I mitt skede av livet ( 54 med utflygande barn) har det uppstått en ny situation.
Tid, ett överskott av tid när inga barn ska skjutsas eller aktiviteter följas.
Pengar, ett överskott av pengar uppstår när ridlektioner, tävlingar och annat upphör.
Meningsfullhet ? Jag famlar lite och söker nya saker att lägga min drivkraft på i väntan på att barnen kommer förbi
Jag har börjat dödstäda för att muntra upp stämningen lite… Vi sitter med 2 hus fulla av några årtiondens inköp, arv, presenter och gud vet hur vissa saker letade sig in i våra skrymslen och vrår…
Försöker göra det enligt följande.
Sälj… Finns ett värde över typ 100 SEK försöker jag sälja ( Blocket ,Tradera, Bokbörsen)
Byta, kan jag byta till mig ngt jag vill ha/ behöver
Skänka, Låt ngn välgörenhetsorganisation avgöra om det går att sälja eller slänga
Materialåtervinning, känns alltid bra att bli av med en billast skräp på returpunkten.
Målet är att mina barn inte ska behöva rensa ut vårt skräp ( som jag gjort efter far, bror, faster och snart min mor)…
Det ger mig nu när jag behöver det en tillfredställande hobby som faktiskt gett intäkter på +50 tusen bara i år, samtidigt som jag noterar att nivån material minskar hemma…
Jag har skapat ett separat “Dödstädarkonto” på banken där jag samlar de pengar jag får in på denna hobby. I år har det gett som sagt över 50 K som jag dels köpt nya cyklar tíll mig och damen i mitt liv för samt satt in resten på min ISK i väntan på bättre fantasi.
Hur gör ni andra med liknande tankar och situation. Hur kan man på ekonomiskt bästa sätt minska sitt innehav av barlast ( onödiga prylar) och bli en friare varelse ( om man nu har de värderingar jag saluför här)
Har dödsstädat sen jag var 20 och har ett beroende av att sälja saker att jag t om säljer saker på blocket åt andra, oftast får jag behålla pengarna.
Jag får även väldigt mycket saker genom jobbet som faktiskt har ett värde och brukar sälja det med.
Många tycker det är mycket jobb med att sälja men man lär sig snabbt vilka man t ex inte ens ska svara på Blocket. Sen är tid ens vän, kan ha saker ute en månad inte något som helst intresse och vips dyker det upp någon som behöver en gammal hockeyklubba för sonen ska börja spela och säsongen börjar nästa vecka etc.
Jag blir dock lite chockad över er som orkar lägga upp saker på Blocket för typ 20 kr
Nu är det förhoppningsvis många år kvar i ditt liv, men har du funderat på att dödstäda ekonomin? Jag tänker mig att lämna dokumentation så barnen slipper besvär. Lista på bankkonton och värdepapper, kvitton och inköpspris så skatten blir rätt, inga jobbiga delägarskap i fastigheter och företag, ägodelar utomlands, etc. Jag gissar att det viktigaste är att prata ihop sig med barnen så de inte står handfallna om blixten skulle slå ner.
Har själv en ganska strikt pryl-policy och inte så mycket som ligger och skräpar. Men lite går det alltid att bli av med. Det är en sida av myntet att att det ger frihet i nuet.
Den andra sidan, angående rensning av bohag som ägts länge och det samlats prylar i… Jag har nu tyvärr gått igenom processen två gånger att ta hand om detta, men tycker inte det varit ett så stort problem som många utger det för att vara.
Har först tagit ett varv för att se vad som är värt att behålla. Resten har en lokal auktionsfirma tagit hand om, plockat ur allt och mot provision sålt det som haft ett värde. Så får man tillbaka en del av kostnaden för tömningen. Jag kan lätt tänka mig att det finns auktionsfirmor runt om i landet med liknande upplägg.
Kostnaden för tjänsten har varit väldigt överkomlig i sammanhanget med vad som kommit in från försäljningen av fastigheten. Och det lär inte vara ett så värst unikt fall för egen del, med tanke på prisökningar på villor som ägts över lång tid.
