Att hitta mening i FIRE/frihet

Du har rätt. Det var nära FIRE. Jag undrar dock hur TS har kommit dit. :slight_smile:

1 gillning

Förvalta pengarna. Det kommer inte att bli lika lätt de kommande tio åren som de föregående.

Resa

Träna

Har du facit? :wink:

2 gillningar

Tycker du fångar upp hela dilemmat rätt bra.

Många som gör FIRE tror jag bara är missnöjda med sin vardag och tror total frihet kommer lösa allt.

De flesta kommer nog inse att det känns rätt tomt efter 1 månad med att gå hemma utan syfte.

Jag tror alla behöver en större mening i livet och vardagen, även om barn och hobbies fyller mycket så täcker inte de allt.

Jag tycker man bör riktigt sätta sig ner och fundera på vad ens passion är och hitta ett sätt att jobba med de. Sen klart kanske finns en del som vill göra just de här som är FIRE men känns som de är få.

2 gillningar

Vad baserar du de där slutsatserna på? Har du provat FIRE själv?

Det är 30 månader sedan jag arbetade senast och jag har inte märkt av denna tomhet.
Möjligtvis kan det vara beroende av ålder.
(Jag hade passerat 55 när jag arbetade min sista timme)

4 gillningar

Förra året hade jag möjligheten att inte jobba alls 2/3 av året. Det var fantastiskt trevligt och äntligen hann jag med hälften av mina hobbies. Jag önskar att jag hade haft mer än 24h ledig tid per dygn!

1 gillning

Vi är 4 månader in i FIRE nu och vi känner ingen tomhet alls. Saknar framförallt inte schemalagt jobb. Vi är dock ute och reser, hade vi varit hemma hade det varit en annan utmaning. Då kanske man fått prova på 16 weeks of hell eller fördjupa sig i en hobby.

3 gillningar

Då har jag missat fire helt

Fire är väl att styra sin tid själv och det betyder inte att man måste sluta jobba
Att löneslava är inte större mening i livet

Om de är tomt efter en månad i frihet är de nog lika tomt innan som man försöker fylla med jobb har inget med fire att göra tycker jag.

Fire är väl ett sätt att lämna allt och sätta sig ner och hitta sin passion om de är viktigt.

Jag ser mer att fire är vad man gör de till och olika för alla efter ens egna preferens, inte en lika väg för alla.

Fire och visste inte ens om det :smiley:

Det som kommer upp först om man googlar på vad begreppet FIRE innebär är:

“Vad är FIRE? FIRE, eller Financial Independence and Retire Early , är ett begrepp som myntades av den kanadensiska bloggaren Mr. Money Mustache eller Peter Adeney som han egentligen heter. Genom en sparsam livsstil och smarta val kunde Adeney säga upp sig från sitt jobb och gå i pension redan när han var 30 år gammal.”

Säger inte att det är det korrekta svaret, eller det enda svaret, men för mig innebär det att man har slutat jobba. Sen kan det vara en definitionsfråga vad “jobba” betyder.

1 gillning

Jag skulle inte ha några problem alls att inte jobba. Har jobbat hårt och långt, och skulle gärna luta mig tillbaks med några flaskor rödtjut och cognac, äta gott och njuta.
Jag har 100 projekt jag skulle vilja göra, men har inte tid.

1 gillning

FI = friheten att kunna går när man vill.
RE = att göra det innan pensionen.

Sedan kan man ju ha målet, nyfikenheten, ambitionen etc. Men om man nått den tänkta summan och glatt jobbar vidare och trivs med det så har det i min meningen inget med FIRE-begreppet att göra.

Det är ingen dom över någon, det är bara en utredning av begreppen som jag ser det.

1 gillning