Låna pengar till vänner

Ja, i hens situation var det lite annorlunda jämfört med andra.

De pengar jag lånade en så stor summa var på grund av hens familj var i behov av pengar i hemlandet.

Men lån är ett lån och det behöver betalas tillbaka förr eller senare.

Att det har gå så långt tid att jag inte krävt tillbaka på grund att han hade ganska svårt med ekonomi, därför tänkte jag att ge lite mer tid.

Nu har jag märkt att hen fått jobb och ekonomin börjar bli bättre, men jag är väldigt förvånad att hen inte valt börjar betala själv.

Tack för din tips

1 gillning

Jag kan tänka mig att låna ut pengar till personer med god ekonomi, inga andra. Jag börjar dock alltid med att förklara att jag då gör det som en affärstransaktion. Jag ställer upp villkor och gör klart för personen att det för mig inte handlar om vår vänskap utan att om skulden inte betalas i tid skickas den till kronofogden osv.

Om de accepterar detta kan de få låna pengar. Märkligt nog har alla som hört mitt erbjudande tackat nej efter att ha hört detta. Nästan så att man tror att de inte tänkte betala tillbaka så snabbt de kan.

4 gillningar

Det är ytan. Bilar, boende och resor. Det behöver inte alls betyda att ekonomin är stabil.

1 gillning

Skriv att den 31 augusti vill du ha hela summan på ditt konto. Skriv med kontonummer, vilken bank du har och be dem bekräfta att de har tagit emot meddelandet.

Om de säger att de inte kan betala så får du ta diskussionen vidare därifrån. Då får de förklara varför. Och du ska komma ihåg att människor med stabil ekonomi har möjlighet att ta privatlån från banken. Så om de inte har pengar på sitt konto idag är det ändå inte en giltig anledning.

Du kan alltså utgå från att de kan betala dig hela summan inom en månad. Men hur hård du vill vara beror på vilken relation ni har. Det låter som att du behöver träna på att vara hård :slightly_smiling_face:

6 gillningar

Slutat med det. Hade en kompis som frågade nästan varje månad, vi har samma jobb o lön. Så jag sa att du måste växa upp och ta hand om din ekonomi, hen har inte frågat sedan dess.

7 gillningar

Låna aldrig pengar som du inte har råd att förlora :smiley:

2 gillningar

Jag har själv lånat ut pengar vid ett par tillfällen. Alltid fått tillbaks dem. Me. Ibland efter vissa påtryckningar.

Om det är till någon i ekonomisk knipa så låna inte ut mer än du kan bli av med.

Oavsett anledning så var från början tydlig med att du vet att sånahär lån ofta leder till osämja. Och vi vill ju inte bli ovänner. Jag hjälper dig gärna med detta, men har tidigare råkat ut för att hjälpen sen möts av gnäll över att pengarna ska behöva betalas tillbaks. Nu tror jag inte det om dig. Jag hara bara satt upp lite regler för mig själv. Så jag tycker vi gör en avbetalningsplan du vet att du kan hantera. Och så följer du den så att vi kan fortsätta va så goda vänner som jag vill att vi ska va.

Funkar ju även på redan utestående lån. Man får bara börja med nåt i stil med:

Du. Jag vet att du vill betala tillbaks när du kan. Och jag vill inte pressa dig. Jag har lite mycket pengar utestående nu och lite dåliga erfarenheter från att låna ut innan som gnagt på vänskaper. Jag vill inte att det här ska va något som står emellan oss varje gång vi ses. Så jag tycker vi gör en avbetalnkngsplan, osv.

2 gillningar

I ditt fall där vännen inte betalat av något alls på tre år så får du nu sätta krav och information om att du kommer skicka det vidare till kronofogden om dina nya krav inte följs.

Jag lånade för många år sedan ut ca 100k till en vän som hamnat i en knipa och den vännen försökte sen göra allt som gick för att inte betala tillbaka.

Vännen var delägare i sina föräldrars hus och när deras hus riskerades att säljas pg.a. skulderna som inte betalades så kom vi sedan överens om en relativt snabb avbetalning.

Men detta först efter mycket tjafs och försök till mygel från deras sida. De hittade även på och skrev ett brev om att hans ägande i huset hade övergått till hans bror vid ett tidigare datum men hade sen varit så klantiga att när de skrev under det brevet så skrev de dagens datum och inte bakåt i tiden.

Jag har sen ändå lånat ut mindre summa pengar till helt andra vänner men som jag känner mig trygg med. Där fanns en annan grund ekonomi, stabilt jobb och ett ekonomiskt leverne som gjorde att avbetalningsplan skulle vara lättare att genomföra.

30k lånades ut till min nuvarande bästa vän som hittat en sommarstuga han och hans sambo ville köpa men det fattades då 30k för att kunna genomföra köpet.

Förutom denna vännen så är det nog enbart mina bröder och min mamma som jag skulle tänka mig att låna ut pengar till men det beror då på anledning till varför lån krävs och att de i övrigt har ett liv utan diverse beroenden såsom spel, tobak, sprit, knark etc

2 gillningar

Vi bor i ett land som har ett av världens starkaste skyddsnät, finansierat genom din skatt. Så betalar man skatt så har man redan gjort en större insatts för att hjälpa än de allra flesta människor i världen, och kan definitivt säga nej till ytterligare hjälp med rent samvete.

Ingen behöver låna till sin familjs överlevnad i Sverige idag.

Däremot finns det många som vill låna för konsumption de anser sig behöva eller villhöva.

4 gillningar

Du har svårt att säga nej?

Du jag har behov av lite investeringslån bara en kort tid framöver. Skulle du kanske vilja ställa upp för en finne i behov :upside_down_face: gärna räntefritt och så har jag färdiga dokument vi kan använda :innocent:

2 gillningar

Absolut, ingen problem, du kommer att en Swish om några sek! :rofl:

1 gillning

Helt rätt, ditt resonemang är väldigt bra.

Det här ska jag ha med mig varje gång jag blir till frågad om de vill låna pengar! :blush:

2 gillningar

Behöver man låna till bilköp eller resa så har man inte stabil ekonomi. Stabil ekonomi ser såhär ut i min värld:

• Du har inga lån förutom bolånet. (kanske CSN om räntan är låg :slight_smile: )
  • Du har 6 månaders levnadskostnad i sparande
  • Du spenderar mindre än du tjänar och kan spara/investera 15%+ av din lön varje månad.

Uppfyller man dessa så behöver man inte låna till att resa o dylikt.

Dessutom som andra skrev så kan man låna från banken om det behövs, även med mycket sämre än ‘stabil’ ekonomi.

Men de har nu lånat för att konsumera, eller?

2 gillningar

Ja, vissa av de har lånat för konsomtion, några har lånat för bil köp som skulle betala tillbaks om två månader, men det förlängdes till över ett halvt år.

Jag känner en som har bra jobb, tjänar runt 25-28k i månaden men i slutändan är han pank konstant.

Har tjatat för många gånger att kolla över var dina pengar går och hur lyckas du spendera mer än du tjänar, svar är ju likadant

“JAG HAR MÅNGA FAKTURA SOM SKA BETALAS”

Alla är inte lika bra på att spara eller ha koll koll på sin ekonomi tyvärr, en av dessa person är min vän!

Tack för ditt inlägg, väldigt intressant beskrivning :blush:

2 gillningar

Så fort man lånar ut pengar så förändras dynamiken i relationen, så jag lånar aldrig ut pengar. Finns gott om banker och kreditinstitut - Hjördis är inte en av dom.

6 gillningar

Sadla om till lånehaj och börja ta 5% i veckan. Antingen slutar folk fråga eller så gör du dig en hacka, oavsett vinner du.

2 gillningar

Skulle aldrig låna ut till pengar för lyxkonsumtion till någon som har en stabil ekonomi.
Säg bara nej med motiveringen att du vill fortsätta ha en fin vän/familjerelation utan att ekonomisk beroendeställning till varandra.

Om du ändå lånar ut så förklara att det kostar dig pengar och att du kommer behöva ta en ränta - samt upprätta ett skuldebrev med tydlig reglering kring hur lånet ska amorteras.

3 gillningar

Att låna till vänner är ett säkert sätt för vänskapen att ta slut. Att låna till familjen skapar osämja. Tänk efter om du vill leva med den i många år. Säg till folk att du behöver dina egna $$.

1 gillning

Har fått frågan ibland från en vän jag vet har dåligt ställt. Hen har väl haft lite otur i livet till skillnad från mig som, om vi tittar enbart på den ekonomiska sidan, haft tur.

Här har jag varit tydlig med att det inte är möjligt. Däremot har jag hjälpt vederbörande att skriva cv och även bjudit på mat flera gånger. Tror att det bidragit till att vår vänskap varit kvar. Har inga problem att vara generös gentemot personer som jag vet har sämre ställt än jag.

Sluta låna ut pengar.