Låna pengar till vänner

Hej!

Jag undrar hur gör ni om eran vänner eller familj medlem frågar om att låna pengar av dig?

Ska man låna ut pengar till vänner och familjer när man vet att de har stabil ekonomi och de vill låna för att resa eller köpa ny bil? Tar ni ränta på de pengar ni lånar ut?

Jag har lånat till en vän en ganska stor summa cirka 50k 2022 “HELT UTAN RÄNTA” hen har inte betalat under de tider som vi kommit överens!

Hur brukar ni göra då? Det har gått cirka 3 år efter den tid som vi kommit överens men fortfarande inte betalat av lånet :rofl:

Jag har inte tjatat heller på hen tänker att personen måste FATTA själv att hen får betala tillbaka?

Jag har väldigt svårt att säga nej när någon ber mig om något.

Om jag räknar ut totalt har jag lånat ut cirka 110k till vänner och bekant.

Har ni någon bra tips på vad jag ska göra?

2 gillningar

Har du påmint personen överhuvudtaget?

Jag hade inte lånat ut så stora summor till någon med stabil ekonomi. De kan ta lån från banken istället. Ska jag låna ut pengar till nära och kära så är jag beredd på att det är mer av en gåva. Det vill säga, låna ut till någon som har en trasslig ekonomi utan att jag förväntar mig att de ska lyckas betala tillbaka.

Framförallt kanske du behöver träna på att säga “nej”. Hur uppstår ens en situation där du lånar ut så stora pengar till någon?

15 gillningar

Säg alltid nej och byt snabbt samtalsämne, det sprider sig och du slipper så småningom att få frågan. Det är inget konstigt med det, du behöver ingen ursäkt.

En del av de pengar du redan har lånat ut kommer du sannolikt aldrig att få tillbaka, ju längre tiden går desto mindre chans till återbetalning.

7 gillningar

Du behöver lära dig att stå upp för dig själv.

Ett av de bästa sätten att riskera att förstöra en relation är att blanda in pengar i den så som man gör om man lånar ut pengar, särskilt när det är illa reglerat.

En gång har en strulig vän bett om ett lån, X000 sek. Jag sa “nej tyvärr jag kan inte”. Det var en lögn.

En annan gång skulle min syster be föräldrarna om X00.000 sek i “lån” till en lght hon ville ha men inte hade råd med. Hon är en strulpelle och det hade hotat förstöra deras relation. Jag föreslog förskott på arv istället, och alla syskon fick samma summa. Föräldrarna är mkt nöjda i efterhand. Systern med. Övriga syskon detsamma.

18 gillningar

Precis som andra säger, låna inte ut mer pengar än vad du är villig att ge bort. Allt som oftast finns det ett skäl till att personen behöver låna, och det är långtifrån säkert att grundproblemet är löst bara för att du lånat hen pengar*.

Eftersom personen inte självmant betalar tillbaka så får du själv ligga på, men förmodligen kommer du behöva lägga över skulden till kronkalle för att ha chans på att få tillbaka något, förmodligen är personen ordentligt skuldsatt och prioriterar (i den mån något betalas tillbaka) de skulder som får “riktiga” konsekvenser.

*) Absolut, pengar till hyran så att man inte blir utsparkad är viktigt… Men varför har inte personen redan pengar till det och vad är planen för att ha råd med hyran framöver?

11 gillningar

Du har två val.

Antingen påminner du vännen om att betala tillbaka. Eller så ser du lånet som en gåva och lärdom.

Jag lånade ut pengar till en släkting som ung, det lärde mig att till slut säga nej. Man ska inte känna sig som en bankomat i en relation.

Det finns banker som kan låna ut pengar till de flesta, även konsumtion och resor. Så att säga nej gör bara att vänner faktiskt måste betala tillbaka ett lån och ränta.

Som privatperson blir det mer komplicerat, då relationen kan stå på spel.

Jag hjälper gärna vänner och familj med tips och vägledning kring ekonomi. Men lån är ett big nono.

10 gillningar

Att låna ut pengar till en vän som har “stabil ekonomi” för att DOM skall resa verkar helt galet. . antingen har dom råd eller inte.

Enda gången jag skulle låna ut till en vän skulle va om dom tappat plånboken eller hamnat i VERKLIG knipa. . .Resa o bil, aldrig i livet

14 gillningar

I så fall har de inte stabil ekonomi.

9 gillningar

Gör det då!

Annars kommer du bli den som personer viskar om att man kan låna pengar från utan att behöva betala tillbaka

5 gillningar

För små belopp bjuder jag om det behövs :slight_smile: för större belopp säger jag nej. Det är ofta en väldig huvudvärk med privatlån.

1 gillning

Grymt bra tips tack för hjälpen :blush:

1 gillning

Ska absolut börja säga till hen. Jag personligen har alltid varit en sån som skulder skall betalas först innan jag ska konsumera

Alltså jag är villig att äta gröt hela månaden bara för att bli av med skulden först, vet faktiskt inte hur vissa tänker, när de behöver så ber de ett lån, men ett lån måste ju betalas tillbaka också!

Tack för tipsen

Håller med dig helt, små belopp kan man ju bjuda på. Men när det kommer till cirka 50k är lite smärtsamt att bjuda

Tack, för din tips

1 gillning

Vet faktiskt inte hur det ser ut i verkligheten, men det som jag ser är att de har lyxig billar, bor väldigt fint och reser varje år utomlands.

Hur ska .an kunna tolka att inte personen väljer betala lånet före konsumtion är jag väldigt förvånad

Tack för ditt svar

Det känns så för mig, eller personer bara väljer bort att betala av lånet.

Tack för din tips, ska försöka ha det i minnet att inte låna de när det inte är nödvändigt!

Jag har känt mig som bankomat i över 12 år, alltså de flesta av mina vänner har lånat när de bad mig om pengar.

Visaa av de varrit duktiga att betala tillbaka i tid, vissa är tyvärr inte har den tanken att lån är ett lån det behöver betalas tillbaka unden den överenskommelsen

Grymt bra tips! :blush::ok_hand:

2 gillningar

Anledningen var att hens familjen hade väldigt dåligt i hemlandet och hen frågade då om att låna crika 50k jag som inte kan säga nej när jag har det lånar klart 50k med en gång då!

Jag har sagt ensataka gånger då och då. Men har inte tjatat, kanske dags att börja fråga om att hen behöver betala tillbaka snart

Jag har ändå get personen möjlighet 3år efter överenskommelse. Så hen har ingen anledning att neka tänker jag

Tack för din tips!

Ja, håller med dig. Så har jag tänkt också att att en del av de är rädan kört.

Men ska försöka börja säga nej framöver om det funkar

Tack för din tips!

1 gillning

Grejen är att när de frågar så tänker jag att de behöver låna det och att det är nödvändigt.

Jag personligen kommer aldrig i livet låna från släkt eller vänner för att köpa bil eller resa? Har man inte pengar så ska man inte heller köpa en dyr bil eller resa utomlands?

Jag har lånat ut utan att riktigt se om personen verkligen behöver de pengarna.

Det kommer bli mycket “nej” framöver!

Tack för hjälpen

3 gillningar

Skulle aldrig falla mig in att låna ut större belopp. Har aldrig heller blivit tillfrågad. Antagligen för de förstår att jag inte skulle låna ut.

3 gillningar