Förstår inte riktigt hur du menar att snabb informationsspridning och algos påverkar prissättningen av småbolagsaktier. Det är ju snarast det som är poängen, att det ofta finns publikt tillgänglig information som rimligen borde påverka marknadsvärdet på ett litet bolag men eftersom aktie är ganska illikvid och inte köps av institutioner så ligger priset still.
Om “alla vet” att det är högre risk att äga aktier, går priset på börsen ner. Tredje stycket av ditt inlägg skulle jag i övrigt säga är en klassisk efterhandskonstruktion. Vid varje enskilt tillfälle finns de som säger det ena och det som säger det andra.
OMXS30 ser just nu ut att ha bottnat i slutet av september. Jag kan i vart fall inte minnas att det var någon majoritet av makroanalytiker som då sade att det var dags att öka allokeringen av aktier, gör du? Eller för att ställa det på sin spets, vad är det som är självklart med makroläget nu - har vi definitivt vänt på aktiemarknaden eller är det här bara en tillfällig uppgång vi sett? Har inflationen i USA definitivt vänt ner? Ingen, som sagt inte ens de smartaste nationalekonomerna som på heltid analyserar läget, vet. De kan möjligen bidra med scenarioanalys. Folk i gemen pratar makro för att det är kul småprat och för att alla kan lansera sina teorier om läget (om man är lite speciellt lagd) men jag menar att det är extremt osannolikt att man som enskild investerare kommer på något särskilt intelligent om makro. Det blir mycket tankeverksamhet till liten ekonomisk nytta.