Precis så har jag gjort, en pärm med allt viktigt inklusive bankkonton och lösenord. Även medlemskap i föreningar, försäkringar och åtaganden av olika slag finns nedskrivet. Har fyllt i Vita arkivet också, på nätet.
I och med att vi bara är sambos har vi skrivit samboavtal. Vi hade möte med barnen om det förra veckan faktiskt När tankarna på att städa börjar så är det lätt att det spinner vidare. Man kan ju även se till att tanka över medel till barnen i förtid om lämplig situation uppstår, typ köp av bostad.
Låter som en superbra idé som jag nog skulle behöva på något fint sätt förmedla till en viss förälder som råkar vara samlare som absolut säljer men netto köper (en försäljning kanske blir 10 köp…)
Ang Ukraina skulle jag gärna köra transporter av grejor ner, men kanske inte hoppa ner i skyttegraven.
Jag är biodlare på sidan av vanligt jobb, det känns meningsfullt på många sätt. Funderar på att rampa upp den verksamheten och minska lönearbetet när pensionen närmar sig
Jag håller fullständigt med att det är bra att rensa bort och förbereda det som går. På köpet blir det lättare att hitta hemma. Jag gjorde ett större race innan jag flyttade från radhus till lägenhet och körde med KonMari-metoden. Den gjorde jag både på prylar, relationer och min ekonomi.
Resultatet blev ett hem rensat på det jag inte behöver eller ger mig glädje. Det blev även ett “Vita arkiv” där det mesta står som sonen behöver veta. Utöver det körde jag en välbehövlig genomgång i min ekonomi; rensade bort onödiga abonnemang, stängde konton, flyttade ihop tjänstepensionsförsäkringar, slog ihop ISK. Även om det var billiga fonder hos SAVR och olika utbud hos Nordnet och Avanza så landade jag i att ha ett konto på ett ställe. 50 fonder minskade till 20 (pga tjänstepension på olika ställen är urvalet begränsat på de olika ställena, därav att de blir många). Likadant med bolagets konton.Färre konton ger en bättre översikt. Bättre översikt = bättre beslutsunderlag.
Jag siktar på att köra en ny omgång nästa vår och göra ett rycka och sälja, skänka, slänga. Det är otroligt tillfredställande.
Jag är nog lite “udda” här men jag började redan vid tidiga 20 års åldern att börja sortera saker etc samt göra det enkelt för dom efter mig om jag skulle dö.
Idag är jag runt 30 och har samma “process” kvar där jag har tydliga instruktioner över mina tillgångar/lösenord hur min begravning ska vara etc etc.
Förhoppningsvis får jag leva ett långt liv men varför inte förbereda för det värsta tänker jag man kan ju dö ung också.
Obs är ni unga och ger er mamma instruktioner på vad dom ska göra vid deras son/dotters död så var beredda på att förklara att ni ej mår dåligt etc då vissa kanske kan se det som något konstigt att man i ung ålder förbereder sig för döden
Så härligt och befriande! Jag rekommenderar boken Prylbanta, för lite mer inspiration om vinsterna med prylbantning, inklusive välmående, och bra metoder.
Nja, skulle inte kalla det curling som gått överstyr. Det är väl bättre att få pengar och använda dem när man lever istället för att dumpa allt på ett barn som ändå bara kommer kasta allt på soptippen. Boomers tror att deras barn blir “glada” och borde vara “tacksamma” för att få rensa deras ihopsamlade skit.
Samma ålder som TS och älskar att sälja (och köpa) på marketplace. Det har blivit hundratals försäljingar de senaste 6-7 åren. Jag har rensat i omgångar och nu är det ett sista ryck i samband med flytt.
Jag har såltsaker för över 100.000 kr och gett bort rätt mycket. Även slängt en del men det är sista utvägen då jag hatar att slänga saker som funkar.
Det känns otroligt skönt att bli av med saker som bara ligger och skräpar. Man känner sig lättare i både kropp och själ.