Låna ut pengar till flickvännen | Är det konstigt att jag gör det räntefritt?

Det hade inte gått att lösa billigare än 40000 kr? För halva det priset kan man ju få en bättre begagnad bil som är besiktigad. Fanns det inga försäkringar på bilen som gick att använda? En bil rasar ju oftast inte ihop på ett sådant sätt att den blir totalt kaputt direkt.

Sen, nej jag skulle aldrig kräva ränta för att låna ut till en nära familjemedlem, om denne har en stabil inkomst. Räntor är riskpremier. Jag hade dock aldrig lånat ut till någon familjemedlem där jag ser en hög risk i att aldrig återse de pengarna igen. Varför ens fundera på räntor?

/

Nja. Ränta består av tre delar. Täckning för inflation, riskpremie och vinst.

2 gillningar

Långt inlägg incoming, ursäktar!!

Betalade hyran åt en vän för nått år sen, pga dem hade skulder hos fogden (efter ett hårt liv omgiven av värdelösa människor, varit ensamstående med två barn etc), dem hade varit sjukskriven ett tag, och hade börjat få varningar om vräkning.

Betalade och sa att pengarna behöver aldrig betalas tillbaka, fören dem kommit ekonomiskt på banan, skaffat privat psykolog och kunnat reda ut sina trauman etc. Jag lånade inte ut, jag gav. Tog från den buffert jag har ifall jag eller nån familjemedlem är i nöd.

Men det börjar skava när jag nån månad senare får reda på att dem, nån månad innan dem inte kunde betala hyran, “unnat sig” ett bord för 3000kr. Dem hade tyckt att dem bara jobbar, sliter, betalar av räkningar och skit och aldrig får unna sig nått. Och bordet var faktiskt på rea! Halva priset! Ett halva pris som var lite mer än en tredjedel av deras hyra. Vilket inte såklart kunnat betala hela hyran, men ändå. Själv äger jag inget så dyrt, herregud. Ett simpelt bord för 3k, jösses.

Jag insåg att jag hjälpt en ekonomisk imbecill, i alla fall. Stjälpt en ekonomisk imbecill, snarare kanske? (Och sedan dess har det fortsatt uppdagas hur noll koll på utgifterna dem har. “Man tror man är säker för det finns pengar på kontot i slutet av månaden men så vips är dem borta” sa dem innan dem insåg att dem har visst massa prenumerationer på telefonen dem ej använder som autobetalas… )

Hur som, sry för lång kapning av tråden. Pengar är bara pengar. Folk är folk. Jag har haft tur att komma från en familj som inte är dum i huvet, som skiter i mig och lärt mig falla för svin med samma inställning. Delar gärna med mig av det jag har när jag varit så lyckosam.

Ta ingen ränta, det är skitmärkligt. Men överväg bakgrunden till varför din partner partner aldrig har buffert. Älskar min vän oändligt, dem har varit sånt fint stöd de senaste åren genom uppbrott och psykisk botten, men… Det där jävla bordet.

4 gillningar

Känner igen det där. Som utlånare så blir det lätt att det skaver varje gång man ser att låntagaren spenderar pengar på :poop:.

Så blev det för mig, personen åt på restaurang, gick ut och drack på krogen och rökte upp sina pengar och bad sen om nya lån.

Till sist sa jag nej, jag är inte din bankomat och jag har sämre inkomst än dig. Tyvärr har hen fortfarande stora skulder och svårt att hantera sin privatekonomi, 20 år senare. Men vår relation är oskadad och det finns inget som skaver.

Tror många kan hjälpas med sin ekonomi oavsett utgångsläge, men det gäller att viljan och motiveringen finns.

I TS relation så känns det som båda vinner på det. Flickvännen har en person som buffert och TS känner sig behövd varje gång han räddar situationen med lån.

Det kan säkert funka i längden, men frågan är om det är sunt för någon part och risken är att flickvännen kanske aldrig skaffar en egen buffert på sin bank, för behovet finns inte.

2 gillningar

En sak att tänka på tycker jag om man är tillsammans men ej har gemensam ekonomi, är att man kanske bör anpassa utgifterna som utflykter, resor, mat osv, efter den personen med lägst inkomst. Så att inte den personen hela tiden ska känna att de ej har råd, eller behöva låna för att vara med.

Det kan ju kanske kännas tråkigt för den med mer pengar, men min tanke är att det kanske är roligare att göra något billigare tillsammans där båda har råd, än att göra något ensam bara för att den andre egentligen inte har råd eller behöva låna ut varenda gång.

Till slut kan det ju bli så mycket lån att den andre aldrig kommer kunna betala tillbaka och konstant gå back månad efter månad. Det går ju inte tvinga någon att öka sina inkomster heller.

3 gillningar

Sådana här slags lån ska ges om man är ok med att pengarna förloras.
Och det är naturligt att inte ta ränta när det är nära anhöriga.

Men i andra fall kan det förstöra relationer.

1 gillning