Att investera i guld är ett dåligt investeringsbeslut, och borde inte finnas i RT-modellportföljer

Förstår inte riktigt hur du menar att snabb informationsspridning och algos påverkar prissättningen av småbolagsaktier. Det är ju snarast det som är poängen, att det ofta finns publikt tillgänglig information som rimligen borde påverka marknadsvärdet på ett litet bolag men eftersom aktie är ganska illikvid och inte köps av institutioner så ligger priset still.

Om “alla vet” att det är högre risk att äga aktier, går priset på börsen ner. Tredje stycket av ditt inlägg skulle jag i övrigt säga är en klassisk efterhandskonstruktion. Vid varje enskilt tillfälle finns de som säger det ena och det som säger det andra.

OMXS30 ser just nu ut att ha bottnat i slutet av september. Jag kan i vart fall inte minnas att det var någon majoritet av makroanalytiker som då sade att det var dags att öka allokeringen av aktier, gör du? Eller för att ställa det på sin spets, vad är det som är självklart med makroläget nu - har vi definitivt vänt på aktiemarknaden eller är det här bara en tillfällig uppgång vi sett? Har inflationen i USA definitivt vänt ner? Ingen, som sagt inte ens de smartaste nationalekonomerna som på heltid analyserar läget, vet. De kan möjligen bidra med scenarioanalys. Folk i gemen pratar makro för att det är kul småprat och för att alla kan lansera sina teorier om läget (om man är lite speciellt lagd) men jag menar att det är extremt osannolikt att man som enskild investerare kommer på något särskilt intelligent om makro. Det blir mycket tankeverksamhet till liten ekonomisk nytta.

2 gillningar

Har inte haft tid för att läsa alla 287 svar ännu, men flikar snabbt in med en graf som jag jobbat på den senaste tiden som belyser ett av argumenten för att äga guld.

Ett av de huvudsakliga syftena med att äga guld är att diversifiera med lågt korrelerade tillgångar i ett portföljsammanhang. Eftersom guld har mycket låg korrelation med aktiemarknaden, kan man förbättra den riskjusterade avkastningen. Det sker genom att de olika tillgångarna i portföljen inte följs åt när aktier har ett dåligt år.

Särskilt under 2022 har guld beskyllts för att vara en dålig investering trots en inflatorisk miljö, men det kommer främst ifrån att man mätt det i dollar (som ju, som bekant, varit en av de starkaste valutorna under förra året).

Mätt i många andra valutor, har guld faktiskt varit en ganska bra investering. T.ex. i SEK är guld upp nära 16% under 2022.

För att kolla närmare på valutaeffekten, har jag jämfört portföljer med olika länders index i lokal valuta med och utan 10% allokering i guld (också i lokal valuta). De tre guldstaplarna för varje land illustrerar tre olika ombalanseringsstrategier (årsvis [A], kvartalsvis [Q] och månadsvis [M]).

I samtliga fall, har inkludering av guld förbättrat avkastningen. Bara för Schweiz har avkastningen varit sämre, men då bara om man ombalanserat varje kvartal. Med andra ombalanseringsfrekvenser har avkastningen varit bättre med guld.

Notera också att i de flesta fall har avkastningen varit bättre ju oftare portföljen ombalanserats mellan aktier och guld. Även om vår urvalsstorlek är för liten för att det ska vara statistiskt säkerställt, så ger detta ändå en indikation på effekten av en ombalanseringspremie.

Då bägge beståndelarna av en 60/40-portfölj har haft hög korrelation under året (både aktier och obligationer har haft negativ avkastning), så är effekten av att medta guld också i en sådan portfölj motsvarande den effekt som visas i grafen.

Denna positiva effekt är då utöver andra positiva egenskaper med guld, såsom dess funktion som en safe haven-tillgång.

10 gillningar

Jag tror man även måste se guld i längre perspektiv än enskilda år.

Många påstår att guld inte fungerat som inflationsskyddande, men stämmer det? Vet vi det säkert?

Guldet i dollar mätt, låg i stiltje i flera år för att sedan sticka upp under 2019 och sedan stiga kraftigt under första tiden med Coronaoron.
När Corona visade sig att det inte var så farligt så har ändå guldet hållit den höga nivån.
Utan pengatryckande och sedan faktisk inflation så hade kanske inte guldet stannat på den höga nivån och istället korregerat sig nedåt igen efter Corona?

