Att hjälpa en skuldsatt

Ber om ursäkt, men jag förstår inte inlägget riktigt, är det råd du ger till andra som när de blir deprimerade och skänker bort allt de äger plus det de kan låna ihop? Kanske du kan förtydliga lite?

2 gillningar

Det är fint att du öppnar dig och gör saker för andra, men det där låter inte normalt :sweat_smile:

Ursäkta otydligheten :blush:

Rådet jag ger till den som funderar på att hjälpa en skuldsatt är att inte göra som jag gjorde.
Att se till att den man hjälper också kan styrka anledningen till varför man blivit skuldsatt.

Så att man kan se ifall en ekonomisk hjälp kan bli en långsiktig lösning. Ibland kan en psykolog svara på varför personen försatt sig i kris, kan finnas en diagnos som kan ge lösning eller svar.

En diagnos som kanske kräver behandling och medicin tex.

Sen är det också vanligt att personer med obetalda skulder blir deprimerade och/eller tänker på självmord.

Så än en gång, prata med era nära och kära som är skuldsatta.

Jag vet jag skäms dagligen, varje gång jag pratar om det blir jag chockad själv :sweat_smile:

Har ingen bra anledning till hur det blev så där, men jag hoppas att alla som har skuldsatta nära och kära börjar se det som en varningsklocka

håller helt med dig!

jag ger hellre vad jag kan än att låna ut något som jag själv inte klarar mig utan längre fram