Hej, min fru har blivit uppsagd från sitt företag och kommer därför att ansöka om a-kassa unionen. Såvitt jag hört klagar många på hur kommunikationen med personalen är. Vad är era erfarenheter, hur man hanterar detta på ett bra sätt? Hur ser processen ut? Observera att hon arbetar som testare inom IT och blivit uppsagd på grund av arbitsbrist ?
Kommunikationen i sig var bra men förvänta er en förskräckligt lång svarstid på normalt 2-4 veckor troligen längre nu med mellandagarna och allt.
De gjorde sitt utbetalning system riktigt kasst nyligen så de gör endast en utbetalning per månad och man behöver ansöka om pengar från akassan ca en vecka innan utbetalning. Såklart är det olika dagar varje månad också så lätt att något blir fel. Värsta fall så får maninget en månad sen så får man två månaders akassa samtidigt månaden därpå.
Säkerställ att allt är på plats från såväl er som arbetsgivaren för att undvika omtag i processen.
Arbetsgivaren kommer att utfärda ett intyg som anger orsaken till uppsägningen, vilket är uppsägning på grund av arbetsbrist. Jag tror inte att de kommer att göra mer än så under processen.
Efter att unionen hjälpte mig när min tidigare arbetsgivare försökte kringgå las, har jag bara goda saker att säga om dem. Inga problem och väldigt mycket hjälp.
Använde deras Akassa engång under covid, pengarna kom när handläggningen var gjord, dock tog det 10 veckor och jag hittade ett nytt efter 8 veckor. men det blev en trevlid första lön ![]()
“Kommunikation med personalen”?
Man skriver in sig på arbetsförmedlingen och det är dom man har kontakt med, exempelvis obligatoriskt inskrivningssamtal. Unionen har man knappt kontakt med, man fyller i formulär på nätet för att söka pengar för föregående månad. Aktivitetsrapporteringen görs till arbetsförmedlingen före det.
Det finns inget särskilt man ska tänka på med just Unionens a-kassa, alla följer samma regler och funkar likadant. Det står tydligt på deras sajt hur man gör för att söka ersättning. Det viktiga är att din fru skriver in sig på Arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen. Det går att skapa en profil osv i förväg och sen göra inskrivningen på rätt dag.