3 gillningar

Dina argument har diskuterats i tråden.

Kontentan som jag uppfattat det, är att du inte kan förbättra den förväntade riskjusterade avkastningen om du avviker från marknadsportföljen om du antar att EHM gäller. Så genom att tiltar portföljen mot 10% guld i hopp om att öka den förväntade riskjusterade avkastningen, så gör du ett bet på att marknaden inte är effektiv. Vad tänker du kring det?

Vad menar du med safe haven tillgång btw? Borde inte en safe haven tillgång ha negativ korrelation med aktier?

Tack för den fina sammanställningen! Mycket intressant med en jämförelse i den lokala valutan eftersom det blir väldigt svårt att mäta den faktiska prestationen om man inte bortser från valutaeffekter!

1 gillning

Kanske dags att provtrycka Eriks Strands teorier och jämföra fonderna mot en indexfond.

Tror du det går att dra några som helst slutsatser genom att jämföra en nischfond med mindre än 5års historik mot breda index?

Det jag försöker säga är att jag själv undviker stockpicking. Om det är lite rörelse i en aktie signalerar det för mig att det inte kommit ut ny information som påverkar aktiekursen. I och med det anser jag att aktien bör vara rätt värderad.

För det första sa jag inte att alla visste att det var högre risk att äga aktier. Jag sa att alla hade tillgång till informationen. Det är enligt min åsikt långt ifrån alla som är villiga att lägga ner tiden som krävs för att lyssna på vad som sägs och dessutom ta till sig av informationen. Har man väl kommit så långt finns det fortfarande stora hinder på vägen, som exempelvis recency bias. Ett annat stort hinder som jag misstänker att många lider av är att man saknar alternativ. Att investera tror jag för många är synonymt med att antingen investera i aktier eller räntor. I min mening borde risken med att äga en global indexfond vägas upp av inte bara en utan flera alternativa tillgångar.

Vad i det jag skrivit anser du vara en efterhandskonstruktion?

Jag håller helt med dig om det här och det är det som gör det hela så oerhört svårt. Ingen kan veta vad som kommer hända i framtiden. Vi kan bara göra mer eller mindre kvalificerade antaganden och hoppas på att utfallet blir i linje med vad vi förväntat oss. Skillnaden kan möjligtvis vara vad vi baserar våra antaganden på.

När det gäller den nuvarande botten som skedde i september så håller jag med om att det inte var vad experterna räknade med. Vi fick stora uppstudsar på minsta lilla information som kunde tolkas som positiva nyheter. Jag har själv inte varit beredd på det och min portfölj har tappat mycket om man jämför med OMXS30. Detsamma gäller början på det här året. Jag räknade inte med att börsen skulle gå upp 8-9% på några veckor.

Jag delar gärna med mig av vad jag själv tror gällande inflationen på medellång sikt. Jag tror att inflationen i USA kommer att sjunka och i slutet av året kan jag mycket väl tänka mig att den kommer att landa någonstans runt 3-4%. Exakta siffror är inte relevanta för mig i sammanhanget. Jag tror samtidigt att FED kommer att hålla kvar vid sin restriktiva penningpolitik av flera anledningar. För det första vill de bygga upp det förtroendekapital de tappade när de var för långsamma i att inse att inflationen inte var övergående. När de dessutom medgav att så inte var fallet tog det för lång tid innan de agerade med räntehöjningar, vilket i sin tur ledde till en historiskt brant kurva. För det andra vill man inte återupprepa det misstag som begicks på 70- och 80-talet där man var för snabb med att sänka räntan vilket ledde till att man återigen tappade kontroll över inflationen. Eftersom effekterna av räntehöjningar normalt börjar synas efter 12-18 månader är det fortfarande oklart hur stor påverkan de har haft, men det är troligt att detta kommer att leda till en recession under 2023. Det viktiga i detta är att jag tror att marknaden prisar in en snabbare återgång av räntebanan än vad som kommer bli fallet. Det finns flera faktorer som kan ändra på mitt antagande. Framförallt tror jag att FED kan pivotera ifall något går sönder. Jag tänker mig något i stil med det vi såg 2008.

