Detta är prio. Det var inte bara på grund av att bilen gick sönder som det saknades pengar, det var på grund att det saknades en buffert.
Japp jag har ju hittat hit till RT så jag kommer att föreslå till båda att skaffa buffert och sen när det är gjort så kan de båda börja spara långsiktigt.
Då ser jag det som att dottern borde haft buffert och inte bränt den som kanske fanns på att göra om när den uppenbarligen behövdes till bilen.
Du verkar väldigt omtänksam och snäll, men se upp så du inte blir dumsnäll bara. Du är inte andras buffert.
Är tudelad. Just när det kommer till familjemedlemmar skulle jag aldrig ta ut ränta om det är på mitt initiativ. Då får principer och diskontering stå vid sidan. Det hade bara känts fel, relationen är liksom viktigare. Däremot om jag var låntagaren skulle jag erbjuda mig att betala ränta och ha en tydlig avbetalningsplan, hade skämts annars.
Det bästa alternativet är förmodligen att låta de inse att bilen kan gå sönder samtidigt som man renoverar, och att det gäller att ha täckning för båda. Tråkigt kanske men det handlar om att skapa ett långsiktigt beteende där man har koll på hela sin ekonomi
I tidigare förhållanden så har jag gett, inte lånat ut, pengar till min dåvarande flickvän eftersom hela tanken med förhållandet var att vi skulle fortsätta vara ett par = gemensam ekonomi.
Jag hade pengar, det hade inte dom (olika förhållanden, inte samtidigt ) och skulle jag inte gett pengarna så hade det i slutändan tärt på vår gemensamma ekonomi vilket ändå skulle ha resulterat i att jag i slutändan ändå fått betala
Kanske inte det bästa ekonomiska beslutet för mig personligen men i mina förhållanden så har jag alltid ansett att det är vi, inte jag och hon.
Försök att undvika låna ut pengar. Jag har ett utlån till syrran som är “räntefritt och betala tillbaka i din egen takt”. Har inte fått tillbaka en spänn det senaste halvåret plus att hon valde att skaffa en hund, så nu har hon verkligen inga pengar att amortera till mig. Släkten är värst.
Låna ut räntefritt, såklart. Vad är problemet som gör att hon behöver låna? Tänker så att det inte blir som att hälla vatten i en sil? var försiktig bara, sådana saker kan påverka relationer.
Har haft en släkting som bott utomlands fått slut på pengar och som ville låna ett par tusenlappar för att köpa en biljett hem.
Hen fick låna av mig men gjorde slut på pengarna på annat, jag vet inte vad.
Hen hör av sig ingen lite senare för att låna mer pengar av samma anledning men får nej av mig.
Lite senare får jag reda på att hen är död.
Kanske en konstig historia och alla kan nog dra olika lärdomar av den.
Absolut rimligt att låna ut utan ränta tillbaka någon som man lever nära med.
Peronligen känns det dock riskabelt att låna ut pengar och det är inget jag gör . Skulle människor nära mig hamna i en situation där de behöver pengar skulle valet nog vara att antingen ge eller inte ge.
Men det är klart finns säkert situationer som kan tänkas dyka upp där ett lån skulle kunna vara aktuellt rent
teoretiskt även om jag måste säga att de situationer son dyker nämner här inte känns som en vare sig gåva eller låna situation.
Det som känns som familj som ärvt dåliga ekonomiska vanor av varandra. Tror att ekonomisk hjälp oftast i de situationerna är en björntjänst.
Småsummor skulle jag säga inte behöver ha med ränta att göra. Men handlar det om mer så förlorar du pengar på utebliven ränta från där pengarna var innan du lånade ut dem. Jag har vid tillfällen tagit hjälp av min fru med brygglån. Dvs hon hjälper mig lösa en situation nu som jag har pengar till inom en snar framtid. Inte heller då någon ränta. Men jag har lånat pengar av min fru för att få ner låneränta. Jag hade för några år sen ett billån med 5% inpränta och hon hade 2% på pengar på bankkonto. Hon erbjöd då mig att ta pengar för att lösa det dyra lånet och istället betala henne sparräntan. Jag skulle ändå lösa lånet inom ett år så hon hjälpte mig spara pengar
Ändå gulligt att man kan hjälpas åt i äktenskapet.
