bli rik genom att läsa ekonomiprogrammet? Uppfattar det som en regelrätt korkad idé. Det är ju ungefär som att tänka att man ska bli hög av att köpa en stege.

47 gillningar

Ekonomiprogrammet!? :sweat_smile:

Vore intressant att höra deras koppling mellan rik och ekonomiprogrammet. Helt icke-ironiskt.

3 gillningar

Lyxiga bilar, shopping och liknande konsumtion går dåligt ihop med att sträva efter rikedom. Rikedom byggs ju av det du väljer att inte konsumera.

Känns spontant som en variant av det klassiska svaret ”fotbollsproffs” när man frågar 8-åringar vad de kommer arbeta med i framtiden… fast det har krupit upp i åldrarna.

4 gillningar

Kan det inte också vara ett standardsvar man får av nån som ännu inte vet vad de vill göra i livet? Hade man frågat mig när jag var 17 och hade 850 kr i studiebidrag varje månad att köpa skivor, bio och dataspel för så hade jag också svarat att jag ville bli rik.

Det räckte att jag började tjäna en blygsam heltidslön så tyckte jag det var viktigare att göra något intressant och meningsfullt på dagarna istället för att bara håva in pengar. Och vartefter den blygsamma heltidslönen växt så känns det ännu mindre viktigt att bli “rik”, vad det nu betyder.

8 gillningar

Har de några tankar kring hur de ska uppnå ovanstående rent konkret?

Det finns en hel del karriärmöjligheter om man väljer rätt väg efter ekonomiprogrammet och presterar bra, så helt konstigt är det väl inte.

Finns många med civilekonomexamen som tjänar bra.

2 gillningar

Visst är det så, men att tjäna bra är nog inte den typen av rikedom som ”ungdomarna” tänker på. Jag får känslan av de tänker på rikedom som något på en helt annan nivå - men det är kanske bara jag.

Tittar vi på median och typvärde när det kommer till lön borde man istället välja civ ing, då en större andel av alla civ-ingare tjänar mer än civ-ekare.

1 gillning

Kanske inte gäller lika mycket på gymnasienivå, men ekonomiprogram på universitetsnivå är starkt kopplade till företagande och entrepenörskap, inte bara kurserna utan också personerna som går där. Svårt att se att man kan bli riktigt rik utan att någon gång starta eller driva ett företag.

Det finns en betydande överutbildning av just ekonomer idag. En hög andel av alla som läst ekonomi jobbar med andra saker. Med AI med i bilden lär situationen inte förbättras. Det finns säkert vissa utbildningar som vore mer lämpliga om man vill ”bli rik” men jag skulle inte specifikt framhållla ekonomiprogrammet.

Här kommer mina tankar i ett samlat inlägg:

Jag jobbade ju med samma åldersgrupp och känner igen det här med att bli rika. Bilder i sociala medier präglar dem ännu mer än de färgglada uppslagen i Okej gjorde när en annan var i tidiga tonåren. Naiviteten är densamma hos så många och kanalerna som matar ut detta har blivit fler.

Sant. Men jag tror att vi kan lägga en del av skulden på den där naiviteten. Det är bra om vi alla försöker kila in lite realism och ansvar också. Jag såg det som en av mina uppgifter i jobbet, att ta bort ordet rik och byta ut det mot ordet lycklig. Tänk om alla strävade dit istället och inte satte likatecken mellan dessa två. Nästan alla här i landet tillhör den rikaste tiondelen på planeten. Det glöms lätt bort.

Det är en korkad idé. Men om ingen berättar för dem hur ekonomi fungerar så blir det ganska lätt en tonårssanning att bara man pluggar det så kan man lära sig de “tricks” som man tror finns, som en sorts genväg till framgång.

Just detta. Ekonomi=börs=konsumtion=lyx. Det är många tankevurpor i den Red Bull-indränkta Tiktokversionen av verkligheten. En stege är nog lika användbart. :joy:

Jag har frågat många 14-åringar och fått samma svar genom åren. Mig veterligen nådde ingen av dem dit (men två lirade iaf i MFFs lovande ungdomslag).