Jag är absolut ingen expert på EMH, men min förståelse av det hela är att CAPM är riktigt dålig på att modellera verkligheten. Det är dock en användbar grundteori pga dess simplicitet och elegans, och hänvisas därför till fortfarande, lite som att man fortfarande lär ut klassisk newtonsk mekanik i skolorna trots att relativitetsteorin finns.

Såhär skriver investopedia.com om CAPM:

The Bottom Line
The CAPM uses the principles of modern portfolio theory to determine if a security is fairly valued. It relies on assumptions about investor behaviors, risk and return distributions, and market fundamentals that don’t match reality. However, the underlying concepts of CAPM and the associated efficient frontier can help investors understand the relationship between expected risk and reward as they strive to make better decisions about adding securities to a portfolio.

Såhär skriver ChatGPT om CAPM (ingen säker källa men tog med det eftersom du själv hänvisade till den tidigare i tråden):

Det bästa exemplet som jag känner till på en empirisk studie som gjorts för att modellera marknadsportföljen är denna vetenskapliga artikel:

Tack till christian100 som visade denna artikel för mig i en annan tråd, synd att han lämnat forumet.

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2978509

Författarna har med stor möda försökt återskapa marknadsportföljen under 1960-2017. De har använt data från otaliga källor/index för att åstadkomma detta:

Denna marknadsportfölj uppvisade CAGR 8,36%, med Sharpe 0,36. Inte alls särskilt imponerande riskjusterad avkastning.

Sammanfattat: Det går sannolikt att slå den riskjusterade avkastningen hos marknadsportföljen, eftersom CAPM gör många antaganden som inte tycks stämma i verkligheten. Marknadsportföljen är nog en bra utgångspunkt för en nybörjare för att förstå grundteorier om marknaden, men långt ifrån den ultimata portföljen.

4 gillningar

Ja det är klart att det är möjligt att få bättre riskjusterad avkastning än marknadsportföljen, särskilt när man är en ”backtestinvestor”.
Det svåra är att välja vilken/vilka tillgång/riskfaktor man ska välja för att göra det i framtiden, och orka hålla tillgångsslaget/riskfaktorn i kanske decennier av underpresteratation mot marknaden utan att ge upp.

Jag tycker marknadsportföljen är en bra utgångspunkt för alla investerare, av den enkla anledningen att det är vad den genomsnittliga investeraren måste hålla i ett aggregat (man riskerar aldrig att vara sämre än den genomsnittliga investeraren, enkelt och billigt). Vill man öka förväntad avkastning, höj aktieandelen och sänk räntedelen. Lysa har i min mening ett tillräckligt bra koncept för dom flesta, ingen anledning att försöka optimerade drawdownen nån % hit eller dit. Varför krångla till modellportföljerna med tveksam nytta? Hade hellre bytt ut guldet mot 10% extra home-bias.

1 gillning

Ber om ursäkt om jag påpekade något uppenbart. Jag trodde att din ståndpunkt var att marknaden är helt effektiv, och att marknadsportföljen därför är omöjlig att slå?

Du menar kanske att man som nybörjare bör investera som att ovanstående är sant, och därför inte övervikta guld jämfört med marknadsportföljen?

Är lite förvirrad huruvida den här tråden enbart gäller guld i modellportföljerna, eller guld i portföljer i allmänhet.

Som jag skrev tidigare i tråden, det är bara ta fram valfri portfoliovisulizer och se att det varit möjligt att få bättre riskjusterad avkastning historiskt senaste 40åren om du stoppar in guld och långa statsobligationer. Det är således möjligt att få bättre riskjusterad avkastning. Men tyvärr räcker det inte med ens 100 år av historisk data för att kunna förutsätta att det kommer bli så även i framtiden. Därav tycker jag marknadsportföljen är en bra utgångspunkt för dom allra flesta.

Jag försöker inte vara tyken men tycker din argumentation haltar. När det gäller enskilda aktier som få följer och analyserar utgår du ifrån att marknaden sätter rätt pris - om aktien står still måste det betyda att inget hänt som påverkar bolaget.

Medan däremot när det gäller makro, som i princip varenda marknadsaktör följer och fattar beslut kring, då tror du marknaden är irrationell och du kan upptäcka något som inte alla ser.