Alla kör ju inte delad ekonomi.
Jag har slutat låna ut.
Jag frågar vad pengarna ska till ; är det rimligt i mina mått mätt så ger jag bort pengarna.
Gäller vänner och familj.
Alltför många familj, vän o affärs relationer har gått under eller hamnat i bråk för pengar.
Givetvis ska ingen ha som har ett dåligt beteende; då säger jag
n e j
Pengar är ett verktyg för framgång
Relationer är vägen till succé
Förstår inte varför hon lånar av dig för att låna till sin dotter?!?
Precis som andra skrivit, vad händer om någon gör slut eller dör?
Jag har lånat ut tidigare men det hamnade hos advokat trots skuldebrev. Inget bra…
Inom familjen är det väl fint att kunna hjälpa varandra ekonomiskt. Vi har löst det så i olika situationer. Utan ränta, men med papper skrivet.
Vi har skrivit reverser vid sådana tillfällen. Det var min kloka svärmors råd. (Hon jobbade på bank) Det är främst utifall något händer. Oss emellan (min man och mig) finns inga oklarheter, men om någon (eller båda) avlider så bör det finnas papper för ev arvingar.
När vi köpte vårt hus lade min man en större kontantinsats, och då skrev vi en revers på halva beloppet som ett lån oss emellan.
Efter 10 år kunde vi (jag) lösa större delen av vårt huslån med motsvarande summa. Så då rev vi reversen.
De behöver lära sig att klara sig själva. Du är inte andras bankomat.
Hur känns det förresten för dig att vara den som löser situationen? Kanske känns det bra?
Risken är att det känns bra på fel sätt. Att det blir som att de står med mössan i hand och du är den som har, som hjälper till. Att det alltid är de som har brist. Och att det alltid är du som kan låna ut av ditt överflöd.
Jag tycker inte att det är sunt.
Lånar man inte ut är man hjärtlös och lånar man ut blir man blåst. Jag tror att pantsättning är enda lösningen för att faktiskt låna ut. Varför ska den som är snäll och ställer upp vara den som behöver oroa sig för utfallet? Helt ologiskt. Du kanske t.ex. kan ta den nämnda bilen i pant för säkerhets skull om den är värd mer än lånet? Betalar de inte tillbaka efter utlovad tid säljer du helt enkelt skrothögen.
Hjälpa flickvännen att lösa gammalt billån ja, lösa flickvännens dotters renovering nej.
Nä, en del har ju gemensam
Jag har lånat ut räntefritt till dom närmaste, samt att jag kommer nog fortsätta göra likadant framöver,
sen att dessa oftast säger att ränta är en självklarhet att betala, blir oftast 2-3%,
sen om jag får räntan i pengar är en annan sak, är nån jägare så brukar jag säga att jag kan tänka mig lite kött i stället om dom har något att avvara.
Jag skulle dock inte låna ut till någon som i sin tur lånar ut pengarna, antingen så hoppar jag över det steget, eller så lånar jag inte ut alls.
Sen 2016 så har jag lagt till ett krav när jag lånar ut pengar, att lika mycket som betalas tillbaka månadsvis eller i klumpsummor, då ska lika mycket läggas på ett buffertkonto,
annars så har möjligheten att låna pengar av mig försvunnit.
Detta har medfört att frågan om att låna pengar nästan helt har upphört, just tack vare att dom själva har fått ihop en egen buffert som fortsätter att fyllas på (oftast dubbelt så mycket varje månad) efter full återbetalning till mig.