Ja, det svarade nog många. Men att ekonomiprogrammet leder dit eller att det automatiskt betyder att rikedom är detsamma som lyxprodukter, det är nog där det primärt brister.

Ja, det var en enda i SVT-klippet som var under 10M när han skulle beskriva hur mycket man behövde för att räknas som rik. De flesta tänkte 30-100M. De visar ju bara att de inte har en susning om vad ett vanligt liv, som de flesta av deras föräldrar lever, kostar.

Japp. Kontorsslavarna som sköter inommande och utgående fakturor samt löneadministrationen är nog inte bilden av “ekonom” som unga idag föreställer sig det.

Det bästa alla vuxna kan göra är att berätta om hur ekonomi fungerar för alla unga de känner, ge dem bra “verktyg” för att göra kloka livsval samt ta ur dem bisarra inbillningar om ett liv som lallande idioter i nå’n dokusåpa.

13 gillningar

Att läsa ‘ekonomiprogrammet’ på gymnasiet gissar jag är negativt korrelerat med att bli rik. Ofta väldigt slöa program med elever och skolor som försöker ta genvägar.

Läs Matte istället.

På universitetsnivå finns en del utbildningar som kan ge rakare väg till arbetsmarknaden. Men vill de tjäna riktigt mkt pengar är entreprenörskap/ingenjör nog att föredra.

Du behöver vara extremt duktig revisor för att dra in mångmiljonbelopp.

7 gillningar

Eller extremt kreativ.

15 gillningar

Nästan alla barn å ungdomar samt vissa vuxna vill bli rika för de handlar mer om att kunna köpa alla saker man vill ha…

1 gillning

Allt är sociala medier’s fel. Nu ska jag gå ut och vifta med en 500-lapp i sociala medier och berätta om globala indexfonder, hur den kan växa till nästan 2000kr om 20 år, så kan de välja något de brinner för på gymnasiet :smiling_face_with_sunglasses:

9 gillningar

Ekonomi utbildning är aldrig fel, men de leder inte direkt till förmögenhet mer ett kreativitet tänkande… Att starta ett företag som gör någe eller tillverkar som ingen annan gör, så tjänar man klart stora belopp…

En alternativ teori är att unga vill bryta mot sina föräldrars värderingar. Göra lite uppror. De som är 15+ nu har föräldrar som formades under 90-talet när det absolut inte var trendigt att vara artig, skötsam och följa normer. Ser man tex gamla intervjuer med Kurt Cobain som sitter och röker och tjurar så inser man hur tiden har förändrats. Det som var höjden av rätt/trendigt beteende då skulle absolut inte flyga idag. Finns en rätt rolig jämförelse runt filmen Reality bites, om ni kommer ihåg den där huvudpersonen som spelas av Winona Ryder väljer en dryg knarkande arbetslös slacker i stället för karriäristen som både är schysst och rik. Det hade varit ett helt osannolikt manus idag.

2 gillningar

Många med typiska jante kommentarer. Denna filosofi har väl funnits i USA i typ 50 år. Ser inget konstigt, positivt att ungdomar har ambition och vill bli rika. Varför skulle det vara något fult eller negativt?

2 gillningar

Det är det inte. Men att fokusera enbart på att bli rik, för att få status och dyra saker blir antagligen mindre viktigt med tiden. Om man istället satsar på sitt intresse, som bilmekaniker exempelvis, kan man bygga ett företag och bli rik av det också. Själva utbildningen och tankesättet behöver absolut inte vara fel, tvärtom, men anledningen bakom är ganska relevant. Om de har ett uppriktigt intresse för att ekonomi, är det givetvis inte fel. Vet inte vad som är Jante med det.

3 gillningar

Svårt att ses som rik i en storstad med under 10msek. Räcker inte ens till ett litet radhus i Ålsten i Bromma.
Därför har de som ser norr om 30msek som rik en poäng. I övrigt håller jag med om det enögda i att bli rik för sakens skull, och det befängda i att läsa ekonomi på gymnasiet för att möjliggöra rikedom. Gillar mer tankarna om att fokusera på lycka. Finns tom en professur på Handels numera med fokus på lycka. Och rektorn där propagerar för andra värden än rent materialistiska. (Väl värt att lyssna på hans sommarprat)

4 gillningar