Det strider väl mot både teori och praktisk erfarenhet? Ju fler insatta aktörer, desto mer effektiv marknad.

Alltså, letar du efter felprissatta tillgångar - vare sig det är obligationer, valutor eller aktier, gäller det att söka sig mot mindre effektiva marknader, dvs mindre genomlysta och handlade tillgångar. Det är större sannolikhet att en obskyr företagsobligation är felprissatt än svenska statsobligationer.

Det känns som att folk alltid missuppfattar marknadsviktade portföljens betydelse. Enligt mig är marknadsviktning primärt smart för att om man håller den slipper man ombalansera internt mellan alla tillgångarna. Man minimerar alltså transaktionsavgifterna till nära noll.

Marknadsviktade portföljen har därför direkt en big up eftersom alternativen innebär högre transaktionsavgifter, och indexfonder tenderar till att vara baserade på detta för att få ner kostnaden och göra förvaltarens jobb så enkelt som möjligt. Eftersom den är så populär så finns det massvis med forskning om den marknadsviktade portföljen, och den är en helt självklar benchmarking-jämförelse när man funderar på andra investeringsviktningar.

Men det innebär inte att marknadsportföljen är det enda man kan hålla och att den (alltid) har högst riskjusterad avkastning. Den är bara en enkel och smart portfölj som innebär lite jobb och låga avgifter.

Jag håller inte hundra procent aktier eftersom jag vill ta ner risken pga min komplicerade investeringshorisont. Det givna då är att ta in räntefonder av olika längd, och att mixa in kontanter. Det är här även guld kan ha en plats, anser jag. I stället för att hålla 20% räntefonder och några procent kontanter, så håller jag 10% räntefonder (långa), 10% guld, och en del kontanter.

Jag skulle aldrig hålla guld om jag var i sitsen att jag kunde köra 100% aktier, men iom att jag behöver blanda in räntefonder och kontanter blandar jag även in guld.

Så när det gäller Rikatillsammans portföljer, var bor guldet? Är det i “sänk risk/diversifiera på bekostnad av absolutavkastning”-delen, eller är det i aktiedelen? Är det i aktiedelen – ta bort. Annars – kanske behåll (om du orkar handla med den lite krångligare tillgången guld).

3 gillningar

Problemet ligger i att du teoretiskt inte kan få högre förväntad riskjusterad avkastning än marknadsportföljen om dom tror att marknaden är effektiv. Så genom att övervikta något tillgångsslag eller riskfaktor så sänker du den förväntade riskjusterade avkastningen och gör ett bet mot marknaden. Det är därför det i min mening blir ett dåligt investeringsbeslut att övervikta mot guld, indirekt säger man då att man tror att man är smartare än Mr. Market, vilket är tveksamt att tro att en medelmåttig investerare på RT forumet är.

Nja, det är väl visat att t ex Small Cap Value i USA haft positiva effekter, t ex?

2 gillningar

Spelar ingen roll vad riskfaktor eller tillgångsslag historisk visat sig ha i backtests. Håller du marknadsportföljen så kommer alla avvikelser du gör att sänka den förväntade riskjusterade avkastningen. Det är helt enkelt teoretiskt omöjligt att tro att marknaden är effektiv och samtidigt avvika från marknadesportföljen och förvänta sig en högre riskjusterad avkastning.

Men alltså EMH är ju också framresonerad i relation till vad man har sett historiskt. Det blir ett cirkulärt resonemang hur du än gör. Vi vet inte om framtiden kommer likna historien.

Resonera så här då: En 60/40-portfölj är inte baserad på högst riskjusterad avkastning, utan baserad på att man vill dra ner risken mer än vad som är effektivt, och att man tappar avkastning på detta. Varför skulle det inte gå att göra åt andra hållet, att dra upp risken mer än vad man får betalt för i avkastning, men där relationen ändå har någon form av förutsägbart samband?

Om du förutsätter EMH gäller kan du enbart få högre förväntad avkastning genom att ta högre risk, som tex övervikta aktier.

Om du tror att marknaden är effektiv så har den redan prisat in historiska samband, och priset på tillgången är därför redan korrekt i förhållande till sin risk.

Historisk data visar annorlunda?