Jag brukar låna ut pengar till min flickvän och hon betalar tillbaka något varje månad. Jag lånade ut 34000 kr så att hon slapp ha kvar dyrt billån. Nu behöver hon låna 40000 kr. Jag tar från mitt sparkonto så det behöver inte tas från mitt långsiktiga sparande. Jag tar inte ut någon ränta. Så hon behöver inte få någon extra skuld. Hur ser ni på den saken att jag lånar ut räntefritt?
Jag finner det otroligt märkligt att låna ut pengar med ränta till någon man känner, speciellt när det är ens flickvän. Du är inte maffia. Antingen lånar du ut pengarna eller så gör du inte det. Men att börja diskutera ränta är otroligt skevt om du frågar mig.
Har hon svårt att ta banklån?
Se till att skriva papper på allt. Jag har lånat pengar av en nära släkting, då betalade jag ränta. Känns ärligt lite taskigt annars, då det ändå är en risk att låna ut pengar.
Pengar är som sagt en förstärkare och lån kan tära på en relation i längden om lånen blir fler med tiden. Vet av personlig erfarenhet, det är svårt att säga nej när nära vill låna. ![]()
Räntefritt till någon i nära relation ser jag som självklart.
Men, ni spelar ett ganska högt spel med er relation och det kan bli problem om detta blir rutin. Vad ska hon med 40k till? Konsumtion? Gamla synder? Resa? Du måste ju kunna bedöma om det är rimligt att låna ut till detta och fundera sedan på vad det gör med er kärleksrelation. Ni riskerar att skapa spänningar och saker som inte hör hemma där.
Om hon träffar en annan? Om du gör det? Vad händer med skulden då?
Been there - done that - do not recommend it
40000 kr är till hennes dotter då det har renoverat hemma. De kommer att betala tillbaka inom 6 månader. De 34000 kr som jag hjälpte till att lösa billånet var min idé så att hon slapp dyr ränta. Flickvännen har inga problem att ta lån men jag kände att jag vill hjälpa till istället så det var mitt förslag att låna ut.
Jag har lånat pengar av min mamma ibland tidigare. Det har inte varit så stor sak. Ser inga problem med att låna inom familjen.
För mig har den här lösningen varit ett sorts substitut till att ha en buffert. Istället för att krångla med banken har jag kunnat låna låt säga 100.000 kr och sedan betala tillbaka detta i aggressiv takt. Då har jag lagt all kraft på att betala tillbaka det under ett antal månader.
Jag har vid några tillfällen lånat ut pengar till kompisar också. Någon var arbetslös och hade precis fått ett nytt jobb. Då lånade jag ut 10.000 kr så att hon skulle klara sig fram till att lönen kom. Jag tyckte det var en hanterbar grej.
Men det är mer ovanligt att göra slut med sin mamma. ![]()
Parförhållanden har ungefär 50% chans att hålla över tid, så just papper är att föredra. För bådas skull. ![]()
Snarare runt 20% eller 10%. 50% är för äktenskap.
Jaja, ungefär! ![]()
Men då är papper än mer rimligt. ![]()
Om du är villig att förlora pengarna om saker och ting går snett, inkl dödsfall, så kan du låna ut utan skrivna papper.
Annars skriv papper.
Tror det är mer risk för relationen än nytta att låna ut pengar som ska gå till någons barn.
Ränta eller ej? En smaksak tänker jag.
Klurig fråga. Har själv varit i en liknande situation där man velat satsa på någon som är bra på alla sätt och vis men släpar på ”gamla synder” på ekonomifronten. Då vill man naturligtvis maximera nyttan här och nu med de resurser som står till buds.
En väldigt viktig grej tror jag är att inte blanda ihop ekonomin på detta vis innan personen är på rätt köl, annars blir det att du förstärker ett negativt beteende snarare än snabbar på en positiv förändring.
Nej. Bara nej.
Ingen bra ide av många anledningar, hon hamnar i beroendeställning till dig.
Lånar du ut, så låna ut till dottern direkt. Varför skall din flickvän vara mellanhand? Ett skuldebrev är en självklarhet.
Själv hade jag varit mycket tveksam. Risken är att du blir betraktad som en bankomat fortsättningsvis. Du får givetvis också fundera på om avbetalningstiden är realistisk.
Lånar du ut till någon nära så skulle jag inte ens tänka på ränta.
Men tänk på att det kan göra konstiga saker med relationsdynamiken och hur du skulle känna om du aldrig får tillbaka pengarna. Kan bli emotionellt rörigt. Pengar är aldrig bara pengar. ![]()
Jag blir nyfiken:
Hur länge har du varit tillsammans med flickvännen? Är hon fortfarande skyldig från tidigare lån? Vad är det som gör att du vill låna ut pengar till dem?
Har de redan gjort renoveringen eller ska den göras? Om de redan har gjort den så borde de väl redan ha haft en finansieringsplan innan de renoverade?
Svårt det här tycker jag. Kan bli både bra och dåligt.
Angående ränta så kan jag tycka om det är ett litet lång och kort återbetalningstid är okej med 0 ränta. Men om det är ett större lån och lång återbetalning så anser jag att man bör åtminstone få ränta för att kompensera inflation. Kanske 2-3%, vilket ju är billigare än nån bank kan erbjuda.
Den som lånar bör även föreslå att de vill betala ränta som komensation, sen får den som lånar ut bestämma om de vill ta ut ränta eller inte.
Vi har varit tillsammans länge. När vi åker utomlands och flickvännens pengar inte räcker till så har jag alltid lånat ut och hon betalar tillbaka. Vi använder appen Steven som håller koll på hur mycket man är skyldig. Jag är inte orolig över att jag inte får tillbaka pengarna. Ja renoveringen av flickvännens dotters hus är redan gjord och de hade pengar för det men bilen deras gick sönder så därför behövde de pengar så jag lånade ut. Min fundering var mest om det är ok att jag inte tar någon ränta. När jag får tillbaka pengarna så investerar jag de långsiktigt. Tack för era svar. Gillar att så många svarar på mina funderingar.
Det är intressant hur olika man kan se på det. Jag hade aldrig någonsin tagit ränta från min flickvän. Jag hade till och med hellre gett henne pengar, utan att ens behöva betala tillbaka än att ta ränta. Men märker att flera här inne finner det högst rimligt att ta en ränta.
Dock håller jag till hundra med om att man ska vara försiktig med att låna ut pengar. Jag har undvikit det i samband med vissa situationer. För min del beror det mycket på till vem, varför samt hur den personen som vill låna förhåller sig till pengar och ekonomi.
Jag hade exempelvis inte lånat till en person som handlat vårdslöst med pengar och har en vana att alltid stå i minus vid slutet av månaden.
Ja det är ok att inte ta ut någon ränta.
Flickvännen och dottern kanske ska skaffa sig en buffert?
Spontant låter inte situationen helt hälsosam. Men det är min personliga tanke. Viktigast är att ni är nöjda med upplägget och att det för relationen i en positiv